Την πρώτη θέση στη Μεσόγειο, με 40.000 περίπου επιπλέον «κουτιά» από τον δεύτερο παίκτη, κατακτά με βάση τα στοιχεία επταμήνου 2019 ο Πειραιάς. Ειδικότερα το λιμάνι της Βαλένθια ανακοίνωσε ότι η διακίνηση containers (περιλαμβάνονται και δυο μικρότερα λιμάνια γειτονικά της Βαλένθια) ανήλθε το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2019 στα 3.231.640 teu, αυξημένα κατά 8,72% σε σύγκριση με τα 2.959.452 teu του αντίστοιχου επταμήνου του 2018. Η ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά λόγω της Cosco είναι ιδιαίτερα έντονη τα τελευταία χρόνια, γεγονός που σχολιάζεται θετικά και από διεθνείς αναλυτές των λιμενικών υποθέσεων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Την πρώτη θέση στη Μεσόγειο, με 40.000 περίπου επιπλέον «κουτιά» από τον δεύτερο παίκτη, κατακτά με βάση τα στοιχεία επταμήνου 2019 ο Πειραιάς.
Ειδικότερα το λιμάνι της Βαλένθια ανακοίνωσε ότι η διακίνηση containers (περιλαμβάνονται και δυο μικρότερα λιμάνια γειτονικά της Βαλένθια) ανήλθε το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2019 στα 3.231.640 teu, αυξημένα κατά 8,72% σε σύγκριση με τα 2.959.452 teu του αντίστοιχου επταμήνου του 2018.
Η επίδοση αυτή είναι περίπου κατά 40.000 teu μικρότερη από τη συνολική επίδοση του λιμανιού του Πειραιά, που σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» φτάνει τα 3.275.000 teu, εκ των οποίων τα 3.027.000 teu (+21,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018) διακινήθηκαν από τους δυο προβλήτες που ανήκουν στη ΣΕΠ και τα υπόλοιπα από τον προβλήτα που διαχειρίζεται απευθείας ο ΟΛΠ.
Ανάπτυξη λόγω της Cosco
Η ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά λόγω της Cosco είναι ιδιαίτερα έντονη τα τελευταία χρόνια, γεγονός που σχολιάζεται θετικά και από διεθνείς αναλυτές των λιμενικών υποθέσεων.
Όπως αναφέρεται στο porteconomics.eu σε μια ανάλυση που παρουσιάζεται η κίνηση των δέκα μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης για το πρώτο εξάμηνο του 2019, «o Πειραιάς συνεχίζει την ισχυρή πορεία ανάπτυξής που καταγράφει την τελευταία δεκαετία επιτυγχάνοντας εντυπωσιακή αύξηση 23,8% το πρώτο εξάμηνο του 2019 σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2018. Αν αυτό το ποσοστό ανάπτυξης μπορέσει να διατηρηθεί ολόκληρο το 2019, το ελληνικό λιμάνι θα φτάσει τα 6 εκατομμύρια TEU φέτος στην τέταρτη θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη. Σημειώστε ότι ο Πειραιάς διαχειρίστηκε μόλις 1,2 εκατομμύριο TEU το 2010».
Το Ρότερνταμ στο εξάμηνο
Πάντως με βάση τα στοιχεία του εξαμήνου του 2019, το Ρότερνταμ διατηρεί την πρώτη θέση με 7,5 εκατ. teu και άνοδο 6,4% σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα και ακολουθεί η Αμβέρσα με 5,84 εκατ. teu, έναντι 5,57 εκατ. teu το πρώτο εξάμηνο του 2018, σημειώνοντάς άνοδο 4,84%.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται το Αμβούργο που κατέγραψε άνοδο 7,5% στη διακίνηση containers και έφτασε τα 4,7 εκατ. teu.
Το Bremen- Bremenhaven που στο τέλος του 2018 είχε την τέταρτη θέση ανακοίνωσε για το πρώτο εξάμηνο του 2019 μια μείωση κατά 8,6% στη διακίνηση containers στα 2.486.121 teu. Η αρνητική αυτή εξέλιξη για το εν λόγω λιμάνι σημαίνει ότι θα χάσει για φέτος την τέταρτη θέση στην Ευρώπη, την οποία με βάση τα στοιχεία επταμήνου θα κερδίσει ο Πειραιάς. Το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι βάζει πάντως πλώρη και για ψηλότερα καθώς με το νέο masteρ plan που κατέθεσε η διοίκηση του ΟΛΠ προγραμματίζεται η κατασκευή και λειτουργία ενός ακόμα μεγάλου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων δυναμικότητας 2,8 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων (TEU), που χωροθετείται ανατολικά του προβλήτα Ι.
Στόχος της Cosco είναι η αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας του εμπορικού λιμανιού του Πειραιά πάνω από τα 10 εκατομμύρια TEU, άρα διεκδικεί την τρίτη θέση από το Αμβούργο. Η επένδυση στον προβλήτα ΙV εκτιμάται πως θα αγγίξει τα 300 εκατομμύρια ευρώ.
Σε διαρκή άνοδο
Επισημαίνεται ότι το 2018 η διακίνηση στον Πειραιά έφτασε τα 4,9 εκατομμύρια TEU, σημειώνοντας αύξηση 18,4% από το προηγούμενο έτος, 47% από το 2015 και άνω του 700% από το 2009, όταν και ανέλαβε την υποπαραχώρηση του προβλήτα ΙΙ (ο προβλήτας ΙΙΙ κατασκευάστηκε αργότερα από την Cosco, ενώ ο προβλήτας Ι ήταν και παραμένει υπό την άμεση διαχείριση του ΟΛΠ).
Να σημειωθεί πως το master plan αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων McKinsey.
Οι υπόλοιπες επενδύσεις της Cosco, πέραν του προβλήτα ΙV και του νέου λιμένα κρουαζιέρας, είναι εμπορικό κέντρο για τους επιβάτες κρουαζιέρας, τέσσερα ξενοδοχεία, car terminal, νέες αποθήκες και logistics, βελτίωση και συντήρηση λιμενικών υποδομών, προμήθεια εξοπλισμού και μέσων, βελτίωση υποδομών ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, οικολογικά λεωφορεία κ.ά.