Πολύπλευρη προσπάθεια για τη διασύνδεση της ελληνικής -και δη της βορειοελλαδικής- βιομηχανίας, εμπορίου και υπηρεσιών με την πρωτοπόρο παγκοσμίως ελληνική ναυτιλία καταβάλλει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, τόσο θέτοντας τη γαλάζια οικονομία και την προοπτική διασύνδεσής της με τις βορειοελλαδικές επιχειρήσεις στο επίκεντρο του επικείμενου 7ου Export Summit, που διοργανώνει την Πέμπτη 13/6 στη Θεσσαλονίκη με χορηγό επικοινωνίας τη «Ναυτεμπορική», όσο και θέτοντας εκ νέου επί τάπητος -εν όψει και των εθνικών εκλογών- το αίτημα για δημιουργία στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ελαφράς Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης ή/και ελαφράς Ζώνης Ελεύθερου Εμπορίου, όπου θα μπορεί να αναπτυχθεί δραστηριότητα Παθητικής Τελειοποίησης για επιχειρήσεις των κλάδων ένδυσης, τροφίμων κ.ά., εφόσον χορηγηθούν τα αναγκαία φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα.
Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Πολύπλευρη προσπάθεια για τη διασύνδεση της ελληνικής -και δη της βορειοελλαδικής- βιομηχανίας, εμπορίου και υπηρεσιών με την πρωτοπόρο παγκοσμίως ελληνική ναυτιλία καταβάλλει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, τόσο θέτοντας τη γαλάζια οικονομία και την προοπτική διασύνδεσής της με τις βορειοελλαδικές επιχειρήσεις στο επίκεντρο του επικείμενου 7ου Export Summit, που διοργανώνει την Πέμπτη 13/6 στη Θεσσαλονίκη με χορηγό επικοινωνίας τη «Ναυτεμπορική», όσο και θέτοντας εκ νέου επί τάπητος -εν όψει και των εθνικών εκλογών- το αίτημα για δημιουργία στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ελαφράς Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης ή/και ελαφράς Ζώνης Ελεύθερου Εμπορίου, όπου θα μπορεί να αναπτυχθεί δραστηριότητα Παθητικής Τελειοποίησης για επιχειρήσεις των κλάδων ένδυσης, τροφίμων κ.ά., εφόσον χορηγηθούν τα αναγκαία φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα.
Παθητική τελειοποίηση
Όσον αφορά τις εν λόγω Ζώνες, και ιδιαίτερα την προοπτική της δημιουργίας Ζώνης Παθητικής Τελειοποίησης, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ, δρ Γιώργος Κωνσταντόπουλος, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το συνέδριο, καταρχήν έχει σε απόσταση αναπνοής, άρα με μικρά κόστη, την αναγκαία ενδοχώρα και γενικότερα είναι πολύ κοντά στην κεντρική και δυτική Ευρώπη, αφετέρου γενικότερα δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά αλλά συμπληρωματικά προς το λιμάνι του Πειραιά και προς όφελος της εθνικής οικονομίας.
Το θέμα αυτό αναμένεται να τεθεί και στο πλαίσιο του 7ου Export Summit, στο οποίο σημειωτέον συμμετέχουν μεγάλα ονόματα του ναυτιλιακού κλάδου, όπως ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης και ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, δρ Γεώργιος Πατέρας, που είναι και κεντρικοί ομιλητές. Τις εργασίες του συνεδρίου έχει προσκληθεί να ανοίξει ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, και σε περίπτωση μη παρουσίας του, όπως αναφέρθηκε, θα παραστεί είτε ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας, Γ. Δραγασάκης, είτε ο υπ. Οικονομικών, Ευκλ. Τσακαλώτος, ενώ οι εργασίες θα ολοκληρωθούν το απόγευμα με ομιλία του προέδρου της Ν.Δ., Κυριάκου Μητσοτάκη.
Εισροές
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά εξάλλου ο κ. Κωνσταντόπουλος, οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών στη χώρα μας από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών ανήλθαν σε 9,1 δισ. ευρώ το 2017, ενώ σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η επονομαζόμενη «Μπλε Οικονομία» (Blue Economy) παράγει 6 δισ. ευρώ προστιθέμενη αξία στην Ελλάδα και το 9,4% του συνολικού εργατικού δυναμικού της χώρας απασχολείται σε κλάδους της «Μπλε Οικονομίας». Όπως προκύπτει, επίσης, από μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, η παγκόσμια αγορά ναυτιλιακού εξοπλισμού προσέγγιζε τα 120 δισ. ευρώ το 2015, ενώ βάσει των εκτιμήσεων της μελέτης οι Έλληνες πλοιοκτήτες δημιουργούν ετήσια ζήτηση της τάξεως των 8 δισ. ευρώ.
Όπως τονίστηκε στη συνέντευξη Τύπου, η ευκαιρία αυτή παραμένει ανεκμετάλλευτη, καθώς η ελληνική παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού ανέρχεται σε μόλις 150 εκατ. ευρώ, καλύπτοντας το 0,1% της παγκόσμιας παραγωγής. Αν βελτιωθούν κάποιοι σημαντικοί ανασταλτικοί παράγοντες, όπως είναι η χαμηλή καινοτόμος δράση και η περιορισμένη ανάπτυξη συνεργατικών σχημάτων της Ελλάδας -υποστηρίζει ο ΣΕΒΕ- η ελληνική παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού θα μπορούσε να φτάσει τα 700 εκατ. τον χρόνο, καλύπτοντας το 0,6% της παγκόσμιας παραγωγής.
Συνέδριο με 5 ενότητες
Το συνέδριο αρθρώνεται σε πέντε ενότητες που αφορούν τη θαλάσσια οικονομία - Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, πρόκληση προόδου και αριστείας, Νέες τεχνολογίες, εργαλείο εξυπηρέτησης της Ναυτιλίας, Συνεργατικοί σχηματισμοί, Υποστηρικτικές Λειτουργίες στη Ναυτιλία και Οι επιχειρηματικές υπηρεσίες στον Ναυτιλιακό κλάδο -, προκειμένου να παρουσιαστεί η υφιστάμενη κατάσταση και να γίνει αντιληπτή η τεράστια δυναμική και προοπτική ανάπτυξης παραγωγής προϊόντων και παροχής υπηρεσιών με προορισμό την παγκόσμια ναυτιλία και τη θάλασσα ευρύτερα.