Αισιόδοξοι και απαιτητικοί κρίνονται από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο οι στόχοι για τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας φέτος και το 2020, που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού. Το κλειδί για την επίτευξη των στόχων βρίσκεται στην ιδιωτική κατανάλωση, αλλά και στην τόνωση των επενδύσεων, δημόσιων και ιδιωτικών.
Αισιόδοξοι και απαιτητικοί κρίνονται από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο οι στόχοι για τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας φέτος και το 2020, που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού. Ωστόσο μπορούν να επιτευχθούν, αν γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην έκθεση αξιολόγησης των μακροοικονομικών προβλέψεων, ο στόχος για ρυθμό μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,0% το 2019 εμπίπτει εντός του εύρους των προβλέψεών του και θεωρείται αισιόδοξος αλλά εφικτός. Υπό την προϋπόθεση ότι θα επιτευχθεί το +2,0% για το 2019, ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% το 2020 «θεωρείται μεν ιδιαίτερα απαιτητικός, αλλά με αφετηρία τον θετικό αντίκτυπο του 2019, είναι υπό προϋποθέσεις επιτεύξιμος».
Σύμφωνα με τους ειδικούς του ΕΔΣ οι δύο συνιστώσες του ΑΕΠ που θα καθορίσουν την τελική διαμόρφωση του ρυθμού μεγέθυνσης για το 2020 είναι η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις.
Ιδιαίτερη βαρύτητα, όπως επισημαίνουν, πρέπει να δοθεί στην αντιμετώπιση των ανασχετικών παραγόντων της πιστωτικής επέκτασης, στην διασφάλιση του στόχου των δημοσίων επενδύσεων και στην ενίσχυση των ιδιωτικών.
«Με βάση τα παραπάνω, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα προς το παρόν και υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νέα περιοριστικά μέτρα το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο υιοθετεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις του Προσχέδιου του Προϋπολογισμού 2020. Λεπτομερής αξιολόγηση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών επιδόσεων και των προβλέψεων θα περιληφθεί στην προσεχή εξαμηνιαία έκθεση του ΕΔΣ, η οποία θα δημοσιευτεί εντός του Νοεμβρίου 2019» αναφέρεται στην αξιολόγηση.
Αναλυτικότερα το ΕΔΣ επισημαίνει τα ακόλουθα σημεία:
α. Οι ρυθμοί μεταβολής του 2019 βασίζονται σε στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το α’ και β’ τρίμηνο του έτους και προβλέψεις για το β΄ εξάμηνο. Με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το γ΄ τρίμηνο που θα είναι διαθέσιμα το Δεκέμβριο, είναι πιθανό να αναθεωρηθούν αυτές οι προβλέψεις. Για το σύνολο του 2019, η εκτίμηση του Υπουργείου Οικονομικών για άνοδο του ΑΕΠ κατά 2,0% είναι πιο αισιόδοξη από το κεντρικό σενάριο των προβλέψεων του ΕΔΣ (αύξηση του ΑΕΠ 2019 περί το 1,8%).
β. Οι ρυθμοί μεταβολής που αφορούν στο 2020 είναι πολύ πιο αισιόδοξοι σε σχέση με τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας 2019-2022. Η πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για αύξηση του ΑΕΠ το 2020 βρίσκεται εντός του εύρους των οικονομετρικών προβλέψεων του ΕΔΣ (με σταθερές τιμές του πετρελαίου και χωρίς τις επιπτώσεις του Brexit).
γ. Επιπλέον, οι αναφερόμενοι ρυθμοί μεταβολής για το 2020 γενικώς αποκλίνουν αισθητά προς τα πάνω σε σχέση με τις αντίστοιχες προβλέψεις που έχουν δημοσιοποιήσει διεθνείς οργανισμοί (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) (βλ Πίνακα 2).
δ. Η εκτίμηση από το Υπουργείο Οικονομικών για διαρθρωτικό πλεόνασμα της τάξης του 2,7% του δυνητικού ΑΕΠ για το 2019 και 1,8% του δυνητικού ΑΕΠ για το 2020, έτσι όπως περιλαμβάνεται στο Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2020, εμπίπτει στα όρια που τίθενται στο Δημοσιονομικό Σύμφωνο.