Σημαντική πτώση στις κρατήσεις καταγράφονται τον Μάιο στα ελληνικά ξενοδοχεία, που δίνουν σήμα για μια καλοκαιρινή σεζόν μέχρι και 10% κάτω από την περσινή, με αποτέλεσμα μειωμένα έσοδα, ενώ -σύμφωνα με αποκαλυπτικό εσωτερικό έγγραφο του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρη Τάσιου προς τα μέλη της- η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση είναι ουσιαστικά «δώρον άδωρον» για τα ξενοδοχεία.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σημαντική πτώση στις κρατήσεις καταγράφονται τον Μάιο στα ελληνικά ξενοδοχεία, που δίνουν σήμα για μια καλοκαιρινή σεζόν μέχρι και 10% κάτω από την περσινή, με αποτέλεσμα μειωμένα έσοδα, ενώ -σύμφωνα με αποκαλυπτικό εσωτερικό έγγραφο του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρη Τάσιου προς τα μέλη της- η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση είναι ουσιαστικά «δώρον άδωρον» για τα ξενοδοχεία.
Παράγοντες της ξενοδοχειακής αγοράς, μιλώντας στη «Ν», σημειώνουν ότι επιβεβαιώνονται οι αρχικοί φόβοι για μια χρονιά στάσιμη έως και πτωτική για τα ξενοδοχεία σε σύγκριση με πέρυσι και τονίζουν ότι αναφέρονται σε διανυκτερεύσεις και κρατήσεις και όχι αφίξεις ξένων τουριστών, υποδηλώνοντας ότι ένα μέρος των αφίξεων, οι οποίες μπορεί να εμφανίζουν θετική εικόνα, «χάνεται» για τα ξενοδοχεία και το «κερδίζουν» τα καταλύματα της οικονομίας διαμοιρασμού. Μάλιστα, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, όπως αναφέρει ο πρόεδρός του Αλέξανδρος Βασιλικός, έχει οργανώσει μεγάλη έρευνα μεταξύ των ξενοδοχείων όλης της χώρας, προκειμένου να καταγράψει επακριβώς πώς βαίνουν οι κρατήσεις στις μονάδες σε σύγκριση και με τις αφίξεις.
Μειωμένες πληρότητες
Από την πλευρά του, μιλώντας στη «Ν», ο κ. Τάσιος επισημαίνει ότι η φετινή σεζόν προβλέπεται δύσκολη όσον αφορά τις κρατήσεις και τις διανυκτερεύσεις. Πολλά ξενοδοχεία για να διατηρήσουν μια ικανοποιητική ροή κρατήσεων έχουν μεταφέρει το early booking μέχρι και το τέλος Μαΐου, γεγονός που σημαίνει χαμηλότερες τιμές.
Όπως εκτιμά ο κ. Τάσιος, η σεζόν θα είναι 10% κάτω, ενώ σε ορισμένα ξενοδοχεία που ανήκουν στις υψηλότερες κατηγορίες η πτώση μπορεί να φτάσει το 15% με 20%.
Ο περσινός Μάιος, συνεχίζει ο πρόεδρος της ΠΟΞ, είχε σε όλη τη χώρα πληρότητες 70% και φέτος έχει 50%, ενώ στη Χαλκιδική, από 60% πέρυσι, υποχώρησαν φέτος στο 40%. Για τον κ. Τάσιο, ο οποίος αισθάνεται δικαιωμένος για τις εκτιμήσεις του, καθώς από την αρχή του έτους έκανε λόγο για προβληματική χρονιά, οι λόγοι για την πτώση στις διανυκτερεύσεις είναι: ο ανταγωνισμός από την Τουρκία που έχει ρίξει χαμηλά τις τιμές, οι πολύ καλές καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη βόρεια Ευρώπη, με αποτέλεσμα αρκετοί τουρίστες να αναβάλουν την απόφασή τους για διακοπές, οι ευρωεκλογές, το Brexit και οι συγκρατημένοι ρυθμοί ανάπτυξης της γερμανικής οικονομίας.
Η γερμανική αγορά, όπως σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ, εμφανίζει υστέρηση, καθώς η ανάπτυξη της γερμανικής οικονομίας περιορίστηκε στο 0,8%, από 2,5%. Γενικότερα, υπογραμμίζει ο κ. Τάσιος, στην Ευρώπη υπάρχει μια τάση «πάμε διακοπές αργότερα». Παράλληλα, τονίζει ότι η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν απέδωσε σχεδόν τίποτα στα ξενοδοχεία.
Στην Κω
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι εκτιμήσεις της προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Κω και του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων Κωνσταντίνας Σβύνου. Όπως σημειώνει, μέχρι στιγμής καταγράφεται πτώση στις κρατήσεις, τόσο πανελλαδικά όσο και στην Κω, 5% έως 7%. Ειδικά για τον Μάιο, εξηγεί η ίδια, πάντα παρατηρούνται αυξομειώσεις στις κρατήσεις, ωστόσο είναι φανερό ότι υπάρχει γενικότερα μια πτωτική τάση για τη φετινή σεζόν σε σύγκριση με πέρυσι. Ένα από τα θέματα που καταγράφονται είναι ότι αυξάνονται οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Για την κ. Σβύνου ένας από τους λόγους ύπαρξης των πτωτικών τάσεων είναι και ο ανταγωνισμός από τη γειτονική Τουρκία, η οποία προσφέρει ανάλογη ποιότητα σε πολύ χαμηλότερες τιμές.
Στην Κέρκυρα
Ανάλογη είναι η εικόνα και στην Κέρκυρα, που, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης ξενοδόχων του νησιού, Χαράλαμπο Βούλγαρη, η πτώση στις κρατήσεις είναι της τάξης του 5% με 10%. Πέρυσι, βέβαια, όπως συμπληρώνει, «είχαμε μία καταπληκτική χρονιά, με πληρότητες στο 93%-94%, ενώ φέτος προβλέπεται μείωση στο 88%-90%». Για την Κέρκυρα, εκτός από την Τουρκία και τις άλλες μεσογειακές αγορές που έχουν ανοίξει φέτος (Τυνησία, Αίγυπτος), πρόβλημα συνιστούν και οι εξελίξεις γύρω από το Brexit, καθώς ένα μεγάλο μέρος των τουριστών του νησιού είναι Βρετανοί.
Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι και τα κερκυραϊκά ξενοδοχεία, κυρίως των χαμηλότερων κατηγοριών, αντιμετωπίζουν έναν ανταγωνισμό από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Και στην Κέρκυρα, όπως αναφέρει ο κ. Βούλγαρης, «έχουμε το φαινόμενο οι διεθνείς αφίξεις να είναι αυξημένες, όμως οι κρατήσεις και οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία να είναι κάτω», όπως ακριβώς συμβαίνει και στην Αθήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής που ανακοινώθηκαν για το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Τι απέδωσε στους ξενοδόχους η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση
Αποκαλυπτικό για την οικονομική σημασία που είχε για τα ξενοδοχεία η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση είναι το έγγραφο του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρη Τάσιου προς τους ξενοδόχους-μέλη της ομοσπονδίας. Στο εν λόγω έγγραφο ο κ. Τάσιος -αν και αναγνωρίζει ότι η πρόσφατη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση είναι θετικό βήμα και αποτελεί μια πρώτη ελάφρυνση, προκειμένου να μειωθούν τα τεράστια φορολογικά βάρη που έχει κληθεί να σηκώσει τα τελευταία χρόνια ο ξενοδοχειακός κλάδος- προχωρά σε συγκεκριμένους υπολογισμούς, από τους οποίους προκύπτει ότι η μείωση αυτή έχει ελάχιστη θετική επίπτωση στα οικονομικά των ξενοδοχείων και δεν λύνει τα προβλήματά τους.
Όπως επισημαίνει, «θυμίζουμε πως πέραν των πολλών φόρων και επιβαρύνσεων που έχουμε υποστεί τα τελευταία έτη (φόρος διαμονής, ΕΝΦΙΑ κ.λπ.), ο ΦΠΑ στη διαμονή παραμένει ακόμα στο 13%. Όλοι γνωρίζετε πως ο ΦΠΑ που επιβαρύνει τις υπηρεσίες των ξενοδοχείων υπολογίζεται - κατανέμεται με βάση συγκεκριμένη εγκύκλιο (ανάλογα με τις υπηρεσίες που παρέχονται πλέον της διαμονής). Πράγματι, όπως σας ενημερώσαμε, κατόπιν προσπαθειών δικών μας και του ΣΕΤΕ, οι παραπάνω συντελεστές μειώθηκαν σημαντικά, όμως η τελική μείωση είναι ελάχιστη, με δεδομένο πως η κύρια υπηρεσία που παρέχουμε είναι η διαμονή, η οποία εξακολουθεί να υπάγεται στον συντελεστή 13%.
Για να μιλάμε, λοιπόν, με νούμερα: Η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση από 24% σε 13% μεταφράζεται για ένα ξενοδοχείο ως εξής:
Διαμονή με πρωινό: Ο συντελεστής ΦΠΑ που ίσχυε πριν από τη μείωση ήταν 13,55%. Μετά τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση διαμορφώνεται σε 13%. Συνολική μείωση 0,55%.
Διαμονή με ημιδιατροφή: Ο συντελεστής ΦΠΑ που ίσχυε πριν από τη μείωση ήταν 14,65%. Μετά τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση διαμορφώνεται σε 13%, αν δεν περιλαμβάνονται αλκοολούχα ποτά κ.λπ., ενώ αν περιλαμβάνονται διαμορφώνεται σε 14,1%. Συνολική μείωση, λοιπόν, 1,65% ή 0,55% αντίστοιχα.
Διαμονή με πλήρη διατροφή: Ο συντελεστής ΦΠΑ που ίσχυε πριν από τη μείωση ήταν 15,75%. Μετά τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση διαμορφώνεται σε 13% αν δεν περιλαμβάνονται αλκοολούχα ποτά κ.λπ., ενώ αν περιλαμβάνονται διαμορφώνεται σε 14,65%. Συνολική μείωση, λοιπόν, 2,75% ή 1,1% αντίστοιχα.
All Inclusive: Ο συντελεστής ΦΠΑ που ίσχυε πριν από τη μείωση ήταν 16,3%. Μετά τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση διαμορφώνεται σε 15,2%. Συνολική μείωση 1,1%.
Συμπέρασμα: Δεν πρέπει να μπερδεύουμε το "ξενοδοχειακό πακέτο" με την εστίαση.
Για τον Έλληνα ξενοδόχο, που έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια πλείστες όσες φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις (και ο οποίος δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αμείβει το προσωπικό του με βάση κλαδική ΣΣΕ), η παραπάνω μείωση, όσο θετική και αν είναι, αποτελεί πρακτικά μια μικρή άμβλυνση του τεράστιου ελλείμματος ανταγωνιστικότητας σε σχέση με τις επιχειρήσεις άλλων χωρών.
Η πρώτη ουσιαστική ελάφρυνση για εμάς θα έρθει όταν επανέλθει ο ΦΠΑ στη διαμονή στο 6,5%. Τότε πιστεύω πως η μεγάλη πλειοψηφία των ξενοδοχείων θα έχει αντικειμενικά τη δυνατότητα να μειώσει ουσιαστικά τις τιμές της. Νομίζω πως είναι ευθύνη όλων μας να ενημερώνουμε σωστά τόσο τους tour operators όσο και τους μεμονωμένους πελάτες μας, αλλά και την κοινή γνώμη για το τι πράγματι αντιπροσωπεύει για εμάς αυτή η μείωση του ΦΠΑ. Πρώτα απ' όλα για να προστατεύσουμε τον κλάδο μας, ο οποίος έβαλε πραγματικά πλάτη όλα τα χρόνια της κρίσης».