Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 18 Οκτωβρίου 2019 19:36

Προβληματίζουν τα μεγέθη της αγοράς δεξαμενόπλοιων

Αν και οι ναύλοι στα Very Large Crude Carriers προσγειώνονται από τα 300.000 δολάρια στα 135.000 δολάρια -παραμένοντας βέβαια σε επίπεδα ζηλευτής κερδοφορίας-, τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου των δεξαμενόπλοιων και γενικότερα της ναυτιλίας, που «κρύβονται» κάτω από τη «σκόνη» που σηκώνουν στον ναυτιλιακό κλάδο οι γεωπολιτικές εξελίξεις, δεν προμηνύουν ιδιαίτερα θετικά μηνύματα για το μέλλον.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Αν και οι ναύλοι στα Very Large Crude Carriers προσγειώνονται από τα 300.000 δολάρια στα 135.000 δολάρια -παραμένοντας βέβαια σε επίπεδα ζηλευτής κερδοφορίας-, τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου των δεξαμενόπλοιων και γενικότερα της ναυτιλίας, που «κρύβονται» κάτω από τη «σκόνη» που σηκώνουν στον ναυτιλιακό κλάδο οι γεωπολιτικές εξελίξεις, δεν προμηνύουν ιδιαίτερα θετικά μηνύματα για το μέλλον.

Σύμφωνα με μια ανάλυση της Bimco, τα στοιχεία είναι ελαφρώς ανησυχητικά στον βαθμό που η πορεία της ναυτιλίας εξαρτάται από την προσφορά και τη ζήτηση. Στην περίπτωση ειδικά των δεξαμενόπλοιων φαίνεται ότι η προσφορά αυξάνεται σημαντικά με τη ζήτηση να αποτελεί «άγνωστο Χ», με εξαίρεση αυτές τις πολύ ακραίες συνθήκες των τελευταίων ημερών.

Μέσα σε μια αγορά γεμάτη αβεβαιότητα και γεωπολιτικές αναταραχές, η BIMCO εστιάζει, όπως επισημαίνει, στα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου -δηλαδή την ισορροπία μεταξύ της προσφοράς πλοίων και της ζήτησης των αγορών όπως και την ισορροπία μεταξύ αριθμών παράδοσης νεότευκτων και διάλυσης μεγαλύτερης ηλικίας τονάζ- που δείχνουν μια υπερπροσφορά χωρητικότητας κατά τα προσεχή έτη.

Τα στοιχεία της Bimco λένε ότι η παραδοθείσα μεταφορική ικανότητα δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου αυξήθηκε κατά 37% το εννεάμηνο του τρέχοντος έτους. Την ίδια στιγμή η συνολική διαλυθείσα μεταφορική ικανότητα όλου του στόλου (και των δεξαμενόπλοιων) βρέθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας, σημειώνοντας μείωση κατά 52% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επίσης οι νέες παραγγελίες παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα κατά τη διάρκεια του έτους, με τα νέα συμβόλαια για το 2019 να δείχνουν μείωση κατά 48% σε σχέση με πέρυσι.

Όταν συνδυάζουμε τα δύο αυτά μεγέθη, το θέμα της υπερβολικής μεταφορικής ικανότητας προβάλλει για μία ακόμη φορά στον ορίζοντα και προκαλεί ανησυχίες, λέει ο ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Peter Sand.

Παραδόσεις εννεαμήνου

Επισημαίνεται ότι κατά τους πρώτους εννέα μήνες του έτους στα δεξαμενόπλοια παραδόθηκαν 23 εκατ. dwt, ποσότητα που αντιστοιχεί σε ετήσια αύξηση της τάξης του 37%. Μεταξύ αυτών παραδόθηκαν και 53 VLCC, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 16 εκατ. dwt. Παράλληλα με την πτώση της δραστηριότητας διάλυσης, ο συνολικός στόλος δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου αυξήθηκε με τον υψηλό ρυθμό τού 5,4% από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο, υποστηρίζει ο Peter Sand.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνολική μεταφορική ικανότητα των bulkers, των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των δεξαμενόπλοιων, που έπεσε στο νερό μέχρι τώρα εντός του 2019 έφτασε τα 68 εκατ. dwt, που ισοδυναμεί με αύξηση κατά 20% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Μόνο τον Σεπτέμβριο οι συνολικές παραδόσεις νεότευκτων ανήλθαν σε 6 εκατ. dwt. Ειδικά στον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου η συνολική χωρητικότητα των νέων παραδόσεων αυξήθηκε κατά 28% σε ετήσια βάση, σε συνολικά 29 εκατ. dwt.

Πορεία διαλύσεων

Από την άλλη πλευρά οι τάσεις στις διαλύσεις είναι πτωτικές. Μέχρι τώρα στη διάρκεια του 2019 έχουν οδηγηθεί στα διαλυτήρια 10 εκατ. dwt, καταγράφοντας μείωση κατά 52% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Πρόκειται για τη χαμηλότερη ποσότητα από το 2007. Ειδικά στα δεξαμενόπλοια η μεταφορική ικανότητα που διαλύθηκε είναι περίπου 2,5 εκατ. dwt, όταν το αντίστοιχο διάστημα του 2018 ήταν πάνω από 14,5 εκατ. dwt.

Αναφορικά με την εικόνα των ναύλων στη spot αγορά δεξαμενόπλοιων, μετά τα ιστορικά ρεκόρ της προηγούμενης Παρασκευής των 310.000 δολ. την ημέρα παρατηρήθηκε μια συγκράτηση και την προηγούμενη Τετάρτη καταγράφηκαν ναύλοι στα επίπεδα των 135.000 δολ. την ημέρα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys.

O Peter Sand πάντως προειδοποιεί, σημειώνοντας ότι ενώ πολλοί εφοπλιστές κερδίζουν βραχυπρόθεσμα από την αβεβαιότητα στις αγορές, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές είναι αντιθέτως ζοφερές όταν επικεντρώνονται στις βασικές αρχές της προσφοράς και της ζήτησης.

Οι κερδοφόροι ναύλοι στο μεσοπρόθεσμο μέλλον σίγουρα θα υπονομευθούν αν μεγάλης ηλικίας πλοία δεν οδηγηθούν στη διάλυση και παραμείνουν στην ενεργό δράση.