Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 07 Ιουνίου 2019 12:50

Η ΔΕΗ χάνει ρευστότητα 200 έως 250 εκατ. ευρώ

«Στον αέρα» θα μείνει κατά τα φαινόμενα η καταβολή στη ΔΕΗ ενός ποσού 200-250 εκατ. ευρώ για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) του 2011, στερώντας την εταιρεία από μια σημαντική ταμειακή «ανάσα». Την ίδια στιγμή, στην έκθεση της τρίτης αξιολόγησης της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας, η Κομισιόν θέτει ως αναγκαία την αύξηση των τιμολογίων, τόσο για τη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης της επιχείρησης όσο όμως και για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Η θέση αυτή της Κομισιόν φαίνεται πως επηρέασε τη μετοχή της ΔΕΗ, η οποία χθες έπεσε κατά 8,16%.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Κώστα Δεληγιάννη 
[email protected] 

«Στον αέρα» θα μείνει κατά τα φαινόμενα η καταβολή στη ΔΕΗ ενός ποσού 200-250 εκατ. ευρώ για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) του 2011, στερώντας την εταιρεία από μια σημαντική ταμειακή «ανάσα». Την ίδια στιγμή, στην έκθεση της τρίτης αξιολόγησης της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας, η Κομισιόν θέτει ως αναγκαία την αύξηση των τιμολογίων, τόσο για τη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης της επιχείρησης όσο όμως και για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Η θέση αυτή της Κομισιόν φαίνεται πως επηρέασε τη μετοχή της ΔΕΗ, η οποία χθες έπεσε κατά 8,16%.

Όσον αφορά τα ΥΚΩ του 2011, όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι δεν θα κατατεθεί σήμερα από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τροπολογία η οποία θα άνοιγε τον δρόμο για την εισροή του εν λόγω ποσού στα ταμεία της επιχείρησης. Έτσι, παρ' όλο που η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έχει αναγνωρίσει πως η ΔΕΗ δεν έχει ανακτήσει τις ΥΚΩ της συγκεκριμένης χρονιάς, με την απουσία σχετικής νομοθετικής ρύθμισης από το ΥΠΕΝ είναι σχεδόν απίθανο να «ξεκλειδωθεί» η καταβολή τους.

Με την αποζημίωση για την παροχή υπηρεσιών ΥΚΩ σε ετήσια βάση αντισταθμίζεται η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές των μη διασυνδεδεμένων νησιών με ίδια τιμολόγια με αυτά του διασυνδεδεμένου συστήματος, καθώς και η φθηνότερη χρέωση της ηλεκτρικής ενέργειας στους δικαιούχους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ). Ωστόσο, το πρόβλημα με την αποζημίωση της ΔΕΗ για το 2011 προέκυψε από το γεγονός ότι στη νομοθετική ρύθμιση που είχαν καθορισθεί τα ποσά προς την επιχείρηση για το χρονικό διάστημα 2008 - 2011, δεν είχε περιληφθεί το αντάλλαγμα για το συγκεκριμένο έτος. 

Διεκδικήσεις
Εδώ και μερικούς μήνες η ΡΑΕ έχει αναγνωρίσει το σχετικό «κενό», προσδιορίζοντάς το πάντως σύμφωνα με πληροφορίες στα 200-250 εκατ. ευρώ, έναντι των 681,7 εκατ. που διεκδικούσε η ΔΕΗ. Έτσι, μετά τη σχετική ενημέρωση από την Αρχή στο ΥΠΕΝ, το υπουργείο είχε δρομολογήσει νομοθετική ρύθμιση για την καταβολή τους - πιθανότατα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το σχέδιο αυτό, ωστόσο, φαίνεται πως θα ναυαγήσει με την προκήρυξη των πρόωρων εκλογών, καθώς αν δεν υποβληθεί σήμερα η σχετική τροπολογία, τότε θα μείνει «μετέωρη» η καταβολή του. 

Σύμφωνα πάντως με υψηλόβαθμα στελέχη της επιχείρησης, ακόμη και χωρίς τη νομοθέτηση του ΥΠΕΝ, η ΡΑΕ μπορεί να πάρει την απόφαση για την καταβολή του ανταλλάγματος. Όπως συμπληρώνουν, ο λόγος είναι πως σύμφωνα με αξιόπιστες νομικές ερμηνείες δεν είναι απαραίτητο να προηγηθεί νομοθετική ρύθμιση που να δίνει το «πράσινο φως» για την απόδοση των ποσών για το 2011. Παρ' όλα αυτά, συγκεντρώνει πολύ μικρές πιθανότητες το ενδεχόμενο η Αρχή να προχωρήσει στη συγκεκριμένη κίνηση. 

Τιμολογιακή πολιτική
Μνεία στην πληρωμή ΥΚΩ προηγούμενων ετών γίνεται και στην έκθεση της τρίτης αξιολόγησης, στην οποία ωστόσο κεντρικό σημείο της Κομισιόν στις αναφορές της για τη ΔΕΗ αποτελεί η ανάγκη αναπροσαρμογής της τιμολογιακής πολιτικής της επιχείρησης, με την αύξηση των τιμολογίων για τη βελτίωση της ανάκτησης κόστους. Σύμφωνα μάλιστα με τις Βρυξέλλες, η αύξηση των ανταγωνιστικών χρεώσεων από τη ΔΕΗ θα δράσει θετικά και στην ανταγωνιστικότητα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, με αποτέλεσμα την αύξηση των πολύ αναγκαίων επενδύσεων στον τομέα. Στην έκθεση επισημαίνεται επίσης πως θα χρειαστούν περαιτέρω διαρθρωτικά μέτρα για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, ειδικά στην περίπτωση των λεγόμενων «τελικών πελατών» (δηλαδή καταναλωτών που έχουν αλλάξει προμηθευτή ή έχουν παύσει να ηλεκτροδοτούνται), οι οποίοι αυξήθηκαν κατά 20% το 2018. 

Στον αντίποδα, πάντως, της τροπολογίας για τα ΥΚΩ του 2011, κατατέθηκε χθες από το ΥΠΕΝ στη Βουλή η τροπολογία που διατηρεί «ζωντανή» την προοπτική για τη ΔΕΗ να διεκδικήσει αποζημιώσεις για την υπό κατασκευή λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα V», μέσω του Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος. Όπως έχει ήδη γράψει η «Ν», με την τροπολογία θεσπίζεται ο Μηχανισμός πριν από την έναρξη ισχύος του νέου ευρωπαϊκού Κανονισμού για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία θα σηματοδοτούσε τον αποκλεισμό της «Πτολεμαΐδα V» από τις δημοπρασίες. Επομένως, θα ανοίξει τον δρόμο ώστε, αν επίσης οι πρώτοι διαγωνισμοί για την παροχή υπηρεσιών επάρκειας γίνουν εντός του έτους και η μονάδα υπογράψει τις σχετικές συμβάσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019, τότε να λάβει αποζημιώσεις από τη στιγμή που θα τεθεί σε λειτουργία. 

Στην τροπολογία προβλέπεται η παράταση λειτουργίας των ατμοηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ στην Κρήτη και μετά την 1η Ιανουαρίου 2020, χωρίς τη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων τους, ενώ συμπληρώνεται το νομικό καθεστώς που διέπει τα μέλη της Ολομέλειας και το προσωπικό της γραμματείας της ΡΑΕ με τον περιορισμό της αστικής και της ποινικής ευθύνης τους. Παράλληλα, προβλέπεται ότι η επιλογή του ειδικού επιστημονικού προσωπικού θα γίνεται μετά από αξιολόγηση των υποψηφίων και κατάρτιση των προσωρινών πινάκων από τη ΡΑΕ, πάντα υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΑΣΕΠ, το οποίο ασκεί έλεγχο νομιμότητας επί της διαδικασίας.