Υπεγράφη σήμερα στη Σόφια η Διακυβερνητική Συμφωνία για τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη και την Βουλγάρα ομόλογό του, Temenuzhka Petkova. Ο αγωγός των 182 χλμ είναι ένα έργο που στηρίζει την προσπάθεια διαφοροποίησης των προμηθειών ενέργειας, αλλά και μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για καλύτερη διασύνδεση των ενεργειακών αγορών της περιοχής με στόχο την επάρκεια και ασφάλεια.
Υπεγράφη σήμερα στη Σόφια η Διακυβερνητική Συμφωνία για τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη και την Βουλγάρα ομόλογό του, Temenuzhka Petkova. Πρόκειται για ένα έργο που στηρίζει την προσπάθεια διαφοροποίησης των προμηθειών ενέργειας στη ΝΑ Ευρώπη, αλλά και μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για καλύτερη διασύνδεση των ενεργειακών αγορών της περιοχής με στόχο την επάρκεια και ασφάλεια.
Κατά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας, ο υπουργός ανέφερε ότι είναι προσωπικά συνδεδεμένος με τον αγωγό φυσικού αερίου IGB που θα συνδέει σύντομα την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, καθώς ξεκίνησε το έργο το 2009, όταν ήταν και πάλι υπουργός αρμόδιος για την Ενέργεια.
«Μας πήρε 10 χρόνια να φτάσουμε στις υπογραφές, αλλά χαίρομαι που με τη δική μου πάλι συμβολή το τελευταίο τρίμηνο όλα τα εμπόδια που είχαν απομείνει ξεπεράστηκαν και περνάμε σήμερα από τη θεωρία στην πράξη. Ο IGB ενισχύει τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή» σημείωσε.
Η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας από την πλευρά της έκανε λόγο για «ορόσημο ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή στρατηγική της χώρας και την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο». Διαβεβαίωσε δε ότι η υλοποίηση του αγωγού είναι πλέον μη αναστρέψιμη.
Εν συνεχεία, παρουσία των δυο Υπουργών ακολούθησε η υπογραφή σειράς συμφωνιών, όπως:
Ø Η αναθεωρημένη Συμφωνία Μετόχων μεταξύ των εταιρειών της κοινοπραξίας ICGB που έχει την ευθύνη κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή της βουλγαρικής BEΗ (που έχει ποσοστό 50%) και της κοινοπραξίας IGI Poseidon που έχει το υπόλοιπο 50%, κατανεμημένο ισομερώς μεταξύ της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και της ιταλικής Edison
Ø Η επέκταση του μετοχικού κεφαλαίου της ICGB
Ø Η σύμβαση δανειοδότησης του έργου από την ΕTΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), ύψους 110 εκατ. ευρώ
Ø Η συμφωνία διαμετακόμισης αερίου με την Bulgartransgaz (βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ)
Υπεγράφησαν επίσης και τα πρώτα συμβόλαια για την κατασκευή του αγωγού, μήκους 182 χλμ. και συνολικού κόστους της τάξης των 250 εκατ. ευρώ που ξεκινά από την Κομοτηνή (όπου προβλέπεται να διασυνδεθεί με τον Διαδριατικό αγωγό TAP) και καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία.
Σημειώνεται ότι η αρχική του δυναμικότητα είναι 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου/έτος (bcma) με δυνατότητα επέκτασης στα 5 δισ. bcma. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα και να ολοκληρωθούν εντός 18 μηνών. Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του IGB προσδιορίζεται για τον Ιούλιο του 2021.
Ο IGB περιλαμβάνεται στον κατάλογο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) και έχει ήδη εγκριθεί η συγχρηματοδότησή του από την ΕΕ με ποσό 84 εκατ. ευρώ μέσω του προγράμματος EEPR και των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ένωσης.Σήμερα η EIB ανακοίνωσε ότι θα χορηγήσει δάνειο ύψους 111 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του.
naftemporiki.gr