Σε πυροσβεστικές κινήσεις ώστε να περιοριστούν οι καθυστερήσεις των πτήσεων στα ελληνικά αεροδρόμια προχωρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς η Ελλάδα έχει εκτεταμένη παρουσία στην καθυστέρηση διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας τόσο στο αεροδρόμιο της Αθήνας όσο και στα αεροδρόμια των πλέον δημοφιλών νησιωτικών προορισμών.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Σε πυροσβεστικές κινήσεις ώστε να περιοριστούν οι καθυστερήσεις των πτήσεων στα ελληνικά αεροδρόμια προχωρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς η Ελλάδα έχει εκτεταμένη παρουσία στην καθυστέρηση διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας τόσο στο αεροδρόμιο της Αθήνας όσο και στα αεροδρόμια των πλέον δημοφιλών νησιωτικών προορισμών.
Με πρωτοβουλία του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη και ύστερα από συνάντηση με αντιπροσωπεία των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας (ΕΕΕΚΕ), αποφασίστηκε η μεταφορά τεσσάρων ελεγκτών από το ΚΕΠΑΘ στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», με στόχο την ελαχιστοποίηση του φαινομένου των καθυστερήσεων. Παράλληλα, από πλευράς υπουργείου Μεταφορών προωθήθηκαν οι σχετικές διαδικασίες για τη μετάταξη 13 υπαλλήλων στο σώμα ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και ζητήθηκε από το υπουργείο Οικονομικών η έγκριση πίστωσης 962.000 ευρώ, σε ετήσια βάση, για την πρόσληψη 47 ελεγκτών.
Οι καθυστερήσεις πτήσεων σε ελληνικά αεροδρόμια την υψηλή σεζόν είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο και, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία, κάθε χρόνο εντείνεται, µε την κατάσταση ειδικά τη φετινή σεζόν να έχει φτάσει στο µη περαιτέρω. Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», συνεχίζει την ανοδική πορεία του, η οποία ξεκίνησε από το β' εξάμηνο του 2013. Ο ΔΑΑ, ωστόσο, αν και βρίσκεται ανάμεσα στα κορυφαία αεροδρόμια των ευρωπαϊκών πρωτευουσών ως προς την αύξηση της αεροπορικής κίνησης, κατέχει την πρωτιά και σε καθυστερήσεις, µε ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον ελληνικό τουρισμό. Αντίστοιχα ακολουθούν και τα αεροδρόμια των πιο δημοφιλών προορισμών, όπως Μύκονος, Σαντορίνη, Ηράκλειο, Χανιά.
Προσλήψεις προσωπικού
Η συνεχιζόμενη άνοδος των αερομεταφορών στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, δεν συνοδεύτηκε και από αντίστοιχες πρωτοβουλίες σε κεντρικό επίπεδο, κυρίως από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία έχει διττό ρόλο: του ελεγκτή, αλλά και του ελεγχόμενου. Έπειτα από μακρά περίοδο κατά την οποία δεν είχαν γίνει προσλήψεις, πέρυσι έγιναν 32 µέσω ΑΣΕΠ για ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι ωστόσο χρειάζονται χρόνο προκειμένου να είναι πλήρως επιχειρησιακοί, ενώ κάποιοι από αυτούς είναι ακόμη υπό εκπαίδευση. Σύμφωνα µε εκπροσώπους του κλάδου, η πρόσληψη των επιπλέον 47 επιτυχόντων από τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ είναι επιτακτική προς αποφυγήν παρόμοιων καταστάσεων για το 2020.
Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που αεροδρόμια µε τεράστια ζήτηση κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν λειτουργούν στα όρια, µε σύνολο έξι ή επτά ελεγκτών σε βάρδιες ενός και σπανίως των δύο για την 24ωρη λειτουργία τους. Η έλλειψη αυτή αναγκάζει τους ελεγκτές στη μείωση της προβλεπόμενης κίνησης σε αφικνούμενα αεροσκάφη (από 3 έως 4 την ώρα και ενίοτε σε 2 ανά ώρα), µε αποτέλεσμα σωρευτικά οι καθυστερήσεις να φτάνουν προς το τέλος της ημέρας έως και τις 2 ώρες.
Αντίστοιχα, ένα ακόμη ενδεικτικό παράδειγμα είναι ότι στο «Ελ. Βενιζέλος», σύμφωνα µε το δελτίο του Eurocontrol της 19ης Ιουλίου, υπήρξαν καθυστερήσεις 3.614 λεπτών, δεδομένου ότι ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας (ΥΠΑ) έθεσε περιορισμούς στον αριθμό των αφικνούμενων πτήσεων που μπορεί να διαχειριστεί από τις 11:20 και μετά, προσδιορίζοντάς τον στις 23 αφίξεις ανά ώρα έως τις 19:00. Και όλα αυτά σε ένα αεροδρόμιο που διαθέτει συστήματα και υποδομές που θα ζήλευαν αντίστοιχα μεγάλα σύγχρονα της Ευρώπης, τα οποία µε τις μισές υποδομές εξυπηρετούν πολλαπλάσιο αριθμό πτήσεων ανά ώρα.