Φωτιά που σιγοκαίει θυμίζουν οι σχέσεις των Ελλήνων ξενοδόχων με την booking.com και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες κρατήσεων που επιμένουν να εισπράττουν προμήθειες όχι επί της καθαρής τιμής του δωματίου, αλλά και του ΦΠΑ συμπεριλαμβανομένου. Το θέμα που άνοιξε εν μέσω θέρους δεν έχει ακόμη αντιμετωπισθεί και οι Έλληνες ξενοδόχοι βρίσκονται εν αναμονή συνάντησης με τους υπεύθυνους της booking.com.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Φωτιά που σιγοκαίει θυμίζουν οι σχέσεις των Ελλήνων ξενοδόχων με την booking.com και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες κρατήσεων που επιμένουν να εισπράττουν προμήθειες όχι επί της καθαρής τιμής του δωματίου, αλλά και του ΦΠΑ συμπεριλαμβανομένου. Το θέμα που άνοιξε εν μέσω θέρους δεν έχει ακόμη αντιμετωπισθεί και οι Έλληνες ξενοδόχοι βρίσκονται εν αναμονή συνάντησης με τους υπεύθυνους της booking.com.
Όπως αναφέρουν παράγοντες της ξενοδοχειακής αγοράς, η διοίκησης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων βρίσκεται εν αναμονή συνάντησης μαζί τους, ενώ παράλληλα έχει προχωρήσει στη διατύπωση των θέσεών της προς τα υπουργεία Οικονομικών και Τουρισμού. Πάντως, όπως αναφέρουν στη «Ν» παράγοντες που συζητούν σε υψηλό επίπεδο με την booking.com, το θέμα εξετάζεται και από την ηλεκτρονική πλατφόρμα. Δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να υπάρξουν κάποιες εξελίξεις.
Ειδικότερα, η ΠΟΞ ζητεί αλλαγή στον υπολογισμό των προμηθειών που λαμβάνουν οι πλατφόρμες ηλεκτρονικών κρατήσεων.
Όπως αναφέρει, οι πλατφόρμες ηλεκτρονικών πωλήσεων (εξωτερικού), για παράδειγμα booking, expedia κ.λπ., πρέπει να υπολογίζουν την προμήθεια που λαμβάνουν στην καθαρή τιμή που εισπράττει η επιχείρηση από τη διάθεση του δωματίου και όχι και επί του ΦΠΑ. Η αντίθετη πρακτική που ακολουθείται σήμερα (χρέωση της προμήθειας στην τιμή με τον ΦΠΑ) δεν υπόκειται σε συμψηφισμό ΦΠΑ εισροών - εκροών, μιας και ως ενδοκοινοτική συναλλαγή απαλλάσσεται του ΦΠΑ και επομένως αποτελεί μια άδικη επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις, ενώ στερεί έσοδα και από το Δημόσιο.
«Αθέμιτη πρακτική»
Η πολιτική της booking.com να χρεώνει προμήθεια 15%-25% επί του συνόλου της τιμής των ξενοδοχείων, στην οποία περιλαμβάνονται και οι φόροι, και όχι επί της «καθαρής» τιμής του καταλύματος είναι μια απαράδεκτη και αθέμιτη πρακτική σε βάρος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, έχει επισημάνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος. Mεσοσταθμικά το ροκάνισμα από την Booking στα κέρδη των ξενοδοχείων, όπως εξηγεί ο κ. Τάσιος, κυμαίνεται από 3% έως 5% από το κέρδος της επιχείρησης.
Αφού σημειώνει ότι η Booking έχει συμβάλει στην ανάδειξη των ελληνικών περιοχών και έχει βάλει στον χάρτη των κρατήσεων και τα ξενοδοχεία των 50 και κάτω δωματίων, αναφέρει ότι η ΠΟΞ θα διεκδικήσει εξορθολογισμό της υφιστάμενης κατάστασης στο σκέλος της προμήθειας.
Μάλιστα, ο πρόεδρος της ΠΟΞ τόνισε ότι στις ΗΠΑ όπου η booking.com δεν έχει αντίστοιχα μεγάλο μερίδιο αγοράς με την Ευρώπη, η προμήθεια εφαρμόζεται επί της καθαρής τιμής του καταλύματος, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στην Ευρώπη στο πλαίσιο μεμονωμένων συμφωνιών με αλυσίδες ξενοδοχείων.
«Αυθαίρετες χρεώσεις»
Οι σχέσεις των ξενοδόχων με την booking.com δεν αφορούν μόνο τις χρεώσεις. Όπως ανέφερε πρόσφατα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Τουριστικών Καταλυμάτων «Κύκλος», «Με ανησυχητικά αυξανόμενο ρυθμό δεχόμαστε καθημερινά καταγγελίες από επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων που συνεργάζονται με την Booking.com, για αυθαίρετες χρεώσεις της εταιρείας προς τα καταλύματα. Οι καταγγέλλοντες αναφέρουν ότι μέσω μιας θυγατρικής ή συνεργαζόμενης με την Booking.com εταιρείας "BookingSuite", γίνονται χρεώσεις και αυτόματες αναλήψεις από τους επαγγελματικούς τραπεζικούς λογαριασμούς τους, ενώ δεν έχουν υπογράψει κάποια σύμβαση με την BookingSuite. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιεί η Booking.com για να χρεώσει τις έξτρα υπηρεσίες - εφαρμογές BookingSuite, θυμίζουν διαδικτυακές απάτες. Η Booking.com εκμεταλλεύεται την πάγια εντολή που έχει απαιτήσει να κάνει κάθε συνεργαζόμενο τουριστικό κατάλυμα που συνεργάζεται με την Booking.com, για να εισπράξει αυθαίρετα ποσά τρίτη εταιρεία και μάλιστα για μη ληφθείσες υπηρεσίες, χωρίς τιμολόγιο και χωρίς να έχει γίνει υπογραφή σχετικού συμφωνητικού. Οι καταλυματίες παραπονούνται ότι δεν μπορούν καν να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά με κάποιο αρμόδιο υπάλληλο της εταιρείας για το θέμα αυτό … και οι αυτόματες αναλήψεις συνεχίζονται!!».
Οι αντιδράσεις ξεκίνησαν από τους ξενοδόχους της Καραϊβικής, καθώς σύμφωνα με την Caribbean Hotel and Tourism Association (Ένωση Ξενοδοχείων και Τουρισμού Καραϊβικής), η ταξιδιωτική πλατφόρμα χρεώνει προμήθεια στα φιλοδωρήματα στο προσωπικό, αλλά και σε έξτρα χρεώσεις, εκτός ξενοδοχειακής τιμής (π.χ. τοπικούς φόρους).
Επίσης στη χώρα μας ο όμιλος Aldemar προχώρησε εν μέσω θέρους σε διακοπή της συνεργασίας της με την booking.com λόγω αυτών των χρεώσεων αλλά και άλλων πρακτικών με τις οποίες διαφωνεί η συγκριμένη αλυσίδα ξενοδοχείων.