Σε πέντε άξονες θα δώσει άμεση προτεραιότητα τους επόμενους μήνες o νέος υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης. Η επόμενη μέρα στα μικρότερα λιμάνια, το master plan του ΟΛΠ, τα νέα «πράσινα» καύσιμα και ο αντίκτυπος στο κόστος της ακτοπλοΐας, αλλά και η ναυτική εκπαίδευση, συνδυαστικά με την ανάπτυξη του ελληνικού νηολογίου. Ταυτόχρονα θα τρέξουν παράλληλα έργα για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε πέντε άξονες θα δώσει άμεση προτεραιότητα τους επόμενους μήνες o νέος υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης. Η επόμενη μέρα στα μικρότερα λιμάνια, το master plan του ΟΛΠ, τα νέα «πράσινα» καύσιμα και ο αντίκτυπος στο κόστος της ακτοπλοΐας, αλλά και η ναυτική εκπαίδευση, συνδυαστικά με την ανάπτυξη του ελληνικού νηολογίου. Ταυτόχρονα θα τρέξουν παράλληλα έργα για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος.
Ένα κρίσιμο ζήτημα είναι η εκμετάλλευση των 10 Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. οι μετοχές των οποίων είναι στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με την εντολή του υπουργού, το επόμενο τρίμηνο οι σύμβουλοι του Ταμείου θα προχωρήσουν σε μελέτες για κάθε ένα λιμάνι ξεχωριστά, ενώ, όπως ανέφερε χθες ο κ. Πλακιωτάκης κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσε, στην πορεία θα γίνει και τροποποίηση του νόμου για την εκμετάλλευση των λιμανιών που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Όπως μάλιστα ξεκαθάρισε ο υπουργός, οι μελέτες αυτές θα γίνουν με στόχο να καταγραφούν οι βέλτιστες πρακτικές για κάθε λιμάνι, με σεβασμό κάθε φορά στο περιβάλλον.
Εξήγησε επίσης ότι οι παραχωρήσεις ή οι υποπαραχωρήσεις δεν είναι πώληση, αλλά «ενοικίαση» της δημόσιας περιουσίας.
Ο ίδιος θεωρεί ότι τόσο τα λιμάνια όσο και γενικότερα η ναυτιλία θα αποτελέσουν ατμομηχανή για την ελληνική οικονομία.
«Ζήτησα από το ΤΑΙΠΕΔ αλλαγή πολιτικής κατεύθυνσης στον τρόπο αξιοποίησης των λιμανιών και όχι με υποπαραχωρήσεις. Θα δούμε το κάθε λιμάνι ξεχωριστά. Αν συμφέρει η παραχώρηση θα προχωρήσουμε με αυτό το μοντέλο και βάσει πάντοτε των μελετών», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ προσέθεσε ότι κατά τη διάρκεια των συναντήσεων που είχε με τους πρέσβεις τόσο του Κουβέιτ όσο και του Κατάρ έδειξαν ενδιαφέρον για τα λιμάνια μας.
Master plan του ΟΛΠ
Ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα είναι το master plan του ΟΛΠ, το οποίο εδώ και δύο χρόνια «πάει και έρχεται» στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας. Σημειώνεται ότι η Επιτροπή αυτή έχει διυπουργικό χαρακτήρα.
Όπως υπογράμμισε ο κ. Πλακιωτάκης χθες, το master plan θα επανακατατεθεί μέσα στον Αύγουστο, ενώ θα δημιουργηθεί και ένας φορέας ο οποίος θα αναλαμβάνει να τρέχει τα θέματα των περιβαλλοντικών μελετών, ώστε να προχωρούν πιο γρήγορα οι επενδύσεις.
Όσον αφορά τη βάση συζήτησης για το master plan του ΟΛΠ, ο κ. Πλακιωτάκης επεσήμανε ότι η συζήτηση θα γίνει με σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και το κανονιστικό πλαίσιο σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Αναφέρθηκε επίσης και στο Poseidon project που τρέχει η ΔΕΠΑ, και το οποίο στοχεύει μεταξύ άλλων να δώσει τη δυνατότητα σε ελληνικά λιμάνια να γίνεται εφοδιασμός πλοίων με LNG ως καύσιμο.
Ακτοπλοΐα
Το μεγάλο ζήτημα της ακτοπλοΐας σε σχέση με τα ναυτιλιακά καύσιμα από το 2020 και το επιπλέον κόστος που θα φέρει η αλλαγή αυτή είναι ακόμα ένα θέμα που θα πρέπει να τρέξει γρήγορα. Όπως υπογράμμισε ο υπουργός, θα εξεταστούν όλα τα δεδομένα. Μεταξύ άλλων και η μείωση του επιπλέον κόστους που θα κληθούν να πληρώσουν τα συμβατικά πλοία (περίπου 70 εκατ. ευρώ περισσότερα ή 15% πάνω στα λειτουργικά έξοδα), αλλά και η διαθεσιμότητα του νέου καυσίμου, αφού στην Ελλάδα δεν αναμένεται τα διυλιστήρια να το παράγουν.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Ν», η ενημέρωση που έχουν τόσο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά και οι ναυτιλιακές μικρών αποστάσεων είναι ότι θα υπάρχει διαθεσιμότητα για τα πλοία που δραστηριοποιούνται σε μόνιμη βάση στη χώρα μας.
Όσον αφορά την κάλυψη του κόστους, ο υπουργός επανέλαβε ότι σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών θα εξεταστεί και η περίπτωση μείωσης του ΦΠΑ.
Ωστόσο μεγάλο στοίχημα είναι και η σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και η εξεύρεση μέσω της Κομισιόν των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων, που σήμερα περιορίζονται μόνο στη μερική επιδότηση των νέων «πράσινων» τεχνολογιών που εγκαθίστανται στα πλοία.
Ναυτική εκπαίδευση
Για ένα νομοσχέδιο που θα δίνει ολιστική απάντηση στις ανάγκες της ναυτικής εκπαίδευσης έκανε λόγο χθες ο κ. Πλακιωτάκης. Χαρακτήρισε ύψιστης σημασίας τη ναυτική εκπαίδευση, σε συνδυασμό με τις πολιτικές ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου. Έκανε αναφορά σε έργα που θα γίνουν για τη βελτίωση των υποδομών, της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού του Ασπρόπυργου, ενώ παράλληλα αποκάλυψε ότι ανάμεσα στις σκέψεις που υπάρχουν είναι να γίνουν ξεχωριστά γκρουπ μέσα στις ΑΕΝ για την εκπαίδευση αξιωματικών που θα εργάζονται ευρύτερα στον θαλάσσιο τουρισμό.
Ενίσχυση του Λιμενικού
Η ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό του Λιμενικού Σώματος, προκειμένου να επιτελέσει τον διττό του ρόλο ως σώμα ασφαλείας αλλά και ως σώμα που υπηρετεί την ελληνική εμπορική ναυτιλία, αποτελεί μία ακόμα προτεραιότητα για το υπουργείο Ναυτιλίας, όπως τόνισε χθες ο υπουργός.
Ταυτόχρονα θα τρέξουν προγράμματα και για την απόκτηση νέων σκαφών αλλά και εναέριων μέσων, όπως και η εγκατάσταση του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ).