Στα επίπεδα του 2006, μιας «χρυσής περιόδου» για τη ναυτιλία, επέστρεψαν οι ναύλοι για τα μεγάλα τάνκερ των 300.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας.Οι κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ στο Ιράν, αλλά και στις ναυτιλιακές εταιρείες που μετέφεραν ιρανικό πετρέλαιο έχουν προκαλέσει έλλειψη στην προσφορά χωρητικότητα, με αποτέλεσμα την κατακόρυφη άνοδο των ναύλων.
Από την έντυπη έκδοση
Στα επίπεδα του 2006, μιας «χρυσής περιόδου» για τη ναυτιλία, επέστρεψαν οι ναύλοι για τα μεγάλα τάνκερ των 300.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας.
Οι κυρώσεις που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ στο Ιράν, αλλά και στις ναυτιλιακές εταιρείες που μετέφεραν ιρανικό πετρέλαιο έχουν προκαλέσει έλλειψη στην προσφορά χωρητικότητα, με αποτέλεσμα την κατακόρυφη άνοδο των ναύλων.
Πιο συγκεκριμένα για ένα ταξίδι από τον Κόλπο του Μεξικού με προορισμό τη Νότιο Κορέα, ένα VLCC tanker πληρώθηκε με το ποσό των 100.000 δολαρίων την ημέρα. Ανάλογους ναύλους είχε να «ζήσει» η ναυτιλία από τον Ιανουάριο του 2006, πριν από σχεδόν 13 χρόνια.
Τα στοιχεία από τον Baltic Exchange δείχνουν ότι η αγορά ανέβηκε κατά 95% τις τελευταίες εβδομάδες. Ειδικότερα το «Pacific M» ναυλώθηκε από τη Sentek Marine για ένα ταξίδι στη Ν. Κορέα έναντι συνολικού ποσού 12,35 εκατ. δολαρίων. Πριν από λίγες ημέρες μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία κατέβαλε το ποσό των 10,5 εκατ. δολαρίων σε VLCC για ένα φορτίο 270.000 τόνων crude oil από ΗΠΑ για Κίνα.
Η πίεση για τους ναυλωτές αυξήθηκε από τις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας όταν οι ΗΠΑ συμπεριέλαβαν στη «μαύρη λίστα» την εταιρεία δεξαμενοπλοίων της Cosco για μεταφορά ιρανικού πετρελαίου. Με τον τρόπο αυτό αποκλείστηκαν άμεσα από την αγορά 50 δεξαμενόπλοια.
Παράλληλα και τα δεξαμενόπλοια της ιρανικής ναυτιλιακής εταιρείας βρίσκονται δεμένα και χρησιμοποιούνται προς το παρόν ως πλωτές αποθήκες.
Οι ναυλωτές γνωρίζουν ότι έχουν περιορισμένες επιλογές αυτή την περίοδο, αφού ταυτόχρονα έχει αυξηθεί η κίνηση στον Περσικό Κόλπο, τη δυτική Αφρική αλλά και τον Κόλπο του Μεξικού. Εξέλιξη που δίνει στις ναυτιλιακές εταιρείες το ψυχολογικό πλεονέκτημα.
Αντιστάθμιση παραγωγής
Ο αναλυτής της Stifel Μπέντζαμιν Νόλαν αναδεικνύει και μία ακόμα παράμετρο. Αναφέρει ότι οι επιπτώσεις από τον αποκλεισμό του Ιράν μπορεί να μεταφράζονται σε μικρότερη παραγωγή πετρελαίου, αλλά όχι και σε λιγότερη ζήτηση. Και αυτό γιατί από τη μία ένα ποσοστό των 1,3 εκατ. βαρελιών της ιρανικής παραγωγής αντισταθμίστηκε από τις ΗΠΑ και από την άλλη τα φορτία με πετρέλαιο από τον Κόλπο του Μεξικού διανύουν κατά μέσο όρο μεγαλύτερες αποστάσεις από τα φορτία που «σαλπάρουν» από το Ιράν. Υπάρχει μεγαλύτερος συντελεστής τονομιλίων, γεγονός που μεταφράζεται σε ανάγκη για περισσότερα πλοία, επισημαίνει χαρακτηριστικά ο αναλυτής. Σύμφωνα με την Poten & Partners, οι αυξημένοι κίνδυνοι από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και η έναρξη της ισχύος του κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για ναυτιλιακά καύσιμα με 0,5% περιεκτικότητα σε θείο, δίνει στις ναυτιλιακές εταιρείες το «πάνω χέρι» στις διαπραγματεύσεις με τους ναυλωτές.
Εκτιμά επίσης ότι η αγορά θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα του 2020.
Προβλέπει νέα άνοδο
Από την πλευρά της, η Alibra Shipping τονίζει μεταξύ άλλων ότι οι αμερικανικές κυρώσεις στην Cosco, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες επιθέσεις με drones στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Saudi Aramco, αλλά και η απόσυρση πολλών δεξαμενόπλοιων από την αγορά για την εγκατάσταση scrubbers εν όψει 2020, σίγουρα έχουν δημιουργήσει ένα θετικό περιβάλλον για τους ναύλους για τα πλοία μεταφορά crud. Όλα δείχνουν ότι η άνοδος στη spot αγορά θα συνεχιστεί.
Σε αντίθεση πάντως με πλοία μεταφοράς crud, οι ναυλώσεις για τα πλοία μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου παρέμειναν σε σταθερά επίπεδα.