Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 12 Ιουνίου 2019 16:04

Ευρώπη: Φόβοι μετάδοσης του «ιού» της βιομηχανίας στην υπόλοιπη οικονομία

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες και ο μεγάλος φόβος είναι ότι ο «ιός», που την έχει προσβάλλει, θα «μολύνει» και άλλα μέρη της οικονομίας, που ήδη κατεβάζει αισθητά ταχύτητα. Όπως επισημαίνει το Bloomberg, εντείνονται οι ανησυχίες αγορών, αλλά και αξιωματούχων της ΕΚΤ ότι ο τομέας των υπηρεσιών δεν θα αντέξει για πολύ ακόμη την ύφεση της μεταποιητικής δραστηριότητας. Κάτι τέτοιο θα υπονόμευε την απασχόληση και την εσωτερική ζήτηση, δύο παράγοντας, που αυτή τη στιγμή στηρίζουν και κρατούν όρθια την Ευρωζώνη σε ένα περιβάλλον οξύτατων γεωπολιτικών και εμπορικών αντιπαραθέσεων.

Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες και ο μεγάλος φόβος είναι ότι ο «ιός», που την έχει προσβάλλει, θα «μολύνει» και άλλα μέρη της οικονομίας, που ήδη κατεβάζει αισθητά ταχύτητα.

Όπως επισημαίνει το Bloomberg, εντείνονται οι ανησυχίες αγορών, αλλά και αξιωματούχων της ΕΚΤ ότι ο τομέας των υπηρεσιών δεν θα αντέξει για πολύ ακόμη την ύφεση της μεταποιητικής δραστηριότητας. Κάτι τέτοιο θα υπονόμευε την απασχόληση και την εσωτερική ζήτηση, δύο παράγοντας, που αυτή τη στιγμή στηρίζουν και κρατούν όρθια την Ευρωζώνη σε ένα περιβάλλον οξύτατων γεωπολιτικών και εμπορικών αντιπαραθέσεων.

Η ανθεκτικότητα άλλων τομένω, όπως αυτός των μεταφορών και της τεχνολογίας, έχει βοηθήσει στο να αμβλυνθεί μέχρι στιγμής το πλήγμα στην μεταποίηση, η αδύναμη ζήτηση από την Κίνα και οι εξαιρετικά χαμηλές ταχύτητες της βιομηχανίας αυτοκινήτου. Ωστόσο οι υπηρεσίες δεν μπορούν να μείνουν αλώβητες για πολύ καιρό. Εξάλλου και ο Μάριο Ντράγκι την περασμένη εβδομάδα προσδιόρισε τον φόβο της μετάδοσης των αδυναμιών της βιομηχανίας σε άλλους κλάδους ως ένα «κεντρικό ζήτημα», το οποίο κινητοποιεί τους αξιωματούχους στο να εξετάσουν την μείωση των επιτοκίων. 

«Το καλό είναι ότι η εσωτερι΄κη ζήτηση παρα΄μενει αρκετά ανθεκτική σε όλους αυτούς τους εξωτερικούς παράγοντες» τονίζει ο Νίκολα Νόμπιλε, οικονομολόγος της Oxford Economics, για να συμπληρώσει, όμως: «Μπορεί αυτό να κρατήσει για πάντα; Φυσικά και όχι». 

Προς το παρόν η μεγάλη πηγή ανησυχίας είναι η Γερμανία, όπου η μεταποίηση βρίσκεται σε τροχιά συρρίκνωσης σε όλους τους μήνες από την αρχή του έτους. Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία φαίνεται να είναι σε καλύτερη κατάσταση, αλλά και πάλι εμφανίζουν αναιμική μόνο ανάπτυξη ή στασιμότητα. 

Το εάν αυτή η εικόνα «περάσει» και στον τομέα υπηρεσιών είναι κρίσιμο για την οικονομία, καθώς ο τελευταίος καλύπτει σχεδόν τα 3/4 του ΑΕΠ της Ευρωζώνης. Ήδη έχει πληγεί ένας κλάδος των υπηρεσιών, αυτός των μεταφορών, με τον όγκο των αεροπορικών μεταφορών εμπορευμάτων να είναι μειωμένος κατά 5% τον τελευταίο χρόνο. H Deutsche Lufthansa έχει αποφασίσει να βάλει μαχαίρι σε ορισμένες υπηρεσίες τόσο το τρέχον όσο και το επόμενο τρίμηνο. Στην Ισπανία οι οδηγοί φορτηγών κάνουν λόγο για επιβράδυνση της ζήτησης, ειδικά από πελάτες της Γαλλίας και της Γερμανίας, γεγονός που δείχνει ότι δεν έχουμε μετάδοση μόνο από κλάδο σε κλάδο, αλλά και από χώρα σε χώρα. 

Η Γερμανία ήταν πάντα η ατμομηχανή της Ευρώπης και κανείς δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος από τα προβλήματά της. 

Πηγή: Βloomberg