Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 07 Οκτωβρίου 2019 10:07

Προϋπολογισμός στόχων για ανάπτυξη, πλεονάσματα

Δεδομένο πρέπει να θεωρείται, όπως άλλωστε έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους και ο πρωθυπουργός, ότι στο προσχέδιο θα ενσωματωθούν στο ακέραιο όλες οι κυβερνητικές δεσμεύσεις που αφορούν το «πακέτο» των φοροελαφρύνσεων, καθώς και η πρόβλεψη ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι υψηλότερος του 2019 και θα κινηθεί στο 2,5% - 3%, χαμηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις που έθεταν στόχο 4%. Στόχοι που θεωρούνται ιδιαίτερα φιλόδοξοι από τους εταίρους μας, αφενός λόγω των φετινών χαμηλών «πτήσεων», αλλά κυρίως λόγω των προβλημάτων που έχουν αρχίσει να ανακύπτουν και πάλι στο ευρωπαϊκό σκηνικό.


 

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Κούρου
[email protected]

«Αποκαλυπτήρια» σήμερα για το προσχέδιο του νέου κρατικού προϋπολογισμού του 2020, με τον οποίο η κυβέρνηση θα ξεδιπλώσει το σύνολο των στόχων που θέτει για ανάπτυξη και πλεονάσματα, αλλά και επιμέρους για έσοδα και δαπάνες.

Δεδομένο πρέπει να θεωρείται, όπως άλλωστε έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους και ο πρωθυπουργός, ότι στο προσχέδιο θα ενσωματωθούν στο ακέραιο όλες οι κυβερνητικές δεσμεύσεις που αφορούν το «πακέτο» των φοροελαφρύνσεων, καθώς και η πρόβλεψη ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι υψηλότερος του 2019 και θα κινηθεί στο 2,5% - 3%, χαμηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις που έθεταν στόχο 4%. 

Στόχοι που θεωρούνται ιδιαίτερα φιλόδοξοι από τους εταίρους μας, αφενός λόγω των φετινών χαμηλών «πτήσεων», αλλά κυρίως λόγω των προβλημάτων που έχουν αρχίσει να ανακύπτουν και πάλι στο ευρωπαϊκό σκηνικό.

Όσον αφορά τα πρωτογενή πλεονάσματα, το οικονομικό επιτελείο θα μείνει «πιστό» στις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί έναντι των εταίρων και στον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ.

Θα πρέπει βέβαια να αναφερθεί ότι οι Βρυξέλλες έχουν διαμηνύσει ότι θα περιμένουν μέχρι και τις 15 Οκτωβρίου, οπότε και το νέο προσχέδιο θα κατατεθεί στην Κομισιόν, προκειμένου να τους πείσει η κυβέρνηση ότι και ο στόχος αυτός μπορεί να επιτευχθεί και ότι δεν θα θιγεί από τις φοροελαφρύνσεις που δρομολογούνται. Εμμέσως πλην σαφώς, δηλαδή, έχουν ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους ότι μόνο με ποσοτικοποιημένα και πειστικά μεγέθη θα άρουν τις όποιες αμφιβολίες και ενστάσεις έχουν, ούτως ώστε και η σχέση εμπιστοσύνης που έχει οικοδομηθεί να μη θιγεί, αλλά και να μην απαιτήσουν νέα μέτρα ώστε να κλείσει τυχόν κενό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά τις αμφιβολίες των Βρυξελλών, στο κυβερνητικό στρατόπεδο δεν κάνουν βήμα πίσω όσον αφορά την υλοποίηση του νέου «πακέτου» ελαφρύνσεων, όπως αυτές ανακοινώθηκαν πριν από περίπου έναν μήνα από τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ και θα περιληφθούν στο προσχέδιο χωρίς μάλιστα, όπως κατηγορηματικά δηλώνουν κορυφαία στελέχη του οικονομικού επιτελείου:

* να ληφθούν πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για να καλυφθεί το «κενό» του 2020, το οποίο «χωρίζει» κυβέρνηση και θεσμούς και υπολογίζεται σε 900 εκατ. ευρώ (0,5% του ΑΕΠ).

* να προσμετρώνται στα έσοδα τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που διακρατούν οι Ευρωπαϊκές Κεντρικές Τράπεζες, γεγονός που φυσικά θα συνεπαγόταν έμμεση μείωση των πλεονασμάτων. Το θέμα άλλωστε αυτό αναμένεται να κριθεί στη Σύνοδο του Δεκεμβρίου, όπου οι δανειστές θα αξιολογήσουν την πορεία της οικονομίας.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να υπογραμμιστεί ότι ήδη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, αν και διαβεβαιώνει ότι νέοι φόροι δεν θα επιβληθούν, ούτε και περικοπές δαπανών θα υπάρξουν, έχει προαναγγείλει ότι το επόμενο έτος θα ληφθούν και μέτρα με θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα, μεταξύ των οποίων είναι το νέο καθεστώς που θα ισχύσει για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, αλλά και η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με την ένταξη σε αυτές νέων περιοχών, που θα αποφέρουν πρόσθετα έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό.

Το σίγουρο είναι ότι, ανεξάρτητα από το κείμενο του προσχεδίου του νέου κρατικού προϋπολογισμού που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή, οι διαβουλεύσεις θα συνεχιστούν και θα είναι πυρετώδεις και το επόμενο διάστημα μέχρι τον Νοέμβριο, οπότε και κατατίθεται στην Εθνική Αντιπροσωπεία το τελικό κείμενο του νέου κρατικού προϋπολογισμού.

Δεν έχει τεθεί θέμα για αφορολόγητο - συντάξεις

Παρά τις μέχρι σήμερα αμφιβολίες τους, πάντως, και την «απόσταση» των περίπου 900 εκατ. ευρώ που τους χωρίζει από την κυβέρνηση, οι δανειστές σε κανένα στάδιο των συζητήσεων δεν έθεσαν εκ νέου θέμα για μείωση του αφορολογήτου και περικοπή συντάξεων.

Το μεγάλο πρόβλημα βέβαια είναι το εν λόγω «κενό», το οποίο θα πρέπει να κλείσει μέχρι το τέλος του τρέχοντος μηνός με συγκεκριμένα μέτρα που θα πείσουν τους δανειστές, καθώς ήδη αμφισβητούν την απόδοση μέτρων που έχουν θεσμοθετηθεί.

Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν θεωρούν ρεαλιστική την εισπρακτική απόδοση συγκεκριμένων μέτρων, μεταξύ των οποίων η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η βελτίωση του πλαισίου για την παροχή «Χρυσής Βίζας», όπως και κινήτρων για να μεταφέρουν τη φορολογική κατοικία τους στην Ελλάδα ξένες επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα και τον προσδιορισμό αντικειμενικών τιμών σε 7.500 νέες περιοχές που βρίσκονται εκτός συστήματος και εκτός σχεδίου.

Κίνηση από την οποία το οικονομικό επιτελείο προσδοκά να εισπράξει έσοδα 500 εκατ. ευρώ, καθώς, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2020 όλη η Ελλάδα θα έχει ενταχθεί στο αντικειμενικό σύστημα. Πρόκειται φυσικά για εξέλιξη που θα συμβάλει στον περιορισμό του δημοσιονομικού κενού, ενώ θα αλλάξει ριζικά τον χάρτη της κτηματαγοράς.

Ταυτόχρονα όμως οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι η νέα ευνοϊκή ρύθμιση για τις 120 δόσεις δεν έχει την ανταπόκριση που περίμενε η κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία στοιχεία δικαιολογούν μεγαλύτερη αισιοδοξία, ενώ περιμένουν και αναλυτικό «λογαριασμό» για τις επιπτώσεις στην είσπραξη του ΕΝΦΙΑ μετά τη μεσοσταθμική του μείωση κατά 22%, από την οποία στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αναμένουν ότι τα έσοδα θα αυξηθούν από τα επίπεδα του 75% στο 82%.

Χαρακτηριστικό της επιφυλακτικής στάσης που τηρούν οι δανειστές είναι ότι αμφιβάλλουν ακόμη και για την υπεραπόδοση που καταγράφηκε στην είσπραξη του ΦΠΑ στο προηγούμενο οκτάμηνο, καθώς πιστεύουν ότι δεν εγγυάται ανάλογη μελλοντική επιτυχία, οπότε Αθήνα και Βρυξέλες βρίσκονται εν αναμονή των στοιχείων του Σεπτεμβρίου.

Πώς θα διαμορφωθεί το νέο φορολογικό τοπίο

Στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού θα αποτυπώνεται το σύνολο των παρεμβάσεων στη φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων, αλλά και στα ακίνητα, οι σημαντικότερες των οποίων, όπως έχει ήδη αποκαλύψει η «Ν», είναι οι εξής:

1. Μείωση του ελάχιστου φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 9% για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος μέχρι τις 10.000 ευρώ.

2. Μείωση των φορολογικών συντελεστών που εφαρμόζονται στη φορολογική κλίμακα, πάνω από το επίπεδο ετησίου εισοδήματος των 20.000 ευρώ, κατά μία ποσοστιαία μονάδα και έτσι:

* Ο συντελεστής φόρου 29% που εφαρμόζεται σήμερα στο τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 20.000,01 έως τα 30.000 ευρώ θα μειωθεί στο 28%.

* Ο συντελεστής φόρου 37% που εφαρμόζεται σήμερα στο τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 30.000,01 έως τα 40.000 ευρώ θα μειωθεί στο 36%.

* Ο συντελεστής φόρου 45% που εφαρμόζεται σήμερα στο τμήμα του ετησίου εισοδήματος πάνω από τα 40.000 ευρώ θα μειωθεί στο 44%.

3. Διατήρηση του ισχύοντος αφορολογήτου ορίου, με οριακή ενίσχυσή του μάλιστα για τις οικογένειες με παιδιά.

4. Σταδιακή κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

5. Σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, με μείωσή του κατά 50% για το 2020 ή για το 2021 (φορολογικές δηλώσεις έτους 2021 ή 2022) και πλήρη κατάργησή του για το 2021 ή το 2022 (φορολογικές δηλώσεις έτους 2022 ή 2023).

6. Σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης (των αντικειμενικών δαπανών του άρθρου 31 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος) το αργότερο έως το 2023, όταν πλέον θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο και θα είναι πλέον εφικτός ο έλεγχος της περιουσιακής κατάστασης όλων των Ελλήνων φορολογουμένων.

7. Μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες, δηλαδή για τις Ανώνυμες Εταιρείες, τις Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης, τις Ομόρρυθμες, τις Ετερόρρυθμες Εταιρείες και τα λοιπά νομικά πρόσωπα. Για τη χρήση του 2019, για την οποία οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος θα υποβληθούν το 2020, προβλέπεται μείωση του συντελεστή φορολογίας εισοδήματος από το 28% στο 24%. Για τη χρήση του 2020, για την οποία οι δηλώσεις θα υποβληθούν το 2021, ο συντελεστής θα μειωθεί περαιτέρω από το 24% στο 20%.

8. Μείωση της φορολόγησης στα μερίσματα από το 10% στο 5%. Το μέτρο θα ισχύσει από τη χρήση του 2019.

9. Νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ από το 2020 ή το 2021.

10. Αναστολή της επιβολής του ΦΠΑ στις μεταβιβάσεις νεόδμητων οικοδομών για τρία χρόνια, την περίοδο 2020-2022.

11. Έκπτωση φόρου ίση με το 40% της δαπάνης για εργασίες που αφορούν ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση, συντήρηση και αξιοποίηση των υφιστάμενων ακινήτων. Η έκπτωση θα ισχύσει με τις φορολογικές δηλώσεις που θα υποβληθούν το 2021 και οι οποίες θα αφορούν τα εισοδήματα του 2020.

12. Αναστολή του φόρου υπεραξίας, δηλαδή του φόρου επί του κέρδους στις αγοραπωλησίες ακινήτων, για τρία χρόνια και επανεξέτασή του από μηδενική βάση τον τέταρτο χρόνο. Η αναστολή θα ισχύσει την περίοδο 2020-2022.

13. Βελτίωση της διάταξης που προβλέπει τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 13% στα είδη διατροφής και στην εστίαση, ώστε για όλες ανεξαιρέτως τις περιπτώσεις τροφίμων και ποτών να ισχύει ο μειωμένος συντελεστής 13% (να μην προβλέπεται π.χ. συντελεστής 24% για τον σερβιριζόμενο καφέ και 13% για τον πωλούμενο καφέ από τα σούπερ μάρκετ).

14. Σταδιακή μείωση των συντελεστών ΦΠΑ από το 24% και το 13% στο 22% και στο 11% το αργότερο έως το 2023.

Προωθούνται  μέτρα ενίσχυσης  των e-συναλλαγών

Στο προσχέδιο του νέου κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να αποτυπώνονται, μεταξύ άλλων, οι προβλέψεις για την απόδοση των μέτρων που αφορούν την εκ νέου αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, καθώς επίσης και τη δραστική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας. Στόχος των μέτρων, τα οποία εξετάζεται να ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2020, είναι να περιοριστεί δραστικά η χρήση μετρητών στις καθημερινές οικονομικές συναλλαγές των φορολογουμένων και οι επιχειρήσεις να «περνούν» μεγαλύτερο μέρος του ημερήσιου τζίρου τους μέσα από τα μηχανήματα POS ή από άλλα μέσα ηλεκτρονικής πληρωμής, ώστε να υποχρεώνονται να εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσά φορολογητέας ύλης στις υποβαλλόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ.

Ειδικότερα τα εν λόγω μέτρα αφορούν την αύξηση του ύψους των ετήσιων δαπανών που θα πρέπει να εξοφλούν οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι κατ' επάγγελμα αγρότες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (μέσω e-banking ή με κάρτες χρεωστικές ή πιστωτικές ή προπληρωμένες ή με τη χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού κ.λπ.), προκειμένου να κατοχυρώνουν το βασικό αφορολόγητο όριο των 8.636 ευρώ.

Επίσης, προωθείται και η σημαντική μείωση του ορίου μέχρι το οποίο επιτρέπεται η χρήση μετρητών για την πραγματοποίηση μιας οικονομικής συναλλαγής που αφορά αγορά προϊόντων ή παροχή υπηρεσιών. Το όριο αυτό αναμένεται να μειωθεί από τα 500 στα 400 ή στα 300 ευρώ ή ακόμη και στα 200 ευρώ ανά συναλλαγή.

Με τις ανωτέρω αλλαγές τα φορολογικά στοιχεία αξίας 400 ή 300 ή 200 ευρώ και άνω που εκδίδονται για πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες, θα πρέπει να εξοφλούνται από τους λήπτες τους, αγοραστές των αγαθών ή των υπηρεσιών, αποκλειστικά με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής, όπως ενδεικτικά τραπεζικό έμβασμα, πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών, χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού.   

«Κληρώνει» για αλλαγές στο επίδομα θέρμανσης

Οριακές παρεμβάσεις στη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς από τις 15 Οκτωβρίου ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου.

Ειδικότερα, τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι και ένα εκ των δύο θα «κληρώσει» έως το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας προβλέπουν είτε αύξηση του βασικού επιδόματος κατά 20%, από το 0,16 στο 0,192 ευρώ ανά λίτρο πετρελαίου, είτε αύξηση του βασικού ποσού κατά 25%, από το 0,16 στο 0,20 ευρώ ανά λίτρο.

Θα πρέπει άλλωστε να υπογραμμιστεί ότι οι πρατηριούχοι εκτιμούν πως στην Αθήνα και στα μεγάλα αστικά κέντρα η τιμή ανά λίτρο του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι 1,07 ευρώ ανά λίτρο, ενώ δεν αποκλείεται πάντως να φθάσει και τα 1,10 ή 1,15 ευρώ.
Τιμή που φυσικά είναι έως και 18 λεπτά ακριβότερη σε σχέση με αυτήν που έκλεισε τον Απρίλιο η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, γεγονός φυσικά που συνεπάγεται ότι η τιμή του πετρελαίου στην Κρήτη και στις Κυκλάδες μπορεί να φθάσει και το 1,20 ευρώ.

Για τον λόγο άλλωστε αυτό και στο υπουργείο Οικονομικών δεν αποκλείουν αλλαγές και στα γεωγραφικά κριτήρια, αλλά και στη διαδικασία χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης, αφού για παράδειγμα εξετάζεται το ενδεχόμενο να χαρακτηριστούν ως ορεινές περιοχές που μέχρι πρότινος δεν ήταν.

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο επίδομα καταβάλλεται κάθε χρόνο σε εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά με τη μορφή επιδότησης της αγοράς συγκεκριμένης ποσότητας, βάσει γεωγραφικών, εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων.

Πληρωμή έως τον Δεκέμβριο

Σε κάθε περίπτωση, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει το επίδομα θέρμανσης να πληρωθεί μέχρι τον Δεκέμβριο με δεδομένο ότι οι ανάγκες των πολιτών για αγορά πετρελαίου είναι άμεσες και δεν μπορούν να περιμένουν την πληρωμή του για μήνες, ενώ για τον λόγο αυτό δεν αποκλείεται να υπάρξει μία προκαταβολή του ποσού μέχρι την οριστική του εξόφληση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι επίδομα δεν δικαιούνται όσοι κατέχουν αυτοκίνητα άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών, σκάφη άνω των 5 μέτρων και αεροσκάφη. Επίσης αποκλείονται από το επίδομα όσοι δηλώνουν «φιλοξενούμενοι» και όσοι διαθέτουν περισσότερα των δύο Ι.Χ αυτοκινήτων, ή ποσοστά συνιδιοκτησίας επί Ι.Χ. αυτοκινήτων, τα οποία (ποσοστά) αθροιζόμενα αντιστοιχούν σε περισσότερα των δύο αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των ευρισκομένων σε εθελούσια ακινησία.

Υπενθυμίζεται ότι το ποσό του επιδόματος ανέρχεται, σύμφωνα με τα όσα ισχύουν σήμερα, σε 0,16 ευρώ για κάθε λίτρο πετρελαίου θέρμανσης που αγοράζεται την περίοδο χορήγησης του καυσίμου, η οποία αρχίζει από τις 15/10 και λήγει στις 30/4 του εκάστοτε επόμενου έτους.

Το ύψος του συνολικού ποσού του επιδόματος διαμορφώνεται για κάθε δικαιούχο ανάλογα με την Κλιματική Γεωγραφική Ζώνη στην οποία βρίσκεται η κύρια κατοικία του. Σε καθεμία από τις ζώνες αυτές ισχύει διαφορετικό ανώτατο όριο επιδοτούμενων λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας. Ανεξαρτήτως ζώνης, χορηγείται επίδομα για τα πρώτα 80 τετραγωνικά μέτρα κύριας κατοικίας σε κάθε άγαμο δικαιούχο και για τα πρώτα 100 τ.μ. σε κάθε έγγαμο ή συνάψαντα σύμφωνο συμβίωσης ή μονογονεϊκή οικογένεια. 

Διευκρινίσεις για τα μισθωτήρια των ακινήτων

Οι εκμισθωτές σε κάθε περίπτωση υποχρεούνται να δηλώνουν όλους τους γνωστούς συνιδιοκτήτες σύμφωνα με τα στοιχεία των μισθωτηρίων ή των λοιπών στοιχείων που έχουν στη διάθεσή τους. Επίσης πρέπει να κάνουν αναφορά στο πεδίο «Σημειώσεις» ότι η εκμίσθωση γίνεται από την πλειοψηφία ή τη μειοψηφία και να αναγράφουν το ποσοστό που αυτή εκπροσωπεί. Όσον αφορά την περίπτωση ύπαρξης αγνώστων συνιδιοκτητών, στο πεδίο «Σημειώσεις» θα πρέπει επίσης να γίνεται σύντομη περιγραφή του ιστορικού, καθώς και των λοιπών στοιχείων αναφορικά με τον αριθμό των άγνωστων συνιδιοκτητών, τα ποσοστά συνιδιοκτησίας και τυχόν άλλα στοιχεία που είναι γνωστά. Επισημαίνεται ότι επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν υποβάλει ή υποβάλει εκπρόθεσμα ή υποβάλει ελλιπή δήλωση πληροφοριακού χαρακτήρα ή φορολογική δήλωση από την οποία δεν προκύπτει φορολογική υποχρέωση καταβολής φόρου.

Τα ανωτέρω γνωστοποιήθηκαν αρμοδίως με την υπ' αριθμ. ΔΕΔ 530/2019 εγκύκλιο της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με την οποία δόθηκαν οι κατωτέρω διευκρινίσεις όσον αφορά την επιβολή προστίμου για εκπρόθεσμη υποβολή μισθωτηρίου από συνιδιοκτήτες πριν από την έναρξη ισχύος της ΠΟΛ. 1162/2018, δηλαδή πριν από τις 23 Αυγούστου 2018: 
 

1. Η ηλεκτρονική φόρμα υποβολής των πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας περιλαμβάνει τις παρακάτω γενικές κατηγορίες πληροφοριών:

* Στοιχεία εκμισθωτών.

* Στοιχεία μισθωτών.

* Στοιχεία μίσθωσης.

* Στοιχεία ακινήτου.

* Στοιχεία Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ), (η συμπλήρωση είναι προαιρετική).

Η υποβολή της δήλωσης ολοκληρώνεται με την καταχώρηση των αντίστοιχων ανά κατηγορία υποχρεωτικών πληροφοριακών πεδίων.

Επειδή, με το άρθρο 1 παρ. 4α της ΠΟΛ. 1162/2018 ορίστηκε ότι «Η "Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας" στις περιπτώσεις συνιδιοκτησίας υποβάλλεται από έναν εκ των συνιδιοκτητών, μετά την οριστικοποίηση της υποβολής το αποδεικτικό υποβολής επέχει θέση δήλωσης και για τους λοιπούς συνιδιοκτήτες. Σε περίπτωση μη αποδοχής των στοιχείων της μίσθωσης από κάποιον εκ των συνιδιοκτητών, απαιτείται, μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, να επιλεγεί το ειδικό πεδίο μη αποδοχής και να αναγραφούν οι λόγοι μη αποδοχής».

Ωστόσο, η ως άνω ΠΟΛ. ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με την έναρξη της οποίας καταργείται η προγενέστερη ΠΟΛ. 1013/2014 (άρθρο 9 της ΠΟΛ. 1016/2018), επειδή στο άρθρο 54 παρ. 1 περ. α' και 2 περ. α' του Ν. 4174/2013, ορίζεται ότι επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν υποβάλει ή υποβάλει εκπρόθεσμα ή υποβάλει ελλιπή δήλωση πληροφοριακού χαρακτήρα ή φορολογική δήλωση από την οποία δεν προκύπτει φορολογική υποχρέωση καταβολής φόρου.   

Εγκύκλιο με διευκρινίσεις για την επιβολή προστίμου εκπρόθεσμης υποβολής μισθωτηρίου από συνιδιοκτήτες πριν από τις 23 Αυγούστου 2018 εξέδωσε η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ.