Νέες τεχνικές ελέγχου που θα εντοπίζουν τα εισοδήματα όλων των φορολογουμένων, πρωτίστως όμως των μη μισθωτών, αναζητούν τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, στο πλαίσιο υλοποίησης του κυβερνητικού σχεδίου για την πλήρη κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Νέες τεχνικές ελέγχου που θα εντοπίζουν τα εισοδήματα όλων των φορολογουμένων, πρωτίστως όμως των μη μισθωτών, αναζητούν τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, στο πλαίσιο υλοποίησης του κυβερνητικού σχεδίου για την πλήρη κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης.
Ένα «στοίχημα» μεγάλο που, όπως παραδέχονται κορυφαίοι παράγοντες του οικονομικού επιτελείου, κάθε άλλο παρά εύκολο είναι και γι’ αυτό επισημαίνουν ότι η κατάργηση των τεκμηρίων θα είναι σταδιακή και όχι σίγουρα από το 2020.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πρόσφατα και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας δήλωσε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι σε μια τριετία να έχει τεθεί σε αποτελεσματική ισχύ ένα πλέγμα έμμεσων ελέγχων ώστε να είναι εφικτή η κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης, διευκρινίζοντας μάλιστα ότι ποτέ και κανείς στην κυβέρνηση δεν είχε κάνει λόγο ότι η κατάργησή τους θα ισχύσει από το επόμενο έτος.
Στο πλαίσιο αυτό και εκτός απροόπτου η κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης αναμένεται να αρχίσει σταδιακά από το 2021 και φυσικά αφού το οικονομικό επιτελείο έχει έρθει σε πλήρη συνεννόηση με τους θεσμούς που «φοβούνται» ότι είναι μια κίνηση που μπορεί να οδηγήσει σε απώλειες εσόδων και για τον λόγο αυτό το σχέδιο θα πρέπει να έχει προετοιμαστεί λεπτομερώς προκειμένου να έχουν κλείσει όλα τα «παράθυρα» φοροδιαφυγής.
Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι τα τεκμήρια διαβίωσης καθιερώθηκαν για πρώτη φορά το 1978 και σκοπό είχαν να καλύψουν την αδυναμία των φορολογικών αρχών να διαπιστώσουν τη φοροδιαφυγή.
Νέο σύστημα εσόδων- εξόδων
Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα από τα σχέδια που έχουν τεθεί στο τραπέζι των διαβουλεύσεων των παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών είναι όπως τα τεκμήρια αντικατασταθούν με ένα νέο σύστημα εσόδων - εξόδων.
Με το εν λόγω ουσιαστικά σύστημα εάν η διαφορά είναι θετική υπέρ του φορολογουμένου, δηλαδή δηλώνει περισσότερα έσοδα από τα έξοδα, τότε θα φορολογείται αυτή η διαφορά με μία καινούργια κλίμακα.
Από την άλλη πλευρά, όμως, εάν η διαφορά είναι αρνητική και ο φορολογούμενος δηλώνει στην εφορία περισσότερα έξοδα, τότε θα πρέπει να αποδειχτεί η προέλευση των χρημάτων που δαπανήθηκαν, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα φορολογούνται ως αδήλωτο εισόδημα.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το ίδιο σύστημα θα ισχύει και σε περίπτωση που οι καταθέσεις αυξάνονται περισσότερο από το ετήσιο «περίσσευμα», καθώς θα πρέπει επίσης να δικαιολογηθεί η προέλευση.
Ταμειακές μηχανές και περιουσιολόγιο
Σε κάθε περίπτωση τα στελέχη του υπουργείου παραδέχονται ότι το συγκεκριμένο μέτρο είναι ακόμη δύσκολο στην εφαρμογή του και για την υλοποίησή του απαιτούνται βαθιές τομές, όπως είναι η σύνδεση ταμειακών μηχανών με το TAXISnet ώστε να καταγράφονται όλες οι δαπάνες, καθώς επίσης και η λειτουργία του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, ώστε σε συνδυασμό με το «πόθεν έσχες» να υπάρχει μία ετήσια «φωτογραφία» της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων.
Μόνο με τον τρόπο αυτό άλλωστε η εφορία θα μπορεί, ανά πάσα στιγμή, να «βλέπει» εάν υπάρχουν καταθέσεις ή χρήματα εκτός τραπεζικού συστήματος από προηγούμενα έτη που να μπορούν να δικαιολογήσουν την όποια υπέρβαση στις δαπάνες.