Σε ετοιμότητα για νέες ναυπηγήσεις βρίσκονται οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο, αφού τα επιτόκια δανεισμού κυμαίνονται κατά μέσο όρο στο 3%. Παρ’ όλα αυτά όμως τελευταίες ευρωπαϊκές έρευνες δείχνουν ότι ρυπαίνουν πολύ περισσότερο από όλο τον ευρωπαϊκό στόλο αυτοκινήτων. Ο ισχυρός άντρας του αμερικανικού ομίλου Carnival, Άρνολντ Ντόναλντ, στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, επεσήμανε ότι οι νέες γενιές πλοίων είναι περισσότερο οικονομικές σε επίπεδο δανεισμού, ενώ σπαταλούν και λιγότερους πόρους (καύσιμα).
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε ετοιμότητα για νέες ναυπηγήσεις βρίσκονται οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο, αφού τα επιτόκια δανεισμού κυμαίνονται κατά μέσο όρο στο 3%. Παρ’ όλα αυτά όμως τελευταίες ευρωπαϊκές έρευνες δείχνουν ότι ρυπαίνουν πολύ περισσότερο από όλο τον ευρωπαϊκό στόλο αυτοκινήτων.
Ο ισχυρός άντρας του αμερικανικού ομίλου Carnival, Άρνολντ Ντόναλντ, στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, επεσήμανε ότι οι νέες γενιές πλοίων είναι περισσότερο οικονομικές σε επίπεδο δανεισμού, ενώ σπαταλούν και λιγότερους πόρους (καύσιμα).
Κρίσιμος παράγοντας για τις νέες ναυπηγήσεις πάντως είναι η πορεία της ζήτησης για περισσότερες κρουαζιέρες. Σημειώνεται ότι αυτή την περίοδο η Carnival διαθέτει 105 πλοία και ακόμα 19 υπό παραγγελία με προγραμματισμένες παραδόσεις μέχρι το τέλος του 2025.
Παράλληλα όμως ανανεώνει τον στόλο της, αφού έχει πουλήσει 17 παλιότερα πλοία της, από το 2013 μέχρι σήμερα.
Παράλληλα όμως, επισημαίνουν οι αναλυτές, την εταιρεία τη συμφέρουν οι νέες ναυπηγήσεις αφού το κόστος δανεισμού είναι εξαιρετικά χαμηλό, έχει πέσει περίπου το 3%.
Πολύ χαμηλό είναι το κόστος δανεισμού και για ακόμα μια μεγάλη εταιρεία κρουαζιέρας, τη Norwegian Cruise Line, η οποία για τα τελευταία πλοία που κατασκευάζει έχει δανειστεί με επιτόκιο από 2,75% μέχρι 3,9%, για πλοία που θα παραλάβει μέχρι το 2025.
Οι παραγγελίες
Παρά το γεγονός ότι σε απόλυτους αριθμούς ο υπό ναυπήγηση στόλος κρουαζιερόπλοιων είναι κατά πολύ μικρότερος από τα εμπορικά πλοία που κατασκευάζονται κυρίως σε ασιατικά ναυπηγεία, το κόστος των κρουαζιερόπλοιων είναι πολλαπλάσιο από ένα μέσο συμβατικό πλοίο. Επισημαίνεται ότι υπάρχουν κρουαζιερόπλοια που το κόστος του ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια.
Παρ’ όλα αυτά ο ρυθμός νέων παραγγελιών το πρώτο εξάμηνο του 2019 έχει πέσει. Συνολικά έχουν κλείσει νέα συμβόλαια για 21 πλοία συνολικής δυνατότητας φιλοξενίας 20.000 κρεβατιών και αξίας 8,3 δισ. δολαρίων, ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα οι νέες παραγγελίες έφταναν τις 29, αξίας 14,1 δισ. δολαρίων.
Παράλληλα υπό ναυπήγηση βρίσκονται και 17 ακόμα μικρά luxury κρουαζιερόπλοια, τα οποία κατασκευάζονται ώστε να είναι Ice class. Εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτό τον κλάδο είναι μεταξύ άλλων οι Viking Ocean Cruises, Sunstone Ships, Ritz-Carlton Yacht Collection, Style Cruises, Oceanwide Expeditions, Coral Expeditions, και SeaDream.
Τα luxury κρουαζιερόπλοια, με δυνατότητα φιλοξενίας μέχρι 1.000 επιβατών, αντιστοιχούν στο 59% των νέων παραγγελιών από το 2015 και μετά. Ωστόσο, τα πολύ μεγάλα πλοία, με μεταφορική δυνατότητα άνω των 3.000 επιβατών, αντιπροσωπεύουν πάνω από το 58% των 33,7 δισ. δολαρίων που έχουν επενδυθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Η επιβάρυνση
Τα σχέδια των εταιρειών κρουαζιέρας είναι ιδιαίτερα μεγαλεπήβολα, παρ’ όλα αυτά η επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τη λειτουργία τους είναι εξαιρετικά μεγάλη. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο www.transportenvironment.org, μόνο τα πλοία της Carnival, που είναι ο μεγαλύτερος όμιλος κρουαζιέρας στον κόσμο, εκτιμάται ότι ρυπαίνουν 10 φορές περισσότερο από 260 εκατ. αυτοκίνητα, ενώ τα πλοία της Royal Caribbean Cruises, που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος όμιλος στον κόσμο, υπολογίζεται ότι ρυπαίνουν τέσσερις φορές περισσότερο από τον ευρωπαϊκό στόλο αυτοκινήτων.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, η Ισπανία, η Ιταλία, η Ελλάδα κυρίως, αλλά και η Γαλλία και η Νορβηγία είναι οι πιο εκτεθειμένες ευρωπαϊκές χώρες στη μόλυνση της ατμόσφαιρας με οξείδιο του θείου από τη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων.
Τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη επιβάρυνση είναι της Βαρκελώνης, της Πάλμα, της Βενετίας καθώς και η Σιβιταβέκια και το Σαουθάμπτον.
Επίσης, μεγάλη είναι η επιβάρυνση και από τα οξείδια του αζώτου. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει ότι στη Μασσαλία το 2017 57 κρουαζιερόπλοια εξέπεμψαν το 2017 ποσότητα οξειδίων του αζώτου που αντιστοιχεί με το 25% των αυτοκινήτων της πόλης εκείνη την περίοδο (περίπου 350.000 οχήματα).