Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 07 Ιουνίου 2019 13:01

ΣΕΤΕ: «Ζητάμε συνολική πολιτική και όχι αποσπασματικές ενέργειες»

Η προσαρμογή του ελληνικού τουρισμού -έγκαιρα- στη νέα εποχή αποτελεί μονόδρομο προκειμένου ο χρυσοφόρος αυτός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να αυξάνει το κοινωνικό του αποτύπωμα.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη 
[email protected]

Η προσαρμογή του ελληνικού τουρισμού -έγκαιρα- στη νέα εποχή αποτελεί μονόδρομο προκειμένου ο χρυσοφόρος αυτός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να αυξάνει το κοινωνικό του αποτύπωμα. Τη διαπίστωση αυτή έκανε χθες ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος κατά τη διάρκεια της κλειστής γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου, εμπλουτίζοντας τις αναφορές του με αριθμητικά παραδείγματα:

  • Ο τουρισμός το 2018 συνέβαλε άμεσα στη δημιουργία 22 δισ. ευρώ για την ελληνική οικονομία, ενώ στην αιχμή της τουριστικής περιόδου ο τομέας συμβάλλει σχεδόν στο 20% της συνολικής απασχόλησης της χώρας. 
  • Ταυτόχρονα, την τελευταία τριετία στα ελληνικά ξενοδοχεία πραγματοποιήθηκαν ιδιωτικές επενδύσεις 5,6 δισ. ευρώ. 
  • Συνολικά από την αρχή της κρίσης ο τουρισμός έχει παράξει άμεσα 125 δισ. ευρώ, ενώ 230 εκατ. άνθρωποι έχουν ταξιδέψει στη χώρα μας.

Οι προκλήσεις
«Υποδομές, βιώσιμη ανάπτυξη, κλιματική αλλαγή, φαινόμενα κορεσμού πολλών περιοχών, είναι μερικά από τα μεγάλα ζητήματα που απαιτούν από εμάς άμεσες απαντήσεις» τόνισε ο κ. Ρέτσος και επεσήμανε: «Σήμερα, δεν μπορούμε να μιλάμε για τουριστική επιχειρηματικότητα, για τουριστική ανάπτυξη αν σε αυτή δεν εμπεριέχεται η έννοια της αειφορίας: προστασία και βελτίωση της ποιότητας του φυσικού, οικιστικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος». 

Στο μήνυμά του τόσο προς τον κλάδο αλλά και προς όλους τους εμπλεκόμενους με κάθε τρόπο στο τουριστικό προϊόν, ανέφερε ότι «όλοι οφείλουμε να κατανοήσουμε πως η τουριστική ανάπτυξη δεν υποθηκεύει, ούτε εξαντλεί τις μελλοντικές δυνατότητες της κάθε χώρας και δεν επιδιώκει βραχυπρόθεσμα οικονομικά οφέλη, σε βάρος του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων και των τοπικών κοινωνιών». 

Όσον αφορά τα προβλήματα, εστίασε για άλλη μια φορά στην υπερφορολόγηση, η οποία -όπως είπε- εξακολουθεί να πνίγει το τουριστικό πακέτο, ενώ η αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι «είναι πλέον δομικό χαρακτηριστικό του περιβάλλοντος στο οποίο επιχειρούμε και αναπτυσσόμαστε και φυσικά τα διαρθρωτικά ή θεσμικά ζητήματα που διαχρονικά θέτουμε προς την πολιτεία παραμένουν στο συντριπτικό μέρος τους άλυτα». 

Πάντως, όπως είπε, κανένα μέτρο φορολογικής ελάφρυνσης δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό αν δεν εντάσσεται σε ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο.

«Ζητάμε συνολική πολιτική και όχι αποσπασματικές ενέργειες. Ζητάμε συγκροτημένο σχέδιο και όχι ημίμετρα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέτσος.

Αλ. Τσίπρας
Ως τη βαριά βιομηχανία του τόπου χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας τον τουρισμό, μιλώντας χθες το βράδυ στη γενική συνέλευση. O πρωθυπουργός έκανε λόγο για τα 33 εκατ. τουρίστες που επισκέφθηκαν τη χώρα μας το 2018 και τις επενδύσεις ύψους 5 δισ. ευρώ που έγιναν στον κλάδο την ίδια χρονιά.  

Σημείωσε επίσης ότι η συνολική συνεισφορά του τουρισμού έφτασε πλέον στο 30% του ΑΕΠ και επεσήμανε ότι αυτό δεν κατακτήθηκε τυχαία, καθότι συνιστά εθνική επιτυχία.

Όσον αφορά την επόμενη ημέρα, σύμφωνα με τον κ. Τσίπρα, το στοίχημα δεν είναι απλώς να διατηρήσει η χώρα μας αυτή την εικόνα, αλλά και να την ενισχύσει ακόμα. «Να δούμε τις αναγκαίες τομές για το τουριστικό μοντέλο στο μέλλον» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Για τη διαμόρφωση της επόμενης μέρας στον τουρισμό, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι όσον αφορά τη φορολογία ήδη έχει μειωθεί ο ΦΠΑ στην εστίαση από το 24% στο 13%, ενώ το 2020 θα πάει στο 11% και ο ΦΠΑ στην ενέργεια πήγε στο 6%.
Επίσης ο φόρος για τη διαμονή από το 13% έπεσε στο 11%, ενώ -όπως υπογράμμισε- θεσπίστηκε και η Αναπτυξιακή Τράπεζα, προκειμένου να στηριχτούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στη χρηματοδότηση. 

Κ.Μητσοτάκης
Βασικές ελλείψεις που αφορούν την κανονιστική παρέμβαση της πολιτείας απέναντι στον τουρισμό διαπιστώνει ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

Όπως υπογράμμισε, «η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση πρέπει να γίνει ολόκληρη κι όχι λειψή όπως έγινε. Η μείωση των φορολογικών συντελεστών βελτιώνει τη φορολογική συμμόρφωση. Τελικός στόχος είναι να υπάρχουν δύο συντελεστές ΦΠΑ 22% και 11% και συνολικά το τουριστικό πακέτο να είναι στο 11%, μείωση φόρου στις επιχειρήσεις από το 28% στο 10% και μείωση φόρου στα μερίσματα στο 5%».

Ανέφερε επίσης ότι θα δώσει κίνητρα στα ξενοδοχεία για ενεργειακή αναβάθμιση. «Θα δώσω κίνητρα στα ξενοδοχεία για ενεργειακή αναβάθμιση. Θέλουμε να βρούμε τρόπους συνεργασίας με τον κλάδο του τουρισμού ώστε να ενθαρρύνουμε επενδύσεις χωρίς να κάνουμε καμία έκπτωση στη βιώσιμη ανάπτυξη» σημείωσε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην προστασία του περιβάλλοντος.

Όσον αφορά την κατάσταση στο Ελληνικό και τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στη μεγαλύτερη άμεση επένδυση που έχει σχεδιαστεί να γίνει στην Ελλάδα, σημείωσε: «Λείπουν δύο υπουργικές αποφάσεις ρυθμιστικού χαρακτήρα και ο διαγωνισμός για το καζίνο. Μπορούν να υπογραφούν μέσα σε δύο εβδομάδες».

Marketing Greece
Στους νέους στόχους που έχει θέσει η Marketing Greece αναφέρθηκε η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας που δημιουργήθηκε από τον ΣΕΤΕ για να προωθήσει την εικόνα του ελληνικού τουρισμού, κ. Ιωάννα Δρέττα. «Επόμενος άξονας δράσης μας είναι η εξωστρέφεια. Επανασχεδιάσαμε την ιστοσελίδα μας με κεντρικό μήνυμα “Συμμαχία για τον Ελληνικό Τουρισμό”. Στόχος μας να παρουσιαστούμε ξανά στον κόσμο, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη φιλοσοφία και το όραμά μας» ανέφερε χαρακτηριστικά. 

«Επανασχεδιάζουμε το discovergreece.com, τη μεγαλύτερη travel πλατφόρμα της Ελλάδας, με περισσότερα από 5 εκ. sessions το 2018, που καλύπτει το σύνολο της χώρας και όλο το εύρος των τουριστικών προϊόντων σε 7 γλώσσες» ανέφερε μεταξύ άλλων και προσέθεσε: «Το νέο discovergreece.com που θα είναι στον αέρα πριν από το τέλος του χρόνου, θα ενσωματώνει στον σχεδιασμό του τις σύγχρονες καλές πρακτικές τόσο σε επίπεδο περιεχομένου όσο και λειτουργικότητας».

ΟΤΕ
Στη χρήση της τεχνολογίας στον τουρισμό και ιδιαίτερα των έξυπνων συσκευών στάθηκε ο Chief Commercial Officer Business Segment ΟΤΕ Group, κ. Γρηγόρης Χριστόπουλος. Αναφερόμενος σε έρευνα που έγινε από τη βρετανική εταιρεία τεχνολογίας Criton τόνισε ότι «το 58% των ταξιδιωτών προτιμά το checkin μέσω του κινητού του καθώς και ψηφιακό κλειδί για την πρόσβαση στο δωμάτιο, ενώ το 68% θεωρεί αδιανόητο το να περιμένει στην ουρά στη ρεσεψιόν για πάνω από 5 λεπτά».

Αναφορικά με την τεχνητή νοημοσύνη υπογράμμισε ότι τα chatbots έχουν κάνει την εμφάνισή τους και αντικαθιστούν εργασίες, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνουν την επικοινωνία του επισκέπτη με έναν άμεσο και εύκολο τρόπο, μα κυρίως δίνοντας υπηρεσίες 24 ώρες το 24ωρο.