Tην ικανοποίησή της που ο νόμος για τη ρύθμιση οφειλών σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και δήμους περιλαμβάνει πάγιες προτάσεις της εκφράζει η ΓΣΕΒΕΕ. Ωστόσο επισημαίνει παράλληλα πως προκαλούν προβληματισμό για ορισμένες διατάξεις της ρύθμισης των φορολογικών οφειλών και ειδικά για τον διαχωρισμός που γίνεται ανάμεσα σε φυσικά πρόσωπα/νομικές οντότητες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και νομικές οντότητες κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ο οποίος θα μπορούσε, όπως προειδοποιεί, να αφήσει χιλιάδες επιχειρήσεις εκτός ρύθμισης. Εκφράζει την αντίθεσή της στην εξαίρεση σημαντικών προϊόντων από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ενώ επισημαίνει ενστάσεις και για τη διάταξη για τον ακατάσχετο λογαριασμό.
Tην ικανοποίησή της που ο νόμος για τη ρύθμιση οφειλών σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και δήμους περιλαμβάνει πάγιες προτάσεις της εκφράζει η ΓΣΕΒΕΕ. Ωστόσο επισημαίνει παράλληλα πως προκαλούν προβληματισμό για ορισμένες διατάξεις της ρύθμισης των φορολογικών οφειλών και ειδικά για τον διαχωρισμός που γίνεται ανάμεσα σε φυσικά πρόσωπα/νομικές οντότητες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και νομικές οντότητες κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ο οποίος θα μπορούσε, όπως προειδοποιεί, να αφήσει χιλιάδες επιχειρήσεις εκτός ρύθμισης. Εκφράζει την αντίθεσή της στην εξαίρεση σημαντικών προϊόντων από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ενώ επισημαίνει ενστάσεις και για τη διάταξη για τον ακατάσχετο λογαριασμό.
Ειδικότερα επί των διατάξεων η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνει τα ακόλουθα:
Ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών
Ρυθμίσεις οφειλών προς ΟΤΑ
Ρυθμίσεις φορολογικών οφειλών
Όσον αφορά τις διατάξεις για ρύθμιση των φορολογικών οφειλών η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι ο διαχωρισμός που γίνεται ανάμεσα σε φυσικά πρόσωπα/νομικές οντότητες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και νομικές οντότητες κερδοσκοπικού χαρακτήρα θα αφήσει χιλιάδες επιχειρήσεις εκτός ρύθμισης.
Η τροποποίηση που έγινε και με την οποία ενσωματώθηκαν εν μέρει οι προτάσεις της ΓΣΕΒΕΕ αυξάνοντας την αποπληρωμή των δόσεων από 18 σε 24 μήνες και από 30 σε 36 όταν πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται από έκτακτη αιτία ή φόρους που καταβάλλονται εφάπαξ, είναι μεν θετική αλλά ίσως να μην αποδεχτεί επαρκής.
Δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι η έλλειψη ρευστότητας. Η αρχιτεκτονική της συγκεκριμένης ρύθμισης δεν λαμβάνει τον κρίσιμο αυτό παράγοντα για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων υπόψη.
Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερα προβληματικό σημείο αποτελεί η σύντομη περίοδος ένταξης που έχει οριστεί για έως και τις 26/6/2019. Θεωρούμε ότι η περίοδος αυτή θα πρέπει να επιμηκυνθεί σε αντιστοιχία με την πρόβλεψη για την ρύθμιση των ασφαλιστικών οφειλών, δηλαδή μέχρι τις 30/9/2019
Μείωση ΦΠΑ στην εστίαση
Η επαναφορά του ΦΠΑ στην εστίαση στον χαμηλό συντελεστή 13% συνιστά μια θετική εξέλιξη και αποτελεί μια από τις πάγιες θέσεις της ΓΣΕΒΕΕ.
Εντούτοις, δεδομένου του διαχωρισμού των προϊόντων στα οποία θα εφαρμοστεί o μειωμένος συντελεστής, η ΓΣΕΒΕΕ υπογράμμισε ρητά ότι ο μειωμένος συντελεστής στον κλάδο της εστίασης οφείλει να συμπεριλάβει όλα τα προς πώληση προϊόντα και όχι μόνο τα είδη διατροφής που για αρκετές χιλιάδες επιχειρήσεις αποτελούν ένα μικρό μέρος των πωλήσεων τους.
Η υιοθέτηση του συντελεστή Φ.Π.Α. 13% στα προϊόντα του καφέ, τα μη αλκοολούχα ποτά, τους χυμούς και τα ροφήματα θα λειτουργούσε θετικά ως προς την τόνωση της αγοράς και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων εστίασης. Συνεπώς, οφείλουμε να εκφράσουμε τον προβληματισμό μας για την εξαίρεση εφαρμογής του μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. στα παραπάνω προϊόντα και δη αυτά του καφέ, ρύθμιση που θα είχε ευεργετικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις, την απασχόληση και τα δημόσια έσοδα.
Ακατάσχετος λογαριασμός
Τα έσοδα των επιχειρήσεων δεν αποτελούν καθαρά κέρδη, σημειώνει η ΓΣΕΒΕΕ, αλλά προορίζονται για να καλύπτουν σημαντικό μέρος των υποχρεώσεων: τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων και εργοδότη, τρέχουσες οφειλές προς εφορία, μισθοδοσία, υποχρεώσεις προς προμηθευτές, κόστος ενέργειας και μετακινήσεων, δανειακές υποχρεώσεις της εταιρείας, διάφορα άλλα τέλη. Η δέσμευση ενός λογαριασμού σημαίνει αδυναμία κάλυψης ολόκληρης της αλυσίδας των υποχρεώσεων με προφανείς επιπτώσεις στην παραγωγή και στο εμπόριο. Πρόκειται για μια de facto κατάσταση κλεισίματος μιας επιχείρησης.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, και δεδομένου ότι οι συνέπειες από την οικονομική κρίση για πλείστες περιπτώσεις ακόμα υφίστανται έχουμε προτείνει την ανάγκη θεσμοθέτησης ενός μοναδικού ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού, χωρίς περιορισμούς για ένα μεταβατικό διάστημα τριών ετών.
Κατ’ επέκταση η διάταξη για τον ακατάσχετο λογαριασμό, παρότι επιχειρεί να ρυθμίσει ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, αποτελεί ημίμετρο που δεν απάντα στις προσδοκίες και τις ανάγκες μιας σημαντικής μερίδας επιχειρήσεων.
Επιμέρους ρυθμίσεις
Σε επίπεδο επιμέρους ρυθμίσεων, σημειώνεται ότι η πρόβλεψη περί ύπαρξης βάσιμου λόγου απόλυσης, δημιουργεί πρόσθετες γραφειοκρατικές υποχρεώσεις στις επιχειρήσεις, χωρίς να παρέχει ουσιαστική πρόσθετη κατοχύρωση στους εργαζόμενους, μιας και η κατοχύρωσή τους εξασφαλίζεται πλήρως από την κύρωση του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη στην κείμενη ελληνική νομοθεσία.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η πρόβλεψη περί καταχώρησης της ετήσιας κανονικής άδειας στο ΠΣ Εργάνη, έως και μία (1) ώρα μετά την έναρξη πραγματοποίησής της.
Στις παραπάνω ρυθμίσεις δεν λαμβάνεται υπόψη ότι το διοικητικό κόστος συμμόρφωσης των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με τις μεγάλες επιχειρήσεις καθώς δεν έχουν ούτε οργανωμένα λογιστήρια ούτε και νομικά τμήματα. Γραφειοκρατικοποιείται ασφυκτικά ένα πλαίσιο που σε γενικές γραμμές λειτουργεί ικανοποιητικά και που τελικά θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιχειρεί να επιλύσει.