Από την επομένη κιόλας των εθνικών εκλογών της 7ης Ιουλίου θα βρεθεί στο επίκεντρο ο κρατικός προϋπολογισμός της Ελλάδας, αλλά και οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων. Το Eurogroup είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί στις 8 Ιουλίου. Βέβαια, το πιθανότερο σενάριο είναι να μην υπάρξει επίσημη συζήτηση, καθώς η νέα κυβέρνηση δεν θα έχει καν ορκιστεί. Ωστόσο, στο παρασκήνιο είναι δεδομένο ότι σε όποιον εκπροσωπήσει την Ελλάδα θα γίνει… υπενθύμιση των υποχρεώσεων, αλλά και του γεγονότος ότι υπάρχουν διαφωνίες όσον αφορά το κατά πόσο επιτυγχάνεται φέτος ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Από την επομένη κιόλας των εθνικών εκλογών της 7ης Ιουλίου θα βρεθεί στο επίκεντρο ο κρατικός προϋπολογισμός της Ελλάδας, αλλά και οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων. Το Eurogroup είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί στις 8 Ιουλίου. Βέβαια, το πιθανότερο σενάριο είναι να μην υπάρξει επίσημη συζήτηση, καθώς η νέα κυβέρνηση δεν θα έχει καν ορκιστεί. Ωστόσο, στο παρασκήνιο είναι δεδομένο ότι σε όποιον εκπροσωπήσει την Ελλάδα θα γίνει… υπενθύμιση των υποχρεώσεων, αλλά και του γεγονότος ότι υπάρχουν διαφωνίες όσον αφορά το κατά πόσο επιτυγχάνεται φέτος ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Ο δεύτερος γύρος συναντήσεων -άτυπος- θα γίνει στην Αθήνα στις 16 Ιουλίου. Στο ετήσιο συνέδριο του Economist έχουν ενημερώσει ότι θα παρευρεθούν τόσο ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας Κλάους Ρέγκλινγκ όσο και οι επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών για την Ελλάδα. Είναι προγραμματισμένο να μιλήσουν ο Peter Dolman, επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ στην Ελλάδα, ο Declan Costello ως επικεφαλής της αποστολής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και ο Nicola Giammarioli ως επικεφαλής της αποστολής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας στην Ελλάδα. Αναμένεται ότι στο πλαίσιο αυτών των επισκέψεων θα υπάρξουν -έστω παρασκηνιακά- επαφές με στόχο την καλύτερη προετοιμασία των επίσημων διαπραγματεύσεων που θα πραγματοποιηθούν στις αρχές Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής αξιολόγησης.
Έως τον Σεπτέμβριο
Το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από τώρα μέχρι τον Σεπτέμβριο θα είναι καθοριστικό για την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού. Όσο πιο πιστά γίνει η εκτέλεση τόσο λιγότερες θα είναι οι αντιδράσεις των δανειστών μετά τις εκλογές για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2020. Από τώρα και μέχρι τον Σεπτέμβριο:
1 Θα ξεκινήσει η είσπραξη όλων των βασικών φόρων της φετινής χρονιάς που είναι ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων (πρέπει να αποδώσει πάνω από 4,4 δισ. ευρώ), ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων (με τα εκκαθαριστικά θα πρέπει να εισπραχθούν πάνω από 3,5 δισ. ευρώ), αλλά και ο ΕΝΦΙΑ (είναι προγραμματισμένο να εισπραχθούν τουλάχιστον 2,76 δισ. ευρώ). Επίσης, θα έχουν υπάρξει οι πρώτες ενδείξεις για τις επιπτώσεις που θα έχει στα δημόσια έσοδα η φετινή καινοτομία της ατομικής εκκαθάρισης των φορολογικών δηλώσεων. Μέχρι τώρα, ενώ έχουν υποβληθεί 3,34 εκατομμύρια φορολογικές δηλώσεις, η ΑΑΔΕ έχει εκδώσει 4,64 εκατομμύρια εκκαθαριστικά. Βρισκόμαστε περίπου στο μισό της διαδικασίας υποβολής των δηλώσεων (από πλευράς αριθμού φορολογουμένων) και μέχρι τώρα έχουν βεβαιωθεί φόροι ενός δισ. ευρώ. Από την άλλη, τα πιστωτικά εκκαθαριστικά υποχρεώνουν το Δημόσιο να καταβάλει 153 εκατ. ευρώ σε 527 χιλιάδες φορολογούμενους.
Ο ΕΝΦΙΑ θα εκκαθαριστεί μέσα στον Αύγουστο και η πρώτη πληρωμή θα γίνει στο τέλος Σεπτεμβρίου. Μοναδική αλλαγή σε σχέση με πέρυσι η μείωση του τελικού ποσού της εκκαθάρισης μεσοσταθμικά κατά 10%.
2 Θα έχουν φανεί οι επιπτώσεις από τις ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία. Προς το παρόν, το ελληνικό Δημόσιο έχει εισπράξει περίπου 70-80 εκατ. ευρώ από τους 120.000-130.000 οφειλέτες που εντάχθηκαν στη ρύθμιση και πλήρωσαν και την πρώτη δόση (εξ αυτών πολλοί αποπλήρωσαν εφάπαξ το χρέος τους για να επιτύχουν πλήρη διαγραφή προσαυξήσεων). Για το υπουργείο Οικονομικών, το ζητούμενο είναι οι εισπράξεις από τα ληξιπρόθεσμα χρέη να μην υποχωρήσουν κάτω από το επίπεδο των 5,4 δισ. ευρώ που είχαν συγκεντρωθεί και το 2018. Αυτό το ποσό δεν συγκεντρώνεται μόνο μέσω της ρύθμισης αλλά και με τις απευθείας καταβολές που κάνουν οφειλέτες για να πληρώσουν χρέη που κατέστησαν ληξιπρόθεσμα είτε μέχρι το τέλος του 2018 είτε και μέσα στο 2019. Οι δημοσιονομικές επιπτώσεις από τις ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών είναι ένα από τα βασικά σημεία διαφωνίας ανάμεσα στην Ελλάδα και στους δανειστές, καθώς η ελληνική πλευρά πιστεύει ότι θα προκύψει δημοσιονομικό όφελος, με τους ξένους να επιμένουν ότι θα ανοίξει τρύπα.
3 Θα έχει ξεκινήσει η διαδικασία ρύθμισης των κόκκινων στεγαστικών δανείων. Στον προϋπολογισμό έχει προβλεφθεί ένα ποσό της τάξεως των 150-200 εκατ. ευρώ για την καταβολή των φετινών επιδοτήσεων σε όσους ενταχθούν στην πλατφόρμα. Εκτιμάται ότι τελικώς το ποσό που θα χρειαστεί φέτος θα είναι μικρότερο, καθώς η πλατφόρμα δεν έχει ανοίξει ακόμη (αυτό προγραμματίζεται να γίνει την προσεχή Δευτέρα).
4 Θα υπάρχει καλύτερη εικόνα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Σε λίγες ημέρες ολοκληρώνεται και το β' τρίμηνο, ενώ οι ανακοινώσεις για την πορεία του ΑΕΠ στο α' εξάμηνο θα γίνουν από την ΕΛΣΤΑΤ στις αρχές Σεπτεμβρίου. Η πορεία του ΑΕΠ είναι το δεύτερο σημείο διαφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση και στους θεσμούς οι οποίοι βλέπουν μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με το 2,3% που βλέπει η ελληνική κυβέρνηση.
Ορόσημο η 15η Σεπτεμβρίου
Η επίσημη άφιξη των κλιμακίων προγραμματίζεται για μετά τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ώστε να έχουν πραγματοποιηθεί και οι προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης αλλά και η ομιλία του νεοεκλεγέντος πρωθυπουργού στη ΔΕΘ. Ουσιαστικό χρονικό ορόσημο θα είναι η 15η Σεπτεμβρίου. Δεδομένου ότι μέχρι τότε θα πρέπει να έχει κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, κυβέρνηση και θεσμοί θα πρέπει να έχουν καταλήξει σε μια καταρχήν συμφωνία όσον αφορά τις βασικές παραδοχές πάνω στις οποίες θα στηριχτεί ο προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς.