Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 19 Ιουνίου 2019 17:07

Ναυτιλία: Εν μέσω πολλαπλών προκλήσεων και νέων ευκαιριών

Ελαφρά μείωση του βαθμού εμπιστοσύνης στον ναυτιλιακό κλάδο καταγράφει η τριμηνιαία έρευνα του BDO Group, καθώς εκφράζεται ανησυχία για τις επιπτώσεις που θα έχουν στον κλάδο τόσο τα νέα καύσιμα από το 2020 όσο και οι γεωπολιτικές εξελίξεις και ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Κίνας.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεωργου
[email protected]

Ελαφρά μείωση του βαθμού εμπιστοσύνης στον ναυτιλιακό κλάδο καταγράφει η τριμηνιαία έρευνα του BDO Group, καθώς εκφράζεται ανησυχία για τις επιπτώσεις που θα έχουν στον κλάδο τόσο τα νέα καύσιμα από το 2020 όσο και οι γεωπολιτικές εξελίξεις και ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Κίνας.

Σύμφωνα με την έρευνα του BDO Group, τον Μάιο του 2019, το μέσο επίπεδο εμπιστοσύνης προς τον ναυτιλιακό κλάδο μειώθηκε στο 6,1 από 6,2 που ήταν τον προηγούμενο Φεβρουάριο με «άριστα» το 10. Ο βαθμός εμπιστοσύνης προς τη ναυτιλία αυξήθηκε στην Ασία από 5,8 σε 6 και στη Βόρεια Αμερική από 5,6 σε 6,4 σε αντίθεση με την Ευρώπη, όπου σημειώθηκε μείωση των συνολικών επιπέδων εμπιστοσύνης από 6,3 σε 6,1. 

Οι ναυλωτές, αν και είναι οι πιο ασταθείς στις εκτιμήσεις τους με τον βαθμό εμπιστοσύνης κατά περιόδους να κυμαίνεται από 4,7 μέχρι και 7,7 κατά τα τελευταία δύο χρόνια, εντούτοις στο τελευταίο τρίμηνο εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι, με τον βαθμό εμπιστοσύνης να αυξάνεται στο 6,2 από 6 πριν από τρεις μήνες. Οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές εμφανίζονται σταθεροί στις πεποιθήσεις τους, με τον βαθμό εμπιστοσύνης να παραμένει αμετάβλητος στο 6,3 και 5,8 αντίστοιχα, ενώ οι brokers καταγράφουν μία απαισιοδοξία, καθώς ο βαθμός μειώθηκε στο 5,7 από 5,9. 

Αποθαρρύνσεις
Ο κανονισμός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τα νέα καύσιμα από το 2020 είναι μία κύρια πηγή ανησυχίας όπως προαναφέρθηκε μαζί με την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας και τον συνεχιζόμενο εμπορικό πόλεμο μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά καταγράφονται και πολλές επιμέρους θετικές τάσεις, γεγονός που δείχνει ότι η ναυτιλία έχει περάσει πλέον από το χαμηλότερο σημείο του κύκλου, ενώ από την άλλη πλευρά η έλλειψη μιας αγοράς σε σημαντική ανάκαμψη αποθαρρύνει τις υπερβολικές τοποθετήσεις σε νέες παραγγελίες πλοίων.

Μια μικρή πτώση της εμπιστοσύνης δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένης της πρόσφατης αστάθειας που προκάλεσε ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η αυξημένη ένταση στον Αραβικό Κόλπο, η αποτυχία ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ε.Ε. και Μεγάλης Βρετανίας και η γενική πολιτική αστάθεια σε πολλά μέρη του κόσμου, τονίζεται στα συμπεράσματα της έρευνας. Οι αγορές αγαπούν τη μεταβλητότητα, η οποία όμως έχει επίπτωση στην εμπιστοσύνη. 

Θετικά σημεία

Πάντως εκτός από τους εμπορικούς πολέμους το κόστος και οι συνέπειες της συμμόρφωσης στους νέους κανονισμούς, είναι επίσης σημεία προβληματισμού. Παρά όμως τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία, υπάρχουν ορισμένα θετικά στοιχεία, όπως η  νέα τεχνολογία που κάνει τη ναυτιλία πιο ελκυστική για τους επενδυτές και επιπλέον θα λειτουργήσει ως έναυσμα για την επιτάχυνση του ρυθμού και της έκτασης της διάλυσης πλοίων μεγαλύτερης ηλικίας. Η άνοδος των ναύλων αναμένεται να καταγραφεί κάποια στιγμή εκτιμά η έρευνα, καθώς οι ερωτηθέντες που βλέπουν άνοδο των ναύλων των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν κατά 4% στο 55% σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα.

Αντιθέτως όμως στο ξηρό φορτίο όσοι βλέπουν άνοδο των ναύλων τους επόμενους 12 μήνες μειώθηκαν το 48% από 52% πριν από τρεις μήνες, ενώ στο 35% με άνοδο 9% βρίσκονται όσοι βλέπουν άνοδο των ναύλων στα εμπορευματοκιβώτια.
Όταν ζητήθηκε να εκτιμηθεί το επίπεδο που αναμένεται να φτάσει ο δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου (Baltic Dry Index) σε 12 μήνες, το 50% των ερωτηθέντων (έναντι 36% πριν από 12 μήνες) προέβλεψε ποσοστό μεταξύ 1.000 και 1.499, ενώ το 22%  έναντι 42% τρις μήνες πριν είδε ως πιο πιθανό ένα επίπεδο μεταξύ των 1.500 και των 1.999 μονάδων.