Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου 2019 09:38

Σχέδιο απόσυρσης του Δημοσίου από εμπορία και υποδομές ΔΕΠΑ

Το ενδεχόμενο ακόμη και για την πλήρη απόσυρση του Δημοσίου τόσο από τις εμπορικές δραστηριότητες όσο και από τα δίκτυα της ΔΕ.ΠΑ εξετάζει σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναφορικά με το ύψος του μεριδίου που θα εκχωρηθεί και στις δύο περιπτώσεις, από το 65% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρεία. Το ποσοστό θα οριστικοποιηθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα με τη συνδρομή των συμβούλων της αποκρατικοποίησης, η οποία θα υλοποιηθεί με δύο ξεχωριστές διαδικασίες, μία για την εμπορία και μία για τις υποδομές της εταιρείας.

Από την έντυπη έκδοση

Του Κώστα Δεληγιάννη 
[email protected]

Το ενδεχόμενο ακόμη και για την πλήρη απόσυρση του Δημοσίου τόσο από τις εμπορικές δραστηριότητες όσο και από τα δίκτυα της ΔΕ.ΠΑ εξετάζει σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναφορικά με το ύψος του μεριδίου που θα εκχωρηθεί και στις δύο περιπτώσεις, από το 65% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρεία. Το ποσοστό θα οριστικοποιηθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα με τη συνδρομή των συμβούλων της αποκρατικοποίησης, η οποία θα υλοποιηθεί με δύο ξεχωριστές διαδικασίες, μία για την εμπορία και μία για τις υποδομές της εταιρείας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, από την άλλη πλευρά το ΥΠΕΝ έχει καταλήξει στον τρόπο εκχώρησης των εμπορικών δραστηριοτήτων. Έτσι, έχει «κλειδώσει» ότι θα πωληθεί η χονδρεμπορική της ΔΕΠΑ (δηλαδή τα διεθνή συμβόλαια με τους μεγάλους προμηθευτές) μαζί με την ΕΠΑ Αττικής - την 100% θυγατρική της, με την οποία η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά φυσικού αερίου και ρεύματος.

Υποδομές

Ο διαγωνισμός για τις υποδομές θα αφορά το σύνολο των συμμετοχών της ΔΕΠΑ στις εταιρείες που λειτουργούν και αναπτύσσουν δίκτυα διανομής φυσικού αερίου. Όπως είναι γνωστό, η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου κατέχει το 100% της ΕΔΑ Αττικής, η οποία διαχειρίζεται τα δίκτυα διανομής στο Λεκανοπέδιο, καθώς και το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας, υπό την ευθύνη της οποίας βρίσκονται οι υποδομές σε Θεσσαλία και Θεσσαλονίκη. 

Επίσης, 100% θυγατρική της είναι η ΔΕΔΑ, η οποία έχει λάβει άδειες διαχείρισης δικτύου διανομής φυσικού αερίου στις Περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας, της Δυτικής Ελλάδας, της Ηπείρου, της Πελοποννήσου, της Μακεδονίας - Θράκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Στερεάς Ελλάδας. Μάλιστα, από τις επτά αυτές Περιφέρειες, στις τελευταίες τρεις η εταιρεία έχει ήδη δρομολογήσει την ανάπτυξη δικτύων 1.150 χιλιομέτρων που, έως το 2023, θα καλύψουν το 100% των αστικών ιστών 18 πόλεων. 

Όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα «τρέξει» η αποκρατικοποίηση, τα δύο σενάρια που εξετάζονται είναι είτε να υιοθετηθεί μία παραλλαγή του μοντέλου που είχε προκρίνει η προηγούμενη κυβέρνηση, με τη διχοτόμηση της επιχείρησης σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, είτε να δημιουργηθεί μία εταιρεία holding στην οποία θα υπαχθούν θυγατρικές με asset τα δίκτυα και τις εμπορικές δραστηριότητες. Πάντως, φαίνεται πως θα αυτονομηθεί η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στα διακρατικά πρότζεκτ (IGB, IGI Poseidon).

Καταλύτη για την επιλογή μοντέλου θα παίξει η ταχύτητα με την οποία θα μπορούν να δρομολογηθούν οι διαγωνισμοί, καθώς πρόθεση του ΥΠΕΝ είναι η ιδιωτικοποίηση να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί άμεσα. Έτσι, ο στόχος είναι έως το τέλος του μήνα να οριστικοποιηθεί σε κάθε της λεπτομέρεια η «φόρμουλα» αποκρατικοποίησης της εταιρείας. 

Η οριστικοποίηση του σχήματος θα ανοίξει τον δρόμο για την κατάρτιση του σχετικού σχεδίου νόμου, το οποίο αναμένεται να έρθει τον επόμενο μήνα στη Βουλή, αντικαθιστώντας τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Η διαδικασία εκείνη προέβλεπε την πώληση του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών, ώστε το Δημόσιο να διατηρήσει πλειοψηφικό έλεγχο στα δίκτυα.