Οι επιθέσεις στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας δεν μεταβάλλουν προς το παρόν τους κανόνες του παιχνιδιού στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, εκτιμούν διεθνείς αναλυτές, ενώ στελέχη της αγοράς από την Ελλάδα σημειώνουν ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη να εκτιμηθούν ολοκληρωμένα οι επιπτώσεις από τις επιθέσεις αυτές στην πορεία των ναύλων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Οι επιθέσεις στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας δεν μεταβάλλουν προς το παρόν τους κανόνες του παιχνιδιού στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, εκτιμούν διεθνείς αναλυτές, ενώ στελέχη της αγοράς από την Ελλάδα σημειώνουν ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη να εκτιμηθούν ολοκληρωμένα οι επιπτώσεις από τις επιθέσεις αυτές στην πορεία των ναύλων.
Η άμεση απάντηση ήταν στις αρχές της εβδομάδας μια άνοδος των ναύλων στα VLCC, ωστόσο η ανοδική τάση αναμενόταν καθώς η αγορά μπαίνει στο τέταρτο τρίμηνο του έτους, που εποχικά η ζήτηση για δεξαμενόπλοια αυξάνεται.
Όπως αναφέρει στη «Ν» υψηλόβαθμο στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας ελληνικών συμφερόντων, εάν δεν υπάρξει περαιτέρω κλιμάκωση στο Κόλπο, οι επιπτώσεις δεν θα είναι σημαντικές στην αγορά καθώς η Σαουδική Αραβία έχει ανακοινώσει ότι έχει τα αποθέματα αργού να καλύψει τη ζήτηση, ενώ σύντομα θα επαναλειτουργήσουν και οι εγκαταστάσεις.
Παραδοσιακά αυξημένη ζήτηση
Από την άλλη η αγορά δεξαμενοπλοίων εισέρχεται σταδιακά στο τέταρτο τρίμηνο του έτους που παραδοσιακά λόγω εποχικότητας αυξάνεται η ζήτηση για αργό, συνεπώς αναμένεται περαιτέρω βελτίωση της αγοράς.
Από την άλλη πλευρά μία μείωση της προσφορά από τη Σαουδική Αραβία θα έχει ως αποτέλεσμα να αναζητηθούν νέες «πηγές» είτε σε γειτονικά κράτη, οπότε η εικόνα δεν διαφοροποιείται σημαντικά, είτε από τη Δυτική Αφρική και τις ΗΠΑ οπότε και σε αυτή την περίπτωση θα είχαμε άνοδο των τονομιλίων για μεταφορά αργού προς Άπω Ανατολή, άρα οι συνθήκες θα ήταν καλύτερες για τους ναύλους κυρίως στα Very Large Crude Carriers (VLCC) και συνολικά για όλο τον κλάδο.
Όλα αυτά τα σενάρια εξετάζονται σε καθημερινή βάση και σχετίζονται απολύτως με τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
50% του πετρελαίου μέσω του Ορμούζ
Όπως αναφέρει σε πρόσφατη ανάλυσή της η Bimco, οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση της κατάστασης στον Περσικό Κόλπο θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς περίπου το ήμισυ του συνόλου του πετρελαίου μεταφέρεται μέσω του στενού του Ορμούζ. Ένα κρίσιμο μέγεθος είναι οι εξαγωγές από τον Κόλπο αργού προς την Κίνα, οι οποίες δεν επηρεάστηκαν από την επιβολή κυρώσεων κατά του Ιράν.
Σύμφωνα με την Bimco οι κινεζικές εισαγωγές αργού πετρελαίου από το Ιράν ανήλθαν σε 11 εκατ. τόνους το πρώτο εξάμηνο του έτους. Αυτές είναι 30,1% χαμηλότερες από πέρυσι και οι εισαγωγές επιβραδύνθηκαν καθ' όλη τη διάρκεια του έτους κατά μέσο όρο 2,3 εκατ. τόνους κατά τους πρώτους 4 μήνες, αλλά εν συνεχεία επιβραδύνθηκε ο ρυθμός σε 1,1 εκατ. τόνους τον Μάιο και 0,9 εκατομμύριο τόνους τον Ιούνιο.
Οι εξαγωγές αργού του Ιράν
Επισημαίνεται επίσης ότι δεν υπάρχουν επί του παρόντος ακριβή στοιχεία για τις εξαγωγές αργού πετρελαίου του Ιράν. Το Reuters ανέφερε ότι ένας αξιωματούχος της διοίκησης Τραμπ εκτιμά ότι το 50%-70% των εξαγωγών αργού πετρελαίου του Ιράν είναι για την Κίνα και περίπου το 30% πηγαίνει στη Συρία.
Αναφορικά με τους ναύλους αυξήθηκαν έντονα αμέσως μετά τις επιθέσεις στα δεξαμενόπλοια στα 37.239 δολ την ημέρα στα VLCC, για να υποχωρήσουν στη συνέχεια σε χαμηλότερα επίπεδα. Ανάλογη αντίδραση υπήρξε στις αρχές της εβδομάδας μετά την επίθεση στη Σαουδική Αραβία.
Την προηγούμενη Δευτέρα οι ναύλοι στα VLCC στη διαδρομή TD3C Middle East Gulf-China εκτινάχθηκαν κατά 7.925 δολ. στα 32.367 δολ. ενώ στη διαδρομή US Gulf-China στα 37.203 δολ. την ημέρα από 28.354 δολ. την προηγούμενη Παρασκευή.
H τάση συνεχίστηκε και την επόμενη μέρα, αν και πιο συγκρατημένα.
Οι εισαγωγές από το Πεκίνο
Την ίδια στιγμή μπορεί οι κινεζικές εισαγωγές αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ να μειώθηκαν κατά 76,2% (το πρώτο εξάμηνο του έτους), όμως την ίδια περίοδο οι συνολικές κινεζικές εισαγωγές αργού πετρελαίου αυξήθηκαν 8,8% φτάνοντας τα 244,6 εκατ. τόνους. Η Σαουδική Αραβία ξεπέρασε τη Ρωσία ως τον μεγαλύτερο προμηθευτή αργού πετρελαίου στην Κίνα, τα δύο έθνη έστειλαν αντίστοιχα 37,8 εκατ. τόνους και 37,7 εκατ. τόνους το α' εξάμηνο του έτους. Η Ρωσία εξάγει το αργό μέσω αγωγών, ενώ η Σαουδική Αραβία με δεξαμενόπλοια.
Τέλος, όπως σημειώνει η Bimco, παρ' όλο που οι κινεζικές εισαγωγές από τη Σαουδική Αραβία ενισχύουν περισσότερο τη ναυτιλιακή βιομηχανία από εκείνες της Ρωσίας, η επίλυση των εμπορικών εντάσεων και η επιστροφή των Κινέζων αγοραστών στην αμερικανική αγορά αργού πετρελαίου θα παράσχει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στη ναυτιλία για μεταφορά αργού πετρελαίου.
Αύξηση παγκόσμιου στόλου
Με την εξαίρεση των γεωπολιτικών εντάσεων, οι αναλυτές στρέφουν το ενδιαφέρον τους στα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς, ένα εκ των οποίων είναι η πορεία του στόλου.
Όπως σημειώνει η Bimco, μέχρι τα μέσα Αυγούστου ο συνολικός στόλος δεξαμενόπλοιων έχει ήδη αυξηθεί κατά 4,3%. Η ανάπτυξη του στόλου δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου είναι ιδιαίτερα υψηλή, με την BIMCO να αναμένει ετήσια αύξηση 5,3%.
Η μεγαλύτερη αύξηση του στόλου δεν οφείλεται μόνο σε αυξημένες παραδόσεις νεότευκτων, αλλά και σε βραδύτερες από τις αναμενόμενες διαλύσεις πλοίων.
Σε αντίθεση με τις απογοητευτικές διαλύσεις, ο ρυθμός τοποθέτησης νέων παραγγελιών έχει επιταχυνθεί. Οι νέες παραγγελίες για το σύνολο του στόλου δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν στα 13,1 εκατ. DWT. Τον Μάιο έχουν παραγγελθεί έξι VLCC 300.000 DWT και περισσότερα και 30 Aframaxes. Η τάση για περαιτέρω παραγγελίες θα επιδεινώσει τις μελλοντικές συνθήκες της αγοράς, αναφέρει η Bimco.