Πάνω από 540 εκατ. ευρώ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια για τη χρηματοδότηση των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών εξασφάλισε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, γεγονός που σημαίνει ότι καταγράφεται μια γενναία αύξηση στα 135 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση από 90,7 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Πάνω από 540 εκατ. ευρώ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια για τη χρηματοδότηση των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών εξασφάλισε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, γεγονός που σημαίνει ότι καταγράφεται μια γενναία αύξηση στα 135 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση από 90,7 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Τα παραπάνω ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στους διαπιστευμένους δημοσιογράφους με θέμα τις άγονες γραμμές, επιβεβαιώνοντας πρόσφατο ρεπορτάζ της «Ν». Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ακόμη ότι «για το υπουργείο πλέον οι άγονες γραμμές δεν είναι απλώς μια πολιτική επιδοματικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική πολιτική της χώρας» και υπογράμμισε ότι οι νέες προκηρύξεις έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ό,τι αφορά τα πλοία της κατηγορίας Α’ (πλοία νεότερης ηλικίας). Παράλληλα υπογράμμισε ότι οι συμβάσεις για τις άγονες γραμμές θα είναι διάρκειας τεσσάρων ετών για τα πλοία κατηγορίας Α’, δύο χρόνια για τη 2η κατηγορία και έναν χρόνο για την τρίτη κατηγορία.
Ριζική αλλαγή του πλαισίου
Όπως έγινε γνωστό, ο κ. Πλακιωτάκης εισηγήθηκε τη ριζική αλλαγή του πλαισίου των άγονων γραμμών και η εισήγηση αυτή έγινε δεκτή στο υψηλότερο επίπεδο, σε συνέχεια της ειδικής σύσκεψης υπό τον συντονισμό του Γραφείου Πρωθυπουργού και υλοποιείται με πρωτοβουλία του ΥΝΑΝΠ και την καθοριστική συμβολή των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων.
Ειδικότερα το νέο πλαίσιο προβλέπει την αύξηση των χρηματοδοτικών πόρων. Έτσι αυξάνεται κατά 48% ο ετήσιος προϋπολογισμός για τις άγονες γραμμές, με την επέκταση κατά 40 εκατ. ευρώ η οποία θα φθάσει πλέον τα 135 εκατ. ευρώ, έναντι 90,7 εκατ. ευρώ που ήταν έως τώρα. Λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους για τα νέα καύσιμα από 1/1/2020, στο πλαίσιο προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, χωρίς να επιβαρυνθεί ο ωφελούμενος νησιώτης. Να σημειωθεί ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί για την κάλυψη του αυξημένου κόστους των καυσίμων, πλην όμως δεν προέβη ποτέ σε κάποια κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση, τόνισε χθες ο κ. Πλακιωτάκης.
Ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Επιπλέον το νέο πλαίσιο προβλέπει την ένταξη της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Οι άγονες γραμμές είναι αναπτυξιακό έργο και ως τέτοιο πλέον χρηματοδοτείται. Επιπροσθέτως, οι άγονες γραμμές της χώρας χρηματοδοτούνται ως επαναλαμβανόμενη δράση για τα επόμενα έτη, με διασφαλισμένους πόρους και με την αναγκαία ευελιξία για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση, αλλά και τη δυνατότητα κάλυψης πρόσθετων ή έκτακτων αναγκών που τυχόν προκύψουν. Το ΥΝΑΝΠ δύναται να αξιοποιεί τους μη διατιθέμενους πόρους για την επαναπροκήρυξη γραμμών, την ικανοποίηση νέων αιτημάτων των νησιών μας, υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας.
Για το υπουργείο πλέον οι άγονες γραμμές δεν είναι απλώς μια πολιτική επιδοματικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική πολιτική που αποκτούμε ως χώρα, με δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. Αποδεσμεύουμε τον κρατικό προϋπολογισμό και αναβαθμίζουμε τις άγονες γραμμές, ως δημόσια υπηρεσία/ επένδυση που οφείλουμε να παρέχουμε στα νησιά μας, που το έχουν ανάγκη. Σημασία δεν έχει ποιος υλοποιεί το συγκοινωνιακό έργο, αλλά πως εξυπηρετείται ο προορισμός και οι νησιώτες με ασφάλεια και αξιοπιστία, επεσήμανε ο κ. Πλακιωτάκης.
Νέες προκηρύξεις με ποιοτικά κριτήρια
Τονίστηκε ακόμη ότι οι νέες προκηρύξεις έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ό,τι αφορά τα πλοία της Κατηγορίας Α (νεότερης ηλικίας πλοία). Αυτά τα νέα ποιοτικότερα κριτήρια υποστηρίζουν νέα βελτιωμένα μισθώματα. Ταυτόχρονα παρέχεται πλέον η δυνατότητα επέκταση των άγονων γραμμών, όπου και όταν υπάρχει ανάγκη. Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση των πόρων, είναι ικανό να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ελκυστικό πακέτο για την προσέλκυση σύγχρονων πλοίων νεότερης ηλικίας.
Με όλα τα παραπάνω, υπογράμμισε ο κ. Πλακιωτάκης, το υπουργείο ενσωματώνει τις άγονες γραμμές, στο νέο του αναπτυξιακό σχεδιασμό της νησιωτικής πολιτικής παρέχοντας ένα δίχτυ κοινωνικής και αναπτυξιακής προστασίας για την αντιμετώπιση της νησιωτικότητας και της άρσης της απομόνωσης, παρεμβαίνοντας σε όσα ο ελεύθερος ανταγωνισμός δεν επιλύει. Το υπουργείο δεν επιδοτεί ακτοπλοϊκές εταιρίες. Χρηματοδοτεί και επενδύει στις θαλάσσιες διαδρομές νησιωτικής ανάπτυξης, παρέχοντας στους νησιώτες όσα το Σύνταγμα επιτάσσει.
Πλοίο αντικατάστασης
Ο ΥΕΝ κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε ακόμη και στην πρόβλεψη ρήτρας «Πλοίου Αντικατάστασης». Όπως είπε, «για πρώτη φορά ενεργοποιείται η ρήτρα για “πλοίο αντικατάστασης” ως ποιοτικό κριτήριο επιλογής (bonus), για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρείες που θα προβλέψουν την άμεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το μεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει, στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν. Το “πλοίο αντικατάστασης” ειδικά σε άγονες γραμμές που θα υπάρχει μόνο ένα πλοίο θα λειτουργεί ως κριτήριο επιλογής».