Τα όρια του 1 δισ. teu, σε ετήσια βάση, θα αγγίξει η διακίνηση containers από όλα τα λιμάνια του κόσμου μέχρι το 2023. Αυτό επισημαίνει στην ετήσια έρευνά της για την εξέλιξη του θαλασσίου εμπορίου η Drewry, με βάση την εκτίμηση ότι η μέση αύξηση κατ’ έτος θα διαμορφωθεί στο 4,4%. Συνολικά, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των αναλυτών της Drewry, ο τελικός αριθμός των containers που θα διακινηθούν θα φτάσει τα 973 εκατ. teu το 2023, αφού στο τέλος του 2018 η διακίνηση containers είχε φτάσει τα 784 εκατ. teu.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τα όρια του 1 δισ. teu, σε ετήσια βάση, θα αγγίξει η διακίνηση containers από όλα τα λιμάνια του κόσμου μέχρι το 2023. Αυτό επισημαίνει στην ετήσια έρευνά της για την εξέλιξη του θαλασσίου εμπορίου η Drewry, με βάση την εκτίμηση ότι η μέση αύξηση κατ’ έτος θα διαμορφωθεί στο 4,4%. Συνολικά, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των αναλυτών της Drewry, ο τελικός αριθμός των containers που θα διακινηθούν θα φτάσει τα 973 εκατ. teu το 2023, αφού στο τέλος του 2018 η διακίνηση containers είχε φτάσει τα 784 εκατ. teu.
Παρά το γεγονός ότι η συνολική αύξηση σε απόλυτους αριθμούς αγγίζει τα 190 εκατ. teu, η μέση ετήσια αύξηση με την οποία γίνεται ο υπολογισμός (4,4%) είναι πολύ πίσω σε σχέση με τις «αποδόσεις» της προηγούμενης δεκαετίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διετία 2007-2008, όπου η αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έφτασε το 9%. Ήταν η περίοδος που η ναυτιλία ήταν στο «πικ» όλων των εποχών, λίγο πριν από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης με αφορμή την κατάρρευση της Lehman Brothers.
Σύμφωνα με την Drewry, οι προοπτικές για το παγκόσμιο εμπόριο σήμερα δείχνουν μέτρια ανάπτυξη με πολυάριθμες αβεβαιότητες. Επίσης, όπως επισημαίνει στην ανάλυσή της, η ανάπτυξη στη διακίνηση containers θα διαφέρει από περιφέρεια σε περιφέρεια. Κυρίαρχη του παιχνιδιού αναμένεται να παραμείνει η Ασία, η οποία θα συνεχίσει να επενδύσει σε επεκτάσεις στα λιμάνια της.
Στις ασιατικές χώρες αναμένεται ότι η χωρητικότητα διακίνησης των λιμανιών της, από τα 423 εκατ. teu που είναι σήμερα, θα φθάσει στα περίπου 538 εκατ. teu μέχρι το 2023. Δεν πρόλαβε, μάλιστα, να «στεγνώσει το μελάνι» από την εκπόνηση της μελέτης της Drewry και η κυβέρνηση της Νοτίου Κορέας ανακοίνωσε ότι θα χρηματοδοτήσει λιμενικά έργα στη χώρα προϋπολογισμού 35 δισ. δολαρίων σε ορίζοντα 20ετίας (κατά μέσο όρο η χρηματοδότηση κυμαίνεται σε περίπου 1,7 δισ. δολάρια ετησίως).
Ανάμεσα στα σχέδια που καταστρώνουν στη Σεούλ είναι η αύξηση της χωρητικότητας, αλλά και των ανοδομών των λιμανιών της χώρας, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετήσουν πλοία που μεταφέρουν ακόμα και περισσότερα από 25.000 teu. Το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων θα αφορά το λιμάνι του Μπουσάν. Στη Μέση Ανατολή, επίσης, ο ρυθμός ανάπτυξης θα διαμορφωθεί στο 5,1% και σε απόλυτους αριθμούς θα φτάσει τα 89 εκατ. teu, από 69 εκατ. που είναι σήμερα. Στην Αφρική αναμένεται αύξηση της τάξης του 4,1%, σε ετήσια βάση, ενώ η Ευρώπη, η Βόρεια Αμερική και η Νότια Αμερική θα παρουσιάσουν αύξηση κατά 3,4%, 3,6% και 3,7%, αντίστοιχα.
Ωστόσο, η μέση ετήσια αύξηση της συνολικής δυναμικής των λιμανιών θα φτάσει περίπου το 2% σε ετήσια βάση, με αποτέλεσμα η χρήση του συνόλου της δυναμικότητας ενός λιμανιού να αγγίξει το 79% κατά μέσο όρο μέχρι το 2023, από 70% που είναι σήμερα.
Μπορεί το λιμάνι του Πειραιά να καταγράφει τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης στη διακίνηση containers την τελευταία πενταετία, αλλά σε απόλυτους αριθμούς τα ασιατικά λιμάνια κυριαρχούν. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, το 2018 ο Πειραιάς διακίνησε συνολικά από όλους τους προβλήτες 4,91 εκατ. teu, έναντι 4,15 εκατ. teu έναν χρόνο πριν και «σκαρφάλωσε» από την 38η στην 32η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Στα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια τα επτά είναι κινεζικά, ένα στη Σιγκαπούρη, ένα στις ΗΠΑ και ένα της Κορέας. Το πρώτο ευρωπαϊκό, το Ρότερνταμ, βρίσκεται στη 12η θέση. Την πρώτη θέση κατέχει για μια ακόμη χρονιά το λιμάνι της Σαγκάης με διακίνηση 42,01 εκατ. teu το 2018. Ακολούθησε ο λιμένας της Σιγκαπούρης, από τον οποίο εκτιμάται ότι διακινήθηκαν περίπου 36,6 εκατ. teu πέρυσι, ήτοι αύξηση κατά 8,7% σε σχέση με το 2017. Στην τρίτη θέση βρέθηκε ο κινεζικός λιμένας της Νινγκμπό με διακίνηση που άγγιξε τα 26,35 εκατ. teu το 2018, αυξημένα κατά 7,1% συγκριτικά με το 2017. Την πεντάδα συμπληρώνουν δυο ακόμη κινεζικά λιμάνια, της Σενζέν και της Γκουανγκζού με διακινούμενα φορτία 25,74 εκατ. teu και 21,87 εκατ. teu αντιστοίχως.
Ο Πειραιάς εμφανίζει τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση μεταξύ των 40 πρώτων λιμανιών (+18,4%). Κανένα άλλο λιμάνι δεν έχει να επιδείξει τέτοιους εκρηκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης, με το λιμάνι του Κολόν στον Παναμά να επιδεικνύει λίγο χαμηλότερους ρυθμούς, καθώς κατάφερε να κερδίσει πέντε θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη, ενώ παρουσίασε ποσοστιαία αύξηση στη διακίνηση φορτίων κατά 11,1%, στα 4,32 εκατ. teu. Τη δεύτερη, πάντως, μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο στη διακίνηση φορτίων μετά τον Πειραιά πέτυχαν τα λιμάνια του Κολόμπο στη Σρι Λάνκα και της Τζακάρτα στην Ινδονησία, αμφότερα με αύξηση 13,5%, φιγουράροντας στις θέσεις 22 και 23 της λίστας της Alphaliner με 7,05 εκατ. teu και 6,90 εκατ. teu αντιστοίχως.