Στα νέα δεδομένα της αγοράς των αερομεταφορών, στην οποία παρατηρείται μείωση των αεροπορικών εταιρειών, αλλά και στη στρατηγική ανάπτυξη της εταιρείας επικεντρώθηκε κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των μετόχων της ο πρόεδρος της Αegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Στα νέα δεδομένα της αγοράς των αερομεταφορών, στην οποία παρατηρείται μείωση των αεροπορικών εταιρειών, αλλά και στη στρατηγική ανάπτυξη της εταιρείας επικεντρώθηκε κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των μετόχων της ο πρόεδρος της Αegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης.
Με αφορμή το κλείσιμο όλο και περισσότερων αεροπορικών εταιρειών, ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε πως με την πάροδο του χρόνου οι αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη θα γίνονται λιγότερες και πιο μεγάλες. «Η Aegean είναι από αυτές που μπορούν να ωφεληθούν την εν λόγω προοπτική, είτε έχοντας περισσότερο χώρο είτε με κάποιο διαφορετικό τρόπο…». Μάλιστα, η τελευταία αποστροφή του λόγου του αφήνει ανοιχτά όλα τα σενάρια για μελλοντικές κινήσεις της διοίκησης προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της στον νέο υπό διαμόρφωση αεροπορικό χάρτη της Ευρώπης.
Η Aegean, ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, επιδιώκει να διατηρεί σε σταθερά επίπεδα τον ρυθμό αύξησης της προσφερόμενης χωρητικότητας, με στόχο να αποφύγει τη μεγάλη μεταβλητότητα που παρουσιάζει το capacity άλλων αερομεταφορέων.
Η εταιρεία ολοκλήρωσε το 2018 με 61 αεροπλάνα, ιστορικά υψηλά επίπεδα πληρότητας πτήσεων, 14 εκατ. επιβάτες (+6% σε σύγκριση με το 2017), πετώντας σε 31 προορισμούς εσωτερικού και 122 εξωτερικού, σε 44 χώρες.
Για μια ακόμα χρονιά η εταιρεία αξιοποίησε ως εφαλτήριο το δίκτυο διεθνών δρομολογίων της στο οποίο κατέγραψε αύξηση κίνησης 7%, ενώ οι επιβάτες εξωτερικού στις πτήσεις από/προς Αθήνα αυξήθηκαν 12%.
Μικρότερη άνοδο 4% σημείωσαν οι επιβάτες εσωτερικού, φθάνοντας τα 6,1 εκατ. ταξιδιώτες.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης μεταφράστηκε σε ενοποιημένα έσοδα 1,18 δισ. ευρώ (+5%), κέρδη μετά φόρων 67,7 εκατ. ευρώ (+13%), μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, ενώ ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα στο τέλος του 2018 έφθασαν τα 290,2 εκατ. ευρώ.
Το αποτέλεσμα ήταν η εταιρεία να διανείμει στους μετόχους μέρισμα συνολικού ύψους 42,9 εκατ. ευρώ ή 0,60 ευρώ ανά μετοχή (αποκοπή μερίσματος στις 3/6 και διανομή από 7/6 μέσω Eurobank).
Αξίζει να σημειωθεί πως τα παραπάνω οικονομικά αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε μια χρονιά κατά την οποία η τιμή καυσίμων αυξήθηκε κατά 35% σε σύγκριση με το 2017, ενώ, παράλληλα, οι ανταγωνιστές της αύξησαν σημαντικά τις διαθέσιμες θέσεις τους.
Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε ότι δεν είναι ορατό το ενδεχόμενο να εμφανιστεί κίνδυνος για τη χώρα αντίστοιχος με αυτόν της περιόδου 2010-2016. Ταυτόχρονα, ο αεροπορικός κλάδος, συνολικά, διαθέτει χαμηλότερη αποτίμηση σε σχέση με πέρυσι, αλλά η Aegean, όπως τόνισε ο κ. Βασιλάκης, παραμένει θωρακισμένη, διατηρώντας υψηλά ταμειακά διαθέσιμα, άνω των 290 εκατ. ευρώ, και μηδενικό τραπεζικό δανεισμό.
Επίσης, το επταετές ομόλογο της Aegean επιτρέπει στην εισηγμένη «να καλύψει με καλύτερο τρόπο τις ανάγκες για προκαταβολές προς την Airbus» εν όψει της σταδιακής παραλαβής των έως 42 νέων αεροσκαφών Α320neo. Όσον αφορά την παραγγελία των νέων Airbus, βρίσκεται στο στάδιο του προσδιορισμού των τεχνικών χαρακτηριστικών, με το χρηματοδοτικό μοντέλο να βρίσκεται υπό διαμόρφωση.
Προοπτικές τουρισμού
Σχετικά με τις προοπτικές του τουρισμού, οι επικεφαλής της Aegean εκτίμησαν ότι, με βάση τα υφιστάμενα στοιχεία, η εισερχόμενη τουριστική κίνηση εμφανίζει τάση σταθεροποίησης, με προβλεπόμενη μικρή άνοδο για την Αθήνα και πιθανή ελαφρά καθοδική τάση για την περιφέρεια. Συνολικά, όμως, οι ρυθμοί ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν μικρή επιβράδυνση, με την Aegean να αναμένει αδύναμα τρίμηνα -λόγω και του κοινού ορθόδοξου με το καθολικό Πάσχα- κυρίως στην αρχή και στο τέλος της χρονιάς. Σε κάθε περίπτωση, για το φετινό καλοκαίρι υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία.