Ένα συνεκτικό πλαίσιο πέντε ψηφιακών παρεμβάσεων στα πληροφοριακά συστήματα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με στόχο τον εκσυγχρονισμό της παρακολούθησης και καταγραφής των ταχύτατων αλλαγών που συντελούνται στην αγορά εργασίας και στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, προωθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Από την έντυπη έκδοση
Του Στέλιου Παπαπέτρου
[email protected]
Ένα συνεκτικό πλαίσιο πέντε ψηφιακών παρεμβάσεων στα πληροφοριακά συστήματα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με στόχο τον εκσυγχρονισμό της παρακολούθησης και καταγραφής των ταχύτατων αλλαγών που συντελούνται στην αγορά εργασίας και στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, προωθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Οι πέντε ψηφιακές παρεμβάσεις αφορούν:
α) τη διεύρυνση των πληροφοριακών δυνατοτήτων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η οποία αποτελεί μία από τις κομβικές βάσεις διαχείρισης δεδομένων όλου του υπουργείου Εργασίας,
β) την εφαρμογή της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας,
γ) την ηλεκτρονική καταγραφή των ημερήσιων ωριαίων αλλαγών που αφορούν τη μερική απασχόληση, με στόχο τον έλεγχο της υποδηλωμένης και αδήλωτης εργασίας,
δ) την «ηλεκτρονική φραγή» υποβολής των Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων (ΑΠΔ) όταν ένας εργοδότης δεν καταβάλλει με συνέπεια τις ασφαλιστικές εισφορές και
ε) τη δημιουργία για πρώτη φορά ενός ηλεκτρονικού μητρώου στο οποίο θα καταχωρούνται όλες οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας (επιχειρησιακές, κλαδικές και διαιτητικές αποφάσεις), αλλά και οι αποφάσεις διαιτησίας του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ).
Τι προωθεί το υπουργείο
1 Μία από τις πρώτες βασικές παρεμβάσεις που προωθούνται από το υπουργείο Εργασίας αφορά την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας. Ο σχεδιασμός προβλέπει αρχικά την πιλοτική εφαρμογή της «ηλεκτρονικής κάρτας» στις μεγάλες επιχειρήσεις και την επέκτασή της σε δεύτερη φάση στο σύνολο των επιχειρήσεων.
2 Θα επεκταθούν σταδιακά οι πληροφοριακές δυνατότητες του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, έτσι ώστε να μπορούν οι εργοδότες να δηλώνουν ηλεκτρονικά στο σύστημα και τους εργαζόμενους οι οποίοι σήμερα αμείβονται με το «εργόσημο» και αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελμάτων.
3 Ο σχεδιασμός του υπουργείου προβλέπει και την αύξηση του μισθού για όσους εργάζονται με μερική απασχόληση.
Συγκεκριμένα, θα θεσμοθετηθεί διάταξη που θα καθιστά ακριβότερη τη μερική απασχόληση και θα προβλέπει ότι όταν κάποιος εργάζεται με μερική απασχόληση και απασχολείται παραπάνω ώρες από τις συμφωνημένες, τότε οι επιπλέον ώρες θα αμείβονται με προσαύξηση 10%.
Αντίστοιχη προσαύξηση θα υπάρχει και για όσους προσλαμβάνονται για εργασία έως 3 ώρες, χωρίς να έχουν πραγματοποιήσει υπερεργασία.
4 Η «Ηλεκτρονική φραγή» στην υποβολή Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων (ΑΠΔ) θα αφορά εκείνους τους εργοδότες που δεν έχουν πληρώσει τις οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές.
Μετά το ηλεκτρονικό μπλοκάρισμα από τον ΕΦΚΑ οι οφειλέτες θα μπορούν να υποβάλλουν την ΑΠΔ με μαγνητικό μέσο, μόνο στο υποκατάστημα στο οποίο ανήκουν.
5 Θα δημιουργηθεί ηλεκτρονικό Εθνικό Μητρώο Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, στο οποίο θα καταχωρούνται όλες οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας (επιχειρησιακές, κλαδικές και διαιτητικές αποφάσεις) και θα έχει πρόσβαση σε αυτές το σύνολο των εργαζομένων και εργοδοτών της χώρας.
Διασύνδεση με ΟΑΕΔ
Η εισαγωγή και χρήση όλων αυτών των πληροφοριακών συστημάτων είναι η μία διάσταση του σχεδιασμού του υπουργείου Εργασίας.
Η άλλη διάσταση αφορά τη νέα προσέγγιση στα ζητήματα της εύρεσης εργασίας των ανέργων αλλά και του ρόλου του ΟΑΕΔ, έτσι ώστε ο οργανισμός να λειτουργεί ως ρυθμιστής της αγοράς εργασίας, με βασικό στόχο την αύξηση της απασχόλησης, με έμφαση στην πλήρη απασχόληση και με διασφαλισμένα τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
Στο υπουργείο Εργασίας θεωρούν ότι η μεγαλύτερη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσουν είναι η παθογένεια που υπάρχει μεταξύ της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων και προσόντων που διαθέτουν όσοι ψάχνουν για εργασία και των πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας. Αυτό το φαινόμενο, όπως εκτιμούν στο υπουργείο, έχει ως βασική αιτία την προβληματική σύνδεση των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης του ΟΑΕΔ με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.