Η ανακοίνωση των πρόωρων εκλογών στην Ελλάδα και η πάγια θέση των κοινοτικών οργάνων και των Ευρωπαίων αξιωματούχων να αποφεύγουν αποφάσεις και δηλώσεις που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ανάμιξη σε εσωτερικές υποθέσεις κρατών-μελών, αλλάζουν και τον γενικότερο προγραμματισμό σε σχέση με την τρίτη αξιολόγηση της μεταμνημονιακής εποπτείας.
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Η ανακοίνωση των πρόωρων εκλογών στην Ελλάδα και η πάγια θέση των κοινοτικών οργάνων και των Ευρωπαίων αξιωματούχων να αποφεύγουν αποφάσεις και δηλώσεις που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ανάμιξη σε εσωτερικές υποθέσεις κρατών-μελών, αλλάζουν και τον γενικότερο προγραμματισμό σε σχέση με την τρίτη αξιολόγηση της μεταμνημονιακής εποπτείας.
Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, την προσεχή Τετάρτη η Κομισιόν θα εξετάσει και θα εγκρίνει την έκθεση των θεσμών σχετικά με την τρίτη αξιολόγηση, ωστόσο οι επισημάνσεις και οι διαπιστώσεις, χωρίς να παραποιούν την πραγματικότητα για τους δημοσιονομικούς κινδύνους που εγκυμονούν οι παροχές της κυβέρνησης, θα γίνουν με ήπια φρασεολογία.
Η έκθεση θα υποβληθεί στη συνέχεια στο ΕWG, το οποίο θα την εξετάσει την επόμενη εβδομάδα και στη συνέχεια θα την παραπέμψει με τις ανάλογες εισηγήσεις στο Εurogroup, στις 13 Ιουνίου, στο Λουξεμβούργο. Ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει εάν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης θα έχουν εκτενή συζήτηση για την Ελλάδα στην παραπάνω συνεδρίαση, αλλά ακόμη κι αν έχουν δεν πρόκειται να καταλήξουν σε συμπεράσματα, καθώς θα κινηθούν στην προαναφερόμενη λογική της μη ανάμιξης.
Σε σχέση, πάντως, με το χρονοδιάγραμμα, η κατάσταση είναι αρκετά περίπλοκη, γιατί η μεθεπόμενη συνεδρίαση του Εurogroup είναι στις 8 Ιουλίου, δηλαδή την επομένη των βουλευτικών εκλογών, και φυσικά δεν θα υπάρχει υπουργική παρουσία της χώρας μας. Τον Αύγουστο δεν υπάρχει καμία δραστηριότητα λόγω των θερινών διακοπών, ενώ η αμέσως επόμενη συνεδρίαση του Εurogroup θα γίνει στις 13 Σεπτεμβρίου στο Ελσίνκι. Φυσικά μέχρι τότε θα έχουν γίνει οι επαφές και οι συζητήσεις με τη νέα κυβέρνηση, οπότε θα έχουν ξεκαθαρίσει αρκετές εκκρεμότητες.
Σε κάθε περίπτωση, μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο δεν υπάρχουν επιστροφές χρημάτων στην Ελλάδα για να χρειάζεται να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις.
Δημοσιονομικοί κίνδυνοι
Αναφορικά με την ουσία, εάν δεν υπήρχαν οι εκλογές και η ανάγκη της τήρησης της αρχής της ουδετερότητας από την πλευρά των θεσμών και των εταίρων, τότε η έκθεση της προσεχούς Τετάρτης θα ήταν ιδιαίτερα αιχμηρή για την Ελλάδα και η συζήτηση στο Εurogroup ακόμη πιο δύσκολη. Ήδη κάποιες χώρες του Βορρά έχουν μεταφέρει τη δυσφορία τους για το κόστος των παροχών.
Στις Βρυξέλλες κάνουν λόγο για κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού της Ελλάδας και μη επίτευξης του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019. Η δημοσιονομική «τρύπα» μπορεί να φτάσει, όπως λένε, μέχρι και 1 δισ. ευρώ, ενώ αυτήν τη στιγμή δεν μπορεί να γίνει ακριβής εκτίμηση για τις επιπτώσεις της ρύθμισης των 120 δόσεων στα δημόσια έσοδα.
Αυτό που αναφέρουν στις Βρυξέλλες είναι η ανάγκη να παραμείνει η Ελλάδα σε σταθερή δημοσιονομική τροχιά τηρώντας όλες τις δεσμεύσεις. Μόνο έτσι θα συνεχίζει να βελτιώνεται η εικόνα της χώρας στις αγορές και θα κερδίσει την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών, τονίζουν.
Αφορολόγητο και πλεόνασμα
Είναι προφανές ότι οι θεσμοί θα περιμένουν πλέον την επόμενη κυβέρνηση για να συζητήσουν την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. Από τις συζητήσεις αυτές θα κριθεί και η τύχη του θέματος της μείωσης του αφορολογήτου την 1η Ιανουαρίου 2020, ενώ επισημαίνουν ότι με βάση τη σημερινή κατάσταση δεν τίθεται θέμα μη εφαρμογής του μέτρου.
Για το άλλο μεγάλο ζήτημα, δηλαδή αυτό της ενδεχόμενης μείωσης του ύψους των πρωτογενών πλεονασμάτων, στη βελγική πρωτεύουσα λένε πως είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει το 3,5% του ΑΕΠ άμεσα, γιατί για ορισμένες χώρες του Βορρά πρόκειται για θέμα ταμπού. Αυτό θα κριθεί σε δεύτερο στάδιο και με βάση τα δείγματα γραφής της επόμενης κυβέρνησης.