Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 06 Αυγούστου 2019 17:52

Δεύτερο μέτωπο κατά ΟΛΠ για μητρώο εταιρειών στη ΝΕΖ

Την αντίθεσή της σε πρακτικές ή διαδικασίες που θα αντιστρατεύονται το δικαίωμα και το συγκριτικό πλεονέκτημα του πλοιοκτήτη ή διαχειριστή, να επιλέγει όποιο συνεργείο ή εταιρεία επιθυμεί, προκειμένου να εκτελέσει εργασίες στο πλοίο στη ναυπηγοεπισκευαστική βάση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, καθώς και σε τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις ή ειδικές από τον ΟΛΠ χρεώσεις, εκφράζει η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ).

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Την αντίθεσή της σε πρακτικές ή διαδικασίες που θα αντιστρατεύονται το δικαίωμα και το συγκριτικό πλεονέκτημα του πλοιοκτήτη ή διαχειριστή, να επιλέγει όποιο συνεργείο ή εταιρεία επιθυμεί, προκειμένου να εκτελέσει εργασίες στο πλοίο στη ναυπηγοεπισκευαστική βάση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, καθώς και σε τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις ή ειδικές από τον ΟΛΠ χρεώσεις, εκφράζει η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ).

Πρόκειται για τη δεύτερη σε σειρά αντίδραση φορέα της ναυτιλιακής και παραναυτιλιακής κοινότητας του Πειραιά, για την πρόθεση του ΟΛΠ να δημιουργήσει το δικό του μητρώο εταιρειών με τις οποίες θα συνεργάζεται για να παρέχει, σε πελάτες του, εργασίες ναυπηγοεπισκευής εντός της ΝΕΖ.

Η προκήρυξη που δημοσίευσε ο ΟΛΠ, αρχικά προκάλεσε κοινή αντίδραση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Nαυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) και της Ένωσης Μηχανουργών Βιοτεχνών Πειραιά (ΕΜΒΠ), που με έγγραφά τους προς τη «Ν», είχαν τονίσει, μεταξύ άλλων:

  • «Βάσει νόμου η ΟΛΠ ΑΕ δεν δίνει άδειες εργασίας και ούτε μπορεί να δώσει, μια και όπως έχει υπογράψει στη Σύμβαση Παραχώρησης, ο ΟΛΠ κάνει μόνο τη "διαχείριση των εγκαταστάσεών του".
  • Η μόνη προϋπόθεση πρόσβασης των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων στη ΝΕΖ, οφείλει να είναι η θεσμοθετημένη από την πολιτεία εγγραφή στο μητρώο ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων (όχι αυτό που θέλει να δημιουργήσει ο ΟΛΠ)».

Η ΕΕΝΜΑ
Λίγες μέρες μετά, θέση σχετική με την πρόθεση του ΟΛΠ να δημιουργήσει μητρώο, έλαβε και η ΕΕΝΜΑ. Σε επιστολή της προς τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ capt. Fu, επισημαίνει τα εξής:

  • Η shortsea ναυτιλία, καθώς και η ακτοπλοΐα είναι στη χώρα μας οι βασικοί αιμοδότες του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου.
  • Η ΕΕΝΜΑ καθιστά σαφές ότι, ενώ δεν είναι αντίθετη με τον ισχυρισμό του ΟΛΠ ΑΕ να νοικοκυρέψει τα θέματα των ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών στην περιοχή δικαιοδοσίας του, ωστόσο θα διαφωνήσει με πρακτικές ή διαδικασίες, που θα αντιστρατεύονται το δικαίωμα και συγκριτικό πλεονέκτημα του Πλοιοκτήτη ή Διαχειριστή, να επιλέγει ελεύθερα το όποιο συνεργείο ή εταιρεία για να εκτελέσει τις σχετικές εργασίες.

Όσον αφορά την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη συγκρότηση μητρώου εταιρειών που εξέδωσε η ΟΛΠ ΑΕ (21-6-19) περαιτέρω αναφέρει:

  • Ο ΟΛΠ ΑΕ έλαβε υπόψη του τις σχετικές διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/352, που αφορούν λιμενικές υπηρεσίες και εφαρμόζει αυτές στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες που δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτές.
  • Όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο πρέπει να είναι εγγεγραμμένες στο Ειδικό Μητρώο Επιχειρήσεων και να πληρούν τις απαιτήσεις/κριτήρια του Ν. 3551/07.
  • Επομένως, η δημιουργία Μητρώου εγκεκριμένων από τον ΟΛΠ Εργολάβων και μάλιστα στον αρκετά μικρό αριθμό των δέκα, αναμφίβολα θα δημιουργήσει έντονες αντιδράσεις από τις λοιπές αντίστοιχες εταιρείες.
  • Η ελεύθερη και ανεμπόδιστη πρόσβαση στους χώρους δικαιοδοσίας του λιμένα Πειραιά και στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη διασφαλίζεται σαφώς για όλους τους παρόχους από τη σύμβαση παραχώρησης του Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ ΑΕ (Ν. 4404/16). Πρέπει λοιπόν να συνεχιστεί να εφαρμόζεται κανονικά, όπως και το συγκριτικό πλεονέκτημα του πλοιοκτήτη να επιλέγει το συνεργείο της επιθυμίας του, χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις ή ειδικές από τον ΟΛΠ χρεώσεις.
  • Τα ανωτέρω δεδομένα, πρέπει να είναι σεβαστά από τον ΟΛΠ ΑΕ και δεν θα πρέπει, σε καμία περίπτωση, να γίνει η όποια καταστρατήγηση ή παραβίασή τους.

Ο ΟΛΠ
Σημειώνεται ότι στην προκήρυξή του ο ΟΛΠ μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Ο ΟΛΠ, ως υπεύθυνος διαχείρισης έργου, για λογαριασμό των πελατών του θα χρησιμοποιήσει την επαγγελματική εμπειρία, τη γνώση, τις ικανότητες και τη δυνατότητα που διαθέτει, προκειμένου να επιλέξει, να ορίσει και να αναθέσει σε τοπικά συνεργεία, εταιρείες και προμηθευτές επισκευής πλοίων την εκτέλεση ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών και υπηρεσιών προς τους πελάτες». Όπως εξηγεί, αυτό θα γίνει μέσω της δημιουργίας ενός Μητρώου Εγκεκριμένων Εργολάβων, μέσω μίας δίκαιης και διαφανούς διαδικασίας αξιολόγησης και επιλογής για την παροχή εργασιών και υπηρεσιών αναφορικά με την επισκευή πλοίων στους πελάτες του ΟΛΠ.

Ωστόσο, αυτό ακριβώς είναι το σημείο όπου αντιδρούν και οι φορείς της ναυπηγοεπισκευής, οι οποίοι θεωρούν ότι βάσει του νόμου της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ στην Cosco, το ίδιο το λιμάνι δεν μπορεί να δίνει άδειες εργασίας, παρά μόνο να κάνει τη διαχείριση του χώρου.