Μια σημαντική ευκαιρία για την Ελλάδα αποτελεί η δυνατότητα δημιουργίας 100.000 νέων θέσεων εργασίας στους τομείς της καινοτομίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως αναφέρει στο naftemporiki.gr ο David G. Horner, Πρόεδρος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος.
Συνέντευξη στη Σοφία Εμμανουήλ
[email protected]
Μια σημαντική ευκαιρία για την Ελλάδα αποτελεί η δυνατότητα δημιουργίας 100.000 νέων θέσεων εργασίας στους τομείς της καινοτομίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως αναφέρει στο naftemporiki.gr ο David G. Horner, Πρόεδρος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος.
Σε συνέντευξή του μιλά επίσης για τη δημιουργία Κέντρων Αριστείας αλλά και για το brain drain, την εξωστρέφεια του κλάδου της Εκπαίδευσης, τις οικονομικές μεταβολές που κινητοποιούν τους νέους να κατευθύνονται όλο και περισσότερο σε παράλληλες σπουδές (π.χ. Νομική και Χρηματοοικονομικά, Πολυτεχνείο και Οικονομικά ή Διοίκηση Διεθνών Επιχειρήσεων κ.ο.κ.) αλλά και τη δέσμευση του Κολλεγίου σε ένα Στρατηγικό Πλάνο που στοχεύει να αξιοποιήσει τους πόρους, τις υποδομές του και ειδικά τη σχέση του με το αμερικανικό σύστημα ανώτερης εκπαίδευσης, ώστε να ενισχύσει τη θετική επιρροή του στην ελληνική οικονομία και κοινωνία.
Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση απειλεί τους παραδοσιακούς κλάδους αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί ευκαιρίες για νέα επαγγέλματα. Σε ποιο βαθμό οι υποψήφιοι φοιτητές αντιλαμβάνονται αυτές τις ευκαιρίες;
DH: Νομίζω ότι οι φοιτητές αντιλαμβάνονται πολύ καλά τη δυναμική φύση των οικονομικών μεταβολών, τόσο σε τοπικό όσο και παγκόσμιο επίπεδο. Μία σαφής εκδήλωση αυτής της συνειδητοποίησης είναι ο αυξανόμενος αριθμός των φοιτητών από ελληνικά πανεπιστήμια που επιλέγουν να ακολουθήσουν Παράλληλες Σπουδές στο Deree. Έχουμε μακρά παράδοση σε παρόμοιες επιλογές αλλά τα νούμερα έχουν αυξηθεί εκθετικά τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα από 200 φοιτητές τον χρόνο να αγγίζουμε πλέον τους 1.000, ανά έτος. Για παράδειγμα, νέοι που σπουδάζουν στη Νομική μπορεί να συνδυάσουν την κατεύθυνση αυτή με Χρηματοοικονομικά στο Deree ή τις σπουδές τους στο Πολυτεχνείο με Οικονομικά ή Διοίκηση Διεθνών Επιχειρήσεων, στο Deree. Αυτά τα εξατομικευμένα ακαδημαϊκά προγράμματα υποδηλώνουν ότι οι νέοι σκέφτονται προνοητικά και δημιουργούν ένα πιο ευρύ μορφωτικό υπόβαθρο, το οποίο, στη συνέχεια, διευρύνει ακόμη περισσότερο τους ορίζοντες και τις επαγγελματικές επιλογές στην αναδυόμενη παγκόσμια οικονομία των ημερών μας.
Η ενημέρωση των νέων γι` αυτές τις ευκαιρίες είναι επαρκής; Πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσε να ενισχυθεί η πληροφόρηση για τις δυνατότητες που αναδύονται στο ψηφιακό περιβάλλον;
DH: Διαθέτουμε ένα μεγάλο πλεονέκτημα και μία μοναδική ευκαιρία ως Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος από αυτή την άποψη, διότι τα εκπαιδευτικά μας οφέλη ξεκινούν από το Γυμνάσιο και συνεχίζουν μέχρι τα μεταπτυχιακά μας προγράμματα (Deree και Alba). Στο Pierce επενδύουμε σε εγκαταστάσεις και προγράμματα, συμπληρωματικά προς αυτά του Υπουργείου Παιδείας, τα οποία εξοικειώνουν από νωρίς τους μαθητές με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Για παράδειγμα, το 2018 δημιουργήσαμε στο Pierce ένα καινοτόμο εργαστήριο κατασκευών, το MakerSpace, ενώ για το 2019 ετοιμάζουμε το FabLab, το πρώτο εργαστήριο ψηφιακών τεχνολογιών στην Ελλάδα, σε επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το οποίο θα περιλαμβάνει τρισδιάστατους εκτυπωτές και σαρωτές, ένα λέιζερ κοπής, μία εργαλειομηχανή αριθμητικού ελέγχου (CNC), ένα κοπτικό βινυλίου, 16 επιτραπέζιους και φορητούς υπολογιστές, καθώς και μία σειρά από εργαλεία χειρός και ηλεκτρονικά κιτ. Οι μαθητές του Pierce συμμετέχουν σε διαγωνισμούς τεχνολογίας, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Πέρυσι, για παράδειγμα, μία ομάδα μαθητών του Pierce κατέλαβε την 4η θέση στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στην Ταϊλάνδη, εκπροσωπώντας την Ελλάδα και το Κολλέγιο.
Παρόμοιες επενδύσεις κάνουμε και στο Deree. To 2018 εγκαινιάσαμε την πρώτη, πλήρως εξοπλισμένη Αίθουσα Προσομοίωσης Χρηματοοικονομικών Συναλλαγών – μία υποδομή που διαθέτει λιγότερο από το 5% των αμερικανικών πανεπιστημίων. Την επόμενη χρονιά, θα λειτουργήσει ένα μεγάλο εργαστήριο STEM ενώ θα ενισχύσουμε και τα υπάρχοντα εργαστήριά μας για να υποστηρίξουμε την επέκταση του ακαδημαϊκού προγράμματος του Deree, όπως το νέο πτυχίο στις Βιοϊατρικές Επιστήμες. Αυτή την άνοιξη, ανακοινώθηκε η συνεργασία μας με το Πανεπιστήμιο Clarkson, στη Νέα Υόρκη, ένα από τα κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια με προσανατολισμό STEM. Έπειτα από 2 χρόνια φοίτησης στο Deree, οι αριστούχοι φοιτητές θα μπορούν να εγγραφούν, με σημαντικά μεγάλη υποτροφία, σε μία από τις πολλές κατευθύνσεις STEM του Clarkson, απ’ όπου και θα παίρνουν το πτυχίο τους, συμπληρώνοντας 2 ακόμα έτη σπουδών. Αυτού του είδους οι υποδομές, τα προγράμματα και οι εμπειρίες, διευρύνουν την οπτική και τους ορίζοντες των νέων μας, σχετικά με τις δυνατότητες της ψηφιακής εποχής.
Πιστεύετε πως υπάρχουν τέτοιες ευκαιρίες στην ελληνική αγορά;
DH: Απολύτως! Το Στρατηγικό Πλάνο του Κολλεγίου, «ACG 150 | Advancing the Legacy, Growing Greece», περιλαμβάνει τη λειτουργία ενός Κέντρου Αριστείας στην Τεχνολογία και τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό που θα προσθέσει υποδομές σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες μας –Pierce, Deree και Alba– και ευελπιστούμε ότι θα βοηθήσει στη διάδοση της γνώσης για τις τεχνολογικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται σε κάθε ηλικία. Προς επίρρωση του Στρατηγικού μας Πλάνου, μία ανάλυση της McKinsey and Company προβλέπει τη δυνατότητα δημιουργίας 100.000 νέων θέσεων εργασίας στους τομείς της καινοτομίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού. Η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικά ταλέντα στις επιστήμες και την τεχνολογία, και, άρα, μπορεί να αδράξει αυτή την εκπληκτική ευκαιρία και να διαπρέψει σε αυτούς τους τομείς.
Ποια είναι η εμπειρία σας από το διεθνές περιβάλλον; Ποιοι κατά την άποψή σας είναι οι κλάδοι που θα ηγηθούν των εξελίξεων και ποια αναμένετε να είναι η τάση τα προσεχή χρόνια; Είναι ικανές αυτές οι εξελίξεις να αντιστρέψουν το brain drain?
DH: Σύμφωνα με τη μελέτη της McKinsey and Company, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει σχεδόν 800.000 νέες θέσεις εργασίας σε τομείς, όπως η γεωργία, η μεταποίηση, τα logistics, η ναυτιλία, οι μεταφορές, η καινοτομία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Αυτό όχι μόνο θα αντέστρεφε το brain drain αλλά θα εδραίωνε την Ελλάδα σε θεμέλια βασισμένα στην ανάπτυξη και προσανατολισμένα στη μελλοντική, βιώσιμη οικονομία. Πιστεύουμε ότι στον 21ο αιώνα η εκπαίδευση που θα είναι βασισμένη στη γνώση και την παγκόσμια οικονομία θα αποτελέσει το κλειδί που θα απελευθερώσει τις δυνάμεις της Ελλάδας· παραμένουμε συνεπείς στη δέσμευσή μας, ως εκπαιδευτικό ίδρυμα, να προσφέρουμε το καλύτερο ώστε να μετατρέψουμε αυτό το αστείρευτο δυναμικό των Ελλήνων σε απτή πραγματικότητα.
Επιπλέον της εκπαίδευσης νέων που θα κληθούν να στελεχώσουν τις θέσεις που προκύπτουν από τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, θα υπάρξει μεγάλη ανάγκη μετεκπαίδευσης των εργαζομένων, των οποίων οι θέσεις αλλάζουν, με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να καλυφθεί αυτή η ανάγκη – με ποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα;
DH: Όπως ήδη ανέφερα, μέρος του Στρατηγικού Πλάνου του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος είναι η δημιουργία μίας σειράς Κέντρων Αριστείας. Πιο συγκεκριμένα, τα Κέντρα αυτά θα είναι τρία –Τουρισμού και Ψυχαγωγίας, Logistics, Ναυτιλίας και Μεταφορών, Τεχνολογίας και Ψηφιακού Μετασχηματισμού– και θα επικεντρωθούν σε, δυνητικά υψηλής ανάπτυξης, τομείς της ελληνικής οικονομίας. Μία σημαντική πτυχή της αποστολής αυτών των Κέντρων θα είναι η δημιουργία στοχευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, π.χ. μέσα από το Πρόγραμμα Μετεκπαίδευσης Στελεχών που προσφέρει το Alba, με στόχο να καλύψουν τις συνεχείς ανάγκες επιμόρφωσης των εργαζομένων. Τα προγράμματά μας εστιάζουν ήδη στην εκπαίδευση σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού και, αναμφίβολα, αυτή θα είναι και η μελλοντική μας στόχευση.
Η εξωστρέφεια ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Πώς επενδύει το Deree προς αυτή την κατεύθυνση;
DH: Στο Deree (όπως και στο Pierce και στο Alba) επενδύουμε σταθερά στην «εξωστρέφεια» τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα, αν υπάρχει μία λέξη που να συμπυκνώνει τη στρατηγική μου αντίληψη για το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος από την έλευσή μου το 2008, είναι ακριβώς αυτή: εξωστρέφεια. Το 2018, για παράδειγμα, φιλοξενήσαμε στα campus μας 164 εκδηλώσεις ανοιχτές στο κοινό, συγκεντρώνοντας συνολικά 50.000 άτομα. Περισσότερα από 1.400 παιδιά από την κοινότητα του Κολλεγίου, μεταξύ αυτών και μερικοί από τους πλέον ταλαντούχους νεαρούς αθλητές της Ελλάδας, ωφελούνται κάθε εβδομάδα από τις κορυφαίες αθλητικές μας εγκαταστάσεις. Σχεδόν 200 αμερικανικά και άλλα διεθνή πανεπιστήμια έστειλαν περίπου 1.000 φοιτητές στο πλαίσιο προγραμμάτων ανταλλαγής στο Deree και το Alba, τη χρονιά που μας πέρασε. Και, όπως ήδη ανέφερα, έχουμε δεσμευτεί σε ένα Στρατηγικό Πλάνο που στοχεύει να αξιοποιήσει όλους τους πόρους και τις υποδομές μας, και ειδικά τη σχέση μας με το αμερικανικό σύστημα ανώτερης εκπαίδευσης, ώστε να ενισχύσουμε τη θετική επιρροή μας στην ελληνική οικονομία και κοινωνία στο άμεσο και το απώτερο μέλλον, προάγοντας και ενισχύοντας ταυτόχρονα την ιστορική εκπαιδευτική αποστολή του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος.