Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες τείνει να εξελιχθεί η προσπάθεια της διεθνούς ναυτιλίας να μειώσει τις εκπομπές αερίων ρύπων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050 σύμφωνα με τους στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), και να πλησιάσει τον στόχο της πλήρους απεξάρτησης από τον άνθρακα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες τείνει να εξελιχθεί η προσπάθεια της διεθνούς ναυτιλίας να μειώσει τις εκπομπές αερίων ρύπων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050 σύμφωνα με τους στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), και να πλησιάσει τον στόχο της πλήρους απεξάρτησης από τον άνθρακα.
Την ίδια στιγμή που οι κορυφαίοι εκπρόσωποι της βιομηχανίας δεσμεύονται ότι η ναυτιλία θα εργαστεί ώστε να πλησιάσει όσο το δυνατόν πιο σύντομα τον στόχο των μηδενικών εκπομπών, μια μελέτη του νηογνώμονα DNV GL με θέμα πώς θα είναι η ναυτιλία το 2050, έρχεται να τονίσει την αβεβαιότητα που κυριαρχεί στον κλάδο γύρω από το τι καύσιμα θα αξιοποιεί στο μέλλον.
Χθες συναντήθηκαν στο Λονδίνο οι επικεφαλής των τεσσάρων μεγαλύτερων ναυτιλιακών οργανώσεων που εκπροσωπούν το σύνολο της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι Bimco, ICS, Intercargo και Intertanko, με το μενού να περιλαμβάνει την ανησυχία των πλοιοκτητών για τα καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, αλλά και τους προβληματισμούς για το πώς θα υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις της βιομηχανίας για μείωση των αερίων ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα κατά 50% μέχρι το 2050.
Ευελιξία για το 2050
Την ίδια στιγμή πάλι στο Λονδίνο ο νηογνώμονας DNV GL έδινε στη δημοσιότητα την ετήσια μελέτη του με θέμα «Maritime Forecast to 2050», με τον Knut Orbeck-Nilssen, CEO of DNV GL, να υπογραμμίζει ότι μια από τις βασικές συνιστώσες για την αντιμετώπιση της πρόκλησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα είναι η ευελιξία των καυσίμων, καθώς τα καύσιμα του σήμερα μπορεί να μην είναι τα καύσιμα του αύριο.
Οι πλοιοκτήτες, οι διαχειριστές και η βιομηχανία στο σύνολό της θα είναι πολύ δύσκολο να προσαρμοστούν σε ένα μέλλον με χαμηλές εκπομπές άνθρακα αν έχουν μόνο μία επιλογή, αναγνώρισε ο DNV GL. Η ευελιξία στη χρήση των καυσίμων είναι το κλειδί σύμφωνα με τον Νηογνώμονα και ειδικά για τα ποντοπόρα πλοία οι λύσεις διπλού καυσίμου και εναλλακτικού καυσίμου θα μπορούσαν να εξομαλύνουν αυτή τη μετάβαση.
Στη βάση αυτή τα πλοία που κατασκευάζονται σήμερα θα πρέπει να ανταγωνίζονται τα πλοία που θα έρθουν στην αγορά σε πέντε, δέκα ή δεκαπέντε χρόνια και πρέπει να εξετάσουν από τώρα τα μελλοντικά πρότυπα ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικά, πρόσθεσε ο διευθύνων σύμβουλος του DNV GL.
Εκτιμήσεις του DNV GL
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Νηογνώμονα, η υιοθέτηση καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ουδέτερων σε σχέση με τον άνθρακα είναι ουσιαστική επιλογή για την επίτευξη των στόχων του ΙΜΟ όσον αφορά τα αέρια θερμοκηπίου, ενώ τα καύσιμα με ουδέτερη επίπτωση στο ισοζύγιο άνθρακα θα πρέπει να παρέχουν το 30%-40% της συνολικής ενέργειας του παγκόσμιου στόλου μέχρι το 2050.
Σύμφωνα με τα μοντέλα που εξετάζει ο Νηογνώμονας, μια ποικιλία καυσίμων θα έρθει στο προσκήνιο. Το υγροποιημένο μεθάνιο θα αποτελεί ένα μεγάλο μέρος (40%-80%) του μίγματος καυσίμων το 2050. Η πρόβλεψη δείχνει επίσης ότι στον τομέα της ποντοπόρου ναυτιλίας η αμμωνία, το βιοντίζελ, το υγρό βιοαέριο και τα ηλεκτρικά καύσιμα είναι ελπιδοφόρες επιλογές «ουδέτερου άνθρακα», ενώ οι λύσεις της μπαταρίας, των υβριδικών καυσίμων και του υδρογόνου αποτελούν πιθανές επιλογές για τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων.
Την ίδια στιγμή το Round Table των τεσσάρων ναυτιλιακών οργανώσεων -στο οποίο συμμετείχαν από την Bimco η Sadan Kaptanoglu, πρόεδρος, και Angus Frew, γραμματέας, από το ICS ο Esben Poulsson, πρόεδρος και Guy Platten, γραμματέας, από την Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός, πρόεδρος και Κώστας Γκόνης, γραμματέας, και από την Intertanko Paolo D’Amico, πρόεδρος και Katharina Stanzel, Managing director- εξέφραζε την υποστήριξή του στη στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050. Τόνισε όμως ότι δεν μπορεί να υπάρχει μια λύση σε όλα τα προβλήματα και αναγνώρισε ότι θα πρέπει να υπάρξει πληθώρα επιλογών για κάθε τομέα της ναυτιλίας.
Ανησυχία
Το Round table εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει η ναυτιλία από τα νέα καύσιμα μειωμένα θείου (0,5%) από το 2020. Ο πρόεδρος της Intercargo, Δημήτρης Ι. Φαφαλιός (φωτογραφία), με την ιδιότητα και του προέδρου της συνάντησης, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία εργάστηκε σκληρά για να διασφαλίσει ότι είμαστε έτοιμοι για την 1η Ιανουαρίου 2020, αλλά εξακολουθούμε να έχουμε σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια και τη διαθεσιμότητα των συμμορφούμενων καυσίμων. Χρειάζεται όλα τα μέρη να ασκήσουν τον ρόλο τους, προκειμένου ούτε ένα πλοίο να μη μείνει από καύσιμα και ιδιαίτερα οι προμηθευτές καυσίμων και τα διυλιστήρια, σημείωσε ο κ. Φαφαλιός.