Κάμψη στους ρυθμούς ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου «βλέπει» για το 2019 η Alphaliner, η οποία εκτιμά ότι η αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων θα διαμορφωθεί τελικά στο 2,5% από 3,6% που ήταν η αρχική εκτίμηση.Η Alphaliner προχώρησε σε επανεκτίμηση εξαιτίας των επιπτώσεων που έχει προκαλέσει η ένταση από τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, παρά το γεγονός ότι τα λιμάνια των δύο χωρών είδαν να αυξάνεται σημαντικά ο όγκος των «κουτιών» που διακίνησαν.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Κάμψη στους ρυθμούς ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου «βλέπει» για το 2019 η Alphaliner, η οποία εκτιμά ότι η αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων θα διαμορφωθεί τελικά στο 2,5% από 3,6% που ήταν η αρχική εκτίμηση.Η Alphaliner προχώρησε σε επανεκτίμηση εξαιτίας των επιπτώσεων που έχει προκαλέσει η ένταση από τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, παρά το γεγονός ότι τα λιμάνια των δύο χωρών είδαν να αυξάνεται σημαντικά ο όγκος των «κουτιών» που διακίνησαν.
Όπως υπογραμμίζουν οι αναλυτές της εταιρείας, παρά το γεγονός ότι επικρατεί αβεβαιότητα, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων που θα διακινηθεί κατά τη διάρκεια της χρονιάς θα έχει θετικό πρόσημο αν και σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις δύο προηγούμενες χρονιές. Το 2018 ήταν στο 5,2% και το 2017 στο 6,7%.
Η Alphaliner κατέγραψε τα δεδομένα από 250 λιμάνια το α’ τρίμηνο του έτους και διαπίστωσε ότι ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκε αυξήθηκε σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2018 κατά 2,8%. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, η εικόνα του ίδιου τριμήνου του 2018 έδειχνε άνοδο του όγκου του εμπορίου κατά 6,6%.
Άνιση κατανομή
Επιπλέον, όπως αναφέρει η ανάλυση, ο ρυθμός ανάπτυξης κατανέμεται άνισα μεταξύ των περιφερειών.
Ορισμένες αναδυόμενες αγορές κατέγραψαν αρνητικό πρόσημο όσον αφορά τον όγκο εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν στην περιοχή τους, με αποτέλεσμα να «ρίξουν» τον μέσο όρο του παγκόσμιου ρυθμού ανάπτυξης.
Οι τρεις περιοχές που κατέγραψαν κάμψη είναι η Μέση Ανατολή (-10,1%), η Αφρική (-4,4%) και η Ωκεανία (-1,1%). Οι αδύναμες επιδόσεις που σημείωσαν τα λιμάνια της Μέσης Ανατολής οφείλονται κατά κύριο λόγο στην πτώση που καταγράφηκε στο Ιράν (κατά 57% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα), ενώ και οι κόμβοι μεταφόρτωσης στο Jebel Ali και Salalah σημείωσαν επίσης μείωση 9% και 12% αντίστοιχα.
Στην Αφρική, το πρόβλημα εντοπίζεται στα λιμάνια της Νοτίου Αφρικής, με τον όγκο να έχει παρουσιάσει κάμψη κατά 16% σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2018, ενώ στην Αυστραλία, Μελβούρνη, Σίδνεϊ, Μπρίσμπεϊν και Φρεμάντλε ανέφεραν ότι έκλεισαν το πρώτο τρίμηνο του έτους με αρνητικό πρόσημο.
Τα θετικά
Το παράδοξο, πάντως, είναι ότι τόσο τα κινεζικά όσο και τα αμερικανικά λιμάνια έδειξαν ότι κινούνται ανοδικά με το κλείσιμο της περιόδου Ιανουαρίου - Μαρτίου 2019, παρά το γεγονός ότι ο εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στα δύο κράτη συνεχίζεται. Τα κινεζικά λιμάνια (συμπεριλαμβανομένου του Χονγκ Κονγκ) σημείωσαν αύξηση 4,2% το πρώτο τρίμηνο. Η Σαγκάη είδε η κίνησή της να αυξάνεται κατά 7%, ενώ οι Guangzhou, Qingdao και Xiamen κατέγραψαν αυξήσεις άνω του 8%.
Αντίθετα ο όγκος εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Χονγκ Κονγκ συνέχισε να μειώνεται. Αυτή τη φορά έπεσε κατά 9%. Η πρόσφατη δημιουργία της Kong Seaport Alliance, που ιδρύθηκε προκειμένου οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται εκεί, αντί να ανταγωνίζονται μεταξύ τους, να συνεργαστούν προκειμένου να σταματήσουν τη συνεχιζόμενη υποχώρηση του άλλοτε μεγαλύτερου λιμανιού στον κόσμο, δεν φάνηκε να αποφέρει καρπούς.
Μειωμένος όγκος
Όπως επισημαίνει η AlphaLiner, ενώ τυπικά οι εταιρείες δήλωσαν ότι η συνεργασία τους ξεκινά από την 1η Απριλίου 2019, οι τελευταίες στατιστικές του Απριλίου δείχνουν περαιτέρω μείωση του όγκου κατά 3% στο Χονγκ Κονγκ. Οι όγκοι στα κύρια λιμάνια της Βόρειας Αμερικής αυξήθηκαν κατά 4,8%, ενώ οι λιμένες της Ανατολικής Ακτής έκλεισαν το α’ τρίμηνο με καλύτερες επιδόσεις από τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής.
Τέσσερα λιμάνια ανέφεραν ρυθμούς ανάπτυξης με διψήφια ποσοστά, όπως το Χιούστον (12%), το Τσάρλεστον (12%), η Σαβάνα (11%) και το Σιάτλ (11%).
Το Λος Άντζελες κατέγραψε οριακή αύξηση κατά 0,2%, ενώ στο κύριο λιμάνι της Ανατολικής Ακτής, της Νέας Υόρκης / Νιου Τζέρσεϊ, ο όγκος των διακινούμενων φορτίων ανέβηκε κατά 7% σε σχέση με πέρσι.
Η κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ αναμένεται να μειώσει τους ρυθμούς αύξησης του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων και στις δύο χώρες τα επόμενα τρίμηνα, σύμφωνα με την Alpha Liner.
Μια από τις μεγαλύτερες συμμαχίες στον κόσμο, η Ocean Alliance έχει ήδη ανακοινώσει το «κόψιμο» δύο service τον Ιούνιο, προκειμένου να προλάβει την αναμενόμενη πτώση των διακινούμενων κοντέινερ, ενώ περισσότερες συμμαχίες αναμένεται να ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα το παράδειγμά τους.
Σημειώνεται ότι τις δύο τελευταίες εβδομάδες η Alphaliner κατέγραψε πτώση στα λιμάνια της δυτικής ακτής, η κίνηση των οποίων αντικατοπτρίζει και τον όγκο του εμπορίου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, κατά 15%.