Από τα κινητά τους τηλέφωνα θα ενημερώνονται έως το τέλος του έτους οι καταναλωτές για τις τιμές βασικών προϊόντων των σούπερ μάρκετ αλλά και των πρατηρίων καυσίμων, μέσω μια νέας υπηρεσίας που θα παρέχει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που θα αντικαταστήσει το ξεπερασμένο «παρατηρητήριο τιμών».
Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Από τα κινητά τους τηλέφωνα θα ενημερώνονται έως το τέλος του έτους οι καταναλωτές για τις τιμές βασικών προϊόντων των σούπερ μάρκετ αλλά και των πρατηρίων καυσίμων, μέσω μια νέας υπηρεσίας που θα παρέχει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που θα αντικαταστήσει το ξεπερασμένο «παρατηρητήριο τιμών».
Μάλιστα, επειδή θα χρησιμοποιηθεί και η υπηρεσία του γεοεντοπισμού, οι καταναλωτές θα μπορούν να πληροφορούνται για τις τιμές σε οποιοδήποτε κατάστημα ή πρατήριο στην περιοχή που βρίσκονται εκείνη τη στιγμή.
Η δυνατότητα αυτή θα δοθεί μέσω ψηφιακής εφαρμογής που έχει σχεδιάσει το υπουργείο, η οποία επονομάζεται e-καταναλωτής.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα αναρτώνται καθημερινά οι τιμές λιανικής αγαθών και τροφίμων και καυσίμων.
Η πλατφόρμα αυτή θα καταλήγει σε application μέσω της οποίας οι καταναλωτές που θα την ενεργοποιήσουν θα «εντοπίζονται» και θα ενημερώνονται για τις τιμές των σούπερ μάρκετ και των καυσίμων στην περιοχή που βρίσκονται ανά πάσα στιγμή.
Η νέα υπηρεσία αναμένεται να παρουσιαστεί από το υπουργείο στη διάρκεια της ΔΕΘ, ώστε έως το τέλος του έτους να τεθεί σε εφαρμογή.
Ανακοινώθηκε στη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, με στόχο την ένταση του ανταγωνισμού στο λιανεμπόριο και της μείωσης των τιμών, μέσω της χρήσης των ανοικτών δεδομένων.
Το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει ότι οι λιανέμποροι καθημερινά θα αναρτούν τις τιμές βασικών προϊόντων που θα οριστούν από το υπουργείο, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Αρχικά θα αναρτώνται οι τιμές των αγαθών που απαρτίζουν το αποκαλούμενο «καλάθι της νοικοκυράς» με συνεχή στόχο τον εμπλουτισμό της λίστας με περισσότερα προϊόντα. Με αυτόματο τρόπο, η πλατφόρμα θα ταξινομεί τα προϊόντα και τις τιμές, ώστε στο κινητό του καταναλωτή να εμφανίζεται ένας πλήρης τιμοκατάλογος για τα συγκεκριμένα προϊόντα ανά κατάστημα στην περιοχή που βρίσκεται.
Συνεπώς, εύκολα και άμεσα ο καταναλωτής θα μπορεί να συγκρίνει τις τιμές σε όμοια προϊόντα και να επισκέπτεται για τις αγορές του το κατάστημα που διαπιστώνει ότι είναι φθηνότερο. Μάλιστα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να υπάρχει και χάρτης που θα υποδεικνύει το φθηνότερο σημείο.
Και στα καύσιμα
Το ίδιο θα ισχύει και για τα πρατήρια καυσίμων, όπου ο καταναλωτής θα μπορεί να πληροφορείται σε πραγματικό χρόνο για τις τιμές των καυσίμων στην περιοχή που βρίσκεται. Αυτή τη στιγμή οι τιμές των καυσίμων δημοσιοποιούνται καθημερινά, πλην όμως οι καταναλωτές θα πρέπει να επισκεφτούν το σχετικό παρατηρητήριο τιμών (http://www.fuelprices.gr) και να αναζητήσουν από μόνοι τις τιμές των πρατηρίων στην περιοχή που βρίσκονται.
Με το νέο σύστημα, πλέον, οι τιμές θα των καυσίμων, θα φθάνουν χωρίς κάποια αναζήτηση στην οθόνη του κινητού.
Σύμφωνα με το ΥΠΑΝ, με τη συγκεκριμένη εφαρμογή θα ενισχυθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των λιανεμπόρων προς όφελος του καταναλωτή και επισημαίνεται ότι είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει μείωση των τιμών.
Για το κατά πόσο οι λιανέμποροι θα ανταποκριθούν στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, αναφέρεται ότι η ανάρτηση των τιμών στα προβλεπόμενα προϊόντα θα είναι υποχρεωτική.
Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία δημόσια υπηρεσία ενημέρωσης των καταναλωτών για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ. Το παρατηρητήριο τιμών που είχε δημιουργηθεί εδώ και αρκετά χρόνια, στην ουσία ποτέ δεν αποτέλεσε ένα χρηστικό εργαλείο ενημέρωσης των καταναλωτών και γι’ αυτό «κατέρρευσε».
Πέρα από τη δυσλειτουργία του, αρκεί και μόνο να αναφέρουμε ότι η ενημέρωσή του προέκυπτε από επιτόπιες τιμοληψίες που πραγματοποιούσαν στα καταστήματα υπάλληλοι του υπουργείου, οι οποίοι στη συνέχεια αναρτούσαν στο «παρατηρητήριο».