Τον «γόρδιο δεσμό» των ναυπηγείων Σκαραμαγκά θα προσπαθήσει να λύσει η κυβέρνηση στο αμέσως προσεχές διάστημα. Έχουν συμπληρωθεί 10 χρόνια από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καταδικάσει την επιχείρηση για παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Από το 2008 έχουν γίνει δεκάδες προσπάθειες από όλες τις κυβερνήσεις προκειμένου να λυθεί το ζήτημα και να επαναλειτουργήσουν σε πλήρη ισχύ τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Αν. Μεσογείου.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τον «γόρδιο δεσμό» των ναυπηγείων Σκαραμαγκά θα προσπαθήσει να λύσει η κυβέρνηση στο αμέσως προσεχές διάστημα. Έχουν συμπληρωθεί 10 χρόνια από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καταδικάσει την επιχείρηση για παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Από το 2008 έχουν γίνει δεκάδες προσπάθειες από όλες τις κυβερνήσεις προκειμένου να λυθεί το ζήτημα και να επαναλειτουργήσουν σε πλήρη ισχύ τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Αν. Μεσογείου.
Το αποτέλεσμα, σε κάθε περίπτωση, δεν δικαίωσε τις φιλοδοξίες τις εκάστοτε κυβέρνησης, με αποτέλεσμα σήμερα η μονάδα να υπολειτουργεί, ενώ σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν την καθημερινότητα των ναυπηγείων, ακόμα και να λυθούν τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις προκειμένου οι εγκαταστάσεις να καταστούν και πάλι λειτουργικές.
Πρωτοβουλία Πιτσιόρλα
Σε αυτή τη φάση, και ενώ τα ναυπηγεία είναι υπό καθεστώς ειδικής διαχείρισης και οι δικαστικές διαμάχες με τον πρώην ιδιοκτήτη, την Privinvest, δεν δείχνουν να έχουν τέλος, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας, αναμένεται να αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου να λύσει, τουλάχιστον τα γραφειοκρατικά προβλήματα που ταλανίζουν τον σχεδιασμό για την επόμενη μέρα της μονάδας.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», προκειμένου να μπορέσουν οι εκκαθαριστές να προχωρήσουν τους διαγωνισμούς για να δώσουν τα ναυπηγεία που είναι χωρισμένα σε εμπορικό και στρατιωτικό (μετά τη συμφωνία της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή), το επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθούν νομοθετικές διατάξεις. Οι διατάξεις αυτές από τη μια θα ξεκαθαρίζουν το χωροταξικό των ναυπηγείων, αφού σύμφωνα με πληροφορίες λείπουν ορισμένα δημόσια έγγραφα που χαρακτηρίζουν ορισμένες από τις περιοχές της μεγάλης ναυπηγικής μονάδας. Επίσης, θα επιχειρηθεί να γίνει ανταλλαγή οικοπέδων ανάμεσα στο εμπορικό τμήμα (που έχει την πέμπτη μεγάλη δεξαμενή των 500.000 τόνων, αλλά ο τρόπος που έχει χωριστεί το ναυπηγείο την έχει κάνει μη λειτουργική) και το στρατιωτικό ώστε η μεγάλη δεξαμενή να γίνει περισσότερο ελκυστική για τους επενδυτές.
Παρ’ όλα αυτά, πάντως, έχουν εκφραστεί και απόψεις που αναφέρουν ότι μόνη της η πέμπτη δεξαμενή δεν μπορεί να σταθεί γιατί είναι πολύ κοστοβόρα. Φέρνουν για παράδειγμα το ρεύμα που χρειάζεται προκειμένου να γεμίσει η τεράστια δεξαμενή με νερό και μετά να αδειάσει.
Το στρατιωτικό τμήμα
Αλλά και για το στρατιωτικό τμήμα τα πράγματα δεν είναι καλύτερα αφού, σύμφωνα με νομικές πληγές από τις Βρυξέλλες, που έχουν εικόνα για το ζήτημα, η κατάσταση είναι δύσκολο να ομαλοποιηθεί αν δεν τελειώσουν οι δικαστικές διαμάχες του ελληνικού δημοσίου με την πλευρά του ιδιοκτήτη της Privinvest Ισκαντάρ Σάφα. Ειδικά μετά την απόφαση της διαιτησίας, την οποία και υιοθέτησε και το Εφετείο, που κατακυρώνει ένα ποσό μέχρι 150 εκατ. ευρώ στα ναυπηγεία, και σε δεύτερη φάση επιβάλλει, υπό προϋποθέσεις, την κατασκευή ακόμα δύο υποβρυχίων, που η αξία τους ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ.
Με αυτές τις αποφάσεις άλλωστε ο Σάφα έχει προσφύγει στο Διεθνές Κέντρο Επίλυσης Επενδυτικών Διαφορών (ICSID) στην Ουάσιγκτον, ζητώντας υψηλές αποζημιώσεις. Εφόσον δικαιωθεί, είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να προσφύγει και πάλι κατά της Ελλάδας, αφού ο ίδιος υποστηρίζει ότι οι αποφάσεις της Διαιτησίας καταδεικνύουν ότι το ναυπηγείο θα ήταν βιώσιμο και η ελληνική δημοκρατία δεν θα έπρεπε να τον έχει «αποβάλει» από την ιδιοκτησία του.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν, τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο εξωτερικό, ότι αν δεν λήξει ο δικαστικός πόλεμος μεταξύ των δύο πλευρών, δύσκολα θα βρεθεί επενδυτής που θα διακινδυνεύσει να εμπλακεί στη μέση μιας «ναυμαχίας» αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ. Στο τραπέζι υπάρχει πάντα ανοικτό και το ενδεχόμενο το στρατιωτικό τμήμα να περάσει σε πρώτη φάση στα χέρια του ελληνικού δημοσίου, και στη συνέχεια να προχωρήσει η αναζήτηση επενδυτή.
Παιδική χαρά
Την κατάσταση ίσως να περιπλέξουν περαιτέρω και οι προθέσεις του Δήμου Χαϊδαρίου, να αποκτήσει πρόσβαση στην ακτή. Σύμφωνα με όσα κυκλοφορούν στην περιοχή, υποψήφιοι δήμαρχοι έχουν καταθέσει σχέδιο προκειμένου να τους παραχωρηθεί η περιοχή της πέμπτης δεξαμενής, για να φτιάξουν παιδικές χαρές, ακόμα και νεροτσουλήθρες. Σχέδιο που σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προκάλεσε την έντονη αντίδραση των περίπου 800 - 900 εργαζομένων στα ναυπηγεία.