Οριακά σε χαμηλότερα επίπεδα από το πρώτο εξάμηνο του 2018 βρίσκονται οι πωλήσεις για διάλυση πλοίων στο αντίστοιχο διάστημα του 2019. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, στο διάστημα αυτό πουλήθηκαν για scrap 201 πλοία, συνολικά 2 εκατ. τόνοι, εκ των οποίων το 75% περίπου κατέληξε κατά κύριο λόγο στο Μπαγκλαντές αλλά και στην Ινδία. Ο όγκος των συναλλαγών είναι κατά 1,8% χαμηλότερος από τα περσινά επίπεδα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Οριακά σε χαμηλότερα επίπεδα από το πρώτο εξάμηνο του 2018 βρίσκονται οι πωλήσεις για διάλυση πλοίων στο αντίστοιχο διάστημα του 2019. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, στο διάστημα αυτό πουλήθηκαν για scrap 201 πλοία, συνολικά 2 εκατ. τόνοι, εκ των οποίων το 75% περίπου κατέληξε κατά κύριο λόγο στο Μπαγκλαντές αλλά και στην Ινδία. Ο όγκος των συναλλαγών είναι κατά 1,8% χαμηλότερος από τα περσινά επίπεδα.
Όσον αφορά τις τιμές, το peak για το 2018 ήταν στα μέσα Μαρτίου, έφτασαν τα 465 με 470 δολάρια ανά τόνο light, ενώ φέτος στα τέλη Απριλίου οι τιμές έφτασαν τα 460 με 465 δολάρια ανά τόνο. Όπως επισημαίνει μάλιστα η VesselsValue, όσο το Μπαγκλαντές που κυριαρχεί στη συγκεκριμένη αγορά εξακολουθεί να καθαρίζει τις παραλίες και οι ναύλοι παραμείνουν σταθεροί στο άμεσο μέλλον, τόσο πιο πιθανό είναι η έναρξη του γ’ τριμήνου της χρονιάς να βρει τον συγκεκριμένο κλάδο σε χαμηλά επίπεδα.
Στην κατηγορία των offshore, οι πωλήσεις για scrap εξακολουθούν να υπερέχουν των νέων παραγγελιών, εξαιτίας της κρίσης που μαστίζει τον κλάδο, με αποτέλεσμα να βρίσκονται λιγότερα πλοία στο νερό. Ωστόσο το α’ εξάμηνο του έτους πουλήθηκαν για διάλυση 79 πλοία, αριθμός που είναι κατά 23% μικρότερος σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Bulk carriers
Αντίθετα, στα bulk carriers ο αριθμός των διαλύσεων αυξήθηκε κατά 55% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2018, ενώ στα μικρά (small dry) παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Στα containerships η αύξηση φτάνει το 370%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ή σε περισσότερα από 100.000 teu χωρητικότητας, σε απόλυτους αριθμούς.
Στα δεξαμενόπλοια ο αριθμός των πλοίων που πουλήθηκαν για scrap είναι τρεις φορές μικρότερος σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο της περσινής χρονιάς (40 με 120).
Στα LNG carriers, έναν κλάδο με αλματώδη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, η κινητικότητα στον χώρο των διαλύσεων είναι εξαιρετικά μικρή. Τα στοιχεία της VesselsValue δείχνουν ότι τους πρώτους έξι μήνες της φετινής χρονιάς μόλις δύο έχουν πουληθεί για διάλυση, και έχουν αγοραστεί από επιχειρήσεις του Μπαγκλαντές. Εξαιρετικά μικρή ήταν και η δραστηριότητα στα LPG, αφού από 26 στο α’ εξάμηνο πέρυσι, έπεσαν στα εφτά φέτος. Τέλος, σε ό,τι αφορά τα πλοία ψυγεία, φέτος οδηγήθηκαν σε διαλυτήρια συνολικά 16 πλοία, από 20 που ήταν η περσινή καταμέτρηση.
Η αγορά
Η ναυτιλιακή αγορά θεωρείται ευμετάβλητη και από αυτό δεν εξαιρείται ούτε το τελευταίο εξάμηνο. Ωστόσο, τελευταία, τόσο το ξηρό φορτίο (bulker, containers) όσο και το υγρό (δεξαμενόπλοια) φαίνεται να απολαμβάνουν περίοδο άνθησης. Οι συναλλαγές αυτού του εξαμήνου του έτους αφορούσαν κυρίως πλοία μεγαλύτερης ηλικίας. Κάτι που θα μπορούσε να μεταφραστεί στο θετικό κλίμα που υπάρχει για την αγορά βραχυπρόθεσμα. Ωστόσο, η αβεβαιότητα θα συνεχίσει να υπάρχει όσο πλησιάζουμε το 2020 και την έναρξη ισχύος του νέου κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τα ναυτιλιακά καύσιμα.
Η τάση της αγοράς για τα δεξαμενόπλοια είναι θετική από τις αρχές του 2019. Η πρόσφατη αγορά μιας μεταπώλησης VLCC από την SK Shipping για 98 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ είναι η υψηλότερη τιμή της τελευταίας πενταετίας.
Στα bulkers η αγορά S & P άρχισε να αναλαμβάνει από τα μέσα Απριλίου με εννέα πωλήσεις. Από αυτές τις εννέα συμφωνίες, οι πέντε αφορούν πλοία ηλικίας άνω των 15 ετών.
Τέλος, στα containerships οι τιμές στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων είναι θετικές από τις αρχές του 2019. Παρότι ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Κίνας φαίνεται να μειώνει μακροπρόθεσμα τη ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, βραχυπρόθεσμα οι τιμές παρέμειναν σταθερές.