Κατέβασαν ταχύτητα οι αγοραπωλησίες πλοίων το πρώτο πεντάμηνο του έτους φέτος σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι. Παράλληλα οι Έλληνες εφοπλιστές κρατούν τα σκήπτρα στις αγορές πλοίων, επενδύοντας πάνω από 1,14 δισ. δολ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Κατέβασαν ταχύτητα οι αγοραπωλησίες πλοίων το πρώτο πεντάμηνο του έτους φέτος σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι. Παράλληλα οι Έλληνες εφοπλιστές κρατούν τα σκήπτρα στις αγορές πλοίων, επενδύοντας πάνω από 1,14 δισ. δολ.
Τα συγκεντρωτικά στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking αποτυπώνουν την παραπάνω εικόνα, καθώς στη διεθνή ναυτιλία μέχρι και τις 25 Μαΐου άλλαξαν χέρια 540 πλοία, έναντι 650 πλοίων που πουλήθηκαν το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Για τις αγορές των 540 πλοίων διατέθηκαν 6,60 δισ. ευρώ, έναντι των 7,71 δισ. ευρώ που διατέθηκαν για τα 650 πλοία το πεντάμηνο του 2018.
Από τα στατιστικά προκύπτει ότι εκτός του Ιανουαρίου του 2019 που αγοράσθηκαν περισσότερα πλοία απ’ ό,τι τον αντίστοιχο μήνα του 2018, όλους τους υπόλοιπους οι αγορές ήταν ανά μήνα λιγότερες απ’ ό,τι πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα.
Ανά κατηγορία
Επίσης και φέτος και πέρυσι τα bulkers είχαν την τιμητική τους, καθώς είναι η κατηγορία πλοίων που κατέγραψε τις περισσότερες συναλλαγές. Ειδικότερα, το πρώτο πεντάμηνο του 2019 άλλαξαν χέρια 196 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, αξίας 2,17 δισ. δολ. Πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν καταγραφεί συναλλαγές για 261 bulkers, αξίας 3,17 δισ. δολ.
Στις άλλες κατηγορίες πλοίων αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος άλλαξαν χέρια περισσότερα δεξαμενόπλοια απ’ ό,τι πέρυσι το πρώτο πεντάμηνο του 2018. Ειδικότερα, το πρώτο πεντάμηνο του 2019 καταγράφηκαν αγοραπωλησίες 176 δεξαμενοπλοίων, αξίας 2,39 δισ. δολ., ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018 οι αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων ήταν 162, αξίας 2,32 δισ. δολ. Αξιοσημείωτη είναι ακόμη η πτώση του αριθμού των συναλλαγών στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το πρώτο πεντάμηνο του 2019 σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο, καθώς φέτος μεταβιβάσθηκαν μόλις 48 πλοία, αξίας 0,82 δισ. δολ., όταν πέρυσι είχαν αλλάξει χέρια 113 containerships, αξίας 1,04 δισ. δολ. Στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων ο αριθμός των συναλλαγών είναι μικρός, αξίζει ωστόσο να επισημανθεί ο διπλασιασμός των πλοίων μεταφοράς αερίου που άλλαξαν χέρια φέτος (29 πλοία, αξίας 0,82 δισ. δολ.) σε σύγκριση με πέρυσι το πρώτο πεντάμηνο (12 πλοία, αξίας 0,30 δισ. δολ.).
Ανά εθνικότητα
Με βάση την εθνικότητα των πλοιοκτητών οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν οι πιο κινητικοί στις αγορές, με τους Κινέζους να ακολουθούν σε απόσταση αναπνοής, με βάση υπολογισμού τον αριθμό των πλοίων. Με βάση όμως την αξία τους, οι Έλληνες επένδυσαν πολύ περισσότερα από τους Κινέζους για αγορές πλοίων, γεγονός που σημαίνει ότι αγόρασαν μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα πλοία. Αναλυτικότερα, οι Έλληνες εφοπλιστές απέκτησαν το πρώτο πεντάμηνο του 2019 86 πλοία, συνολικής αξίας 1,146 δισ. δολ., ενώ οι Κινέζοι 84 πλοία, αξίας 0,879 δισ. δολ.
Οι Έλληνες εστίασαν κυρίως στα bulkers (42) δεξαμενόπλοια (24) και containerships (13), ενώ οι Κινέζοι σε bulkers (64) και δεξαμενόπλοια (15). Η αξία των επενδύσεων των Ελλήνων εφοπλιστών σε αγορές πλοίων αποτελεί το 17,7% των συνολικών επενδύσεων όλων των πλοιοκτητών. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες καταγράφουν επίσης και τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων πλοίων κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2019, καθώς διέθεσαν 67 πλοία, αντί 0,72 δισ. δολ. Να σημειωθεί ότι από ελληνικά συμφέροντα πουλήθηκαν 26 bulkers και 26 δεξαμενόπλοια, με τα υπόλοιπα να αφορούν άλλες κατηγορίες πλοίων. Το ισοζύγιο (αγορές - πωλήσεις) για την ελληνική πλοιοκτησία είναι θετικό κατά 19 πλοία.
Θετικό είναι το ισοζύγιο και για την κινεζική πλοιοκτησία, καθώς τα κινεζικά συμφέροντα πούλησαν 25 πλοία, ενώ όπως προαναφέρθηκε αγόρασαν 84. Αντίθετα, για άλλες εθνικότητες το ισοζύγιο είναι αρνητικό, όπως π.χ. για τους Γερμανούς εφοπλιστές, οι οποίοι το πρώτο πεντάμηνο του 2019 πούλησαν 39 πλοία και απέκτησαν 13.