Από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2020 είναι το πιθανότερο να προέλθουν τα 195 εκατ. ευρώ από το ποσό των 800-900 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να έχει εγγράψει ως επιπλέον έσοδα η ΔΕΗ στα εξαμηνιαία αποτελέσματά της. Το συγκεκριμένο κονδύλι αφορά την αποζημίωση της εταιρείας για την παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) το έτος 2011, ενώ έχει προσδιορισθεί στα 195 εκατ. από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ήδη από τα τέλη Ιουνίου, δηλαδή πριν από τις βουλευτικές εκλογές. Ένα ποσό που πλέον τα υπουργεία Ενέργειας και Οικονομικών φαίνεται να προσανατολίζονται να προέλθει από τον κρατικό προϋπολογισμό του επόμενου έτους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2020 είναι το πιθανότερο να προέλθουν τα 195 εκατ. ευρώ από το ποσό των 800-900 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να έχει εγγράψει ως επιπλέον έσοδα η ΔΕΗ στα εξαμηνιαία αποτελέσματά της. Το συγκεκριμένο κονδύλι αφορά την αποζημίωση της εταιρείας για την παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) το έτος 2011, ενώ έχει προσδιορισθεί στα 195 εκατ. από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ήδη από τα τέλη Ιουνίου, δηλαδή πριν από τις βουλευτικές εκλογές. Ένα ποσό που πλέον τα υπουργεία Ενέργειας και Οικονομικών φαίνεται να προσανατολίζονται να προέλθει από τον κρατικό προϋπολογισμό του επόμενου έτους.
Με το αντάλλαγμα για την παροχή υπηρεσιών ΥΚΩ σε ετήσια βάση κατά κύριο λόγο αντισταθμίζεται η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές των μη διασυνδεδεμένων νησιών με ίδια τιμολόγια με αυτά του διασυνδεδεμένου συστήματος, τη στιγμή που το κόστος ηλεκτροπαραγωγής των τοπικών μονάδων της επιχείρησης είναι σημαντικά μεγαλύτερο. Ωστόσο, το πρόβλημα με την αποζημίωση της ΔΕΗ για το 2011 προέκυψε από το γεγονός ότι στη νομοθετική ρύθμιση που είχαν καθορισθεί τα ποσά προς την επιχείρηση για το χρονικό διάστημα 2008 - 2011, δεν είχε περιληφθεί το αντάλλαγμα για το συγκεκριμένο έτος.
Επίσης, παρά το «πράσινο φως» που άναψε η ΡΑΕ τον Ιούνιο, στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε δεν είχε οριστικοποιηθεί ο τρόπος με τον οποίο η αποζημίωση θα εισρεύσει στα ταμεία της επιχείρησης, ώστε να μπορεί να την εγγράψει στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου.
Με δεδομένο ότι η «φόρμουλα» που αναζητείτο εξαρχής ήταν να μην υπάρξει επιβάρυνση των καταναλωτών, από τις διαβουλεύσεις των δύο υπουργείων φαίνεται να προκύπτει ως πιο πρόσφορη λύση η καταβολή των 195 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2020. Αντίθετα, δεν προκρίνεται η απόδοσή τους από τον φετινό προϋπολογισμό, καθώς σε αυτή την περίπτωση θα έπρεπε να βρεθεί ένα ισόποσο έσοδο, για να μη διαταραχθούν τα δημοσιονομικά μεγέθη με τα οποία θα «κλείσει» το 2019.
Αν και η συγκεκριμένη λύση θα μεταθέσει την ταμειακή «ένεση» στο 2020, εντούτοις θα διατηρήσει τα ΥΚΩ 2011 στο «κάδρο» των παρεμβάσεων για τη μεσοπρόθεσμη ενίσχυση της ταμειακής ρευστότητας κατά 800-900 εκατ. ευρώ, τα οποία θα πρέπει να «κλειδώσουν» μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου. Εξάλλου, όπως ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα ο νέος επικεφαλής της ΔΕΗ Γ. Στάσσης, τα μέτρα αυτά θα πρέπει να επιφέρουν την ενίσχυση των εσόδων της εταιρείας στα επιθυμητά επίπεδα μέσα στον επόμενο ένα με ενάμιση χρόνο, και όχι από την πρώτη στιγμή που θα δρομολογηθούν.
Η αναπροσαρμογή των τιμολογίων
Όσον αφορά τον άλλο βασικό πυλώνα των μέτρων κάλυψης του ταμειακού ελλείμματος, δηλαδή την αναπροσαρμογή των τιμολογίων, συνεχίζεται η προσπάθεια συγκεκριμενοποίησης των απαιτούμενων αλλαγών, ώστε οι αυξήσεις στην τιμή της κιλοβατώρας να αντισταθμισθούν από τη μείωση του ΦΠΑ και του ΕΤΜΕΑΡ. Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες το ΥΠΕΝ σχεδιάζει να αξιοποιήσει ένα ποσό ύψους 150 εκατ. ευρώ από το πλεόνασμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), για τη μείωση του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων στους καταναλωτές χαμηλής τάσης.
Εκτός από το εν λόγω ποσό, στη σχετική «εξίσωση» θα μπουν και οι νέες χρεώσεις για όλες τις κατηγορίες των καταναλωτών, έπειτα από την προσαρμογή του ΕΤΜΕΑΡ στις «Κατευθυντήριες Γραμμές της Ε.Ε. για τους τομείς περιβάλλοντος και ενέργειας 2014 - 2020». Έτσι, μετά την υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί με τη νέα μεθοδολογία, θα ανοίξει ο δρόμος ώστε η ΡΑΕ να καθορίσει τις καινούργιες χρεώσεις για όλες τις ομάδες πελατών.