Ο Αμερικανός πρόεδρος θα αποφύγει την μετωπική σύγκρουση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ιαπωνία- τουλάχιστον για τώρα. Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών μέσων έχει αποφασίσει να παρατείνει την προθεσμία για την επιβολή δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων έως και έξι μήνες, δηλαδή περίπου έως τα τέλη του έτους. Η απόφαση έρχεται καθώς κλιμακώνει την επίθεση κατά της Κίνας, με αύξηση των δασμών σε εισαγωγές αξίας 200 δισ. δολαρίων, απειλή για επιπλέον δασμούς, αλλά και με ένα διάταγμα για την προστασία των δίκτυων IT της χώρας, που βάζει στο στόχαστρο τη Huawei. Παρόλα αυτά ειδικοί προειδοποιούν πως Βρυξέλλες και Τόκιο δεν πρέπει να εφησυχάζουν. Η αμερικανική «επίθεση» θα έρθει, έστω και με καθυστέρηση.
Της Νατάσας Στασινού
[email protected]
Ο Αμερικανός πρόεδρος θα αποφύγει την μετωπική σύγκρουση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ιαπωνία- τουλάχιστον για τώρα. Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών μέσων έχει αποφασίσει να παρατείνει την προθεσμία για την επιβολή δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων έως και έξι μήνες, δηλαδή περίπου έως τα τέλη του έτους. Η απόφαση έρχεται καθώς κλιμακώνει την επίθεση κατά της Κίνας, με αύξηση των δασμών σε εισαγωγές αξίας 200 δισ. δολαρίων, απειλή για επιπλέον δασμούς, αλλά και με ένα διάταγμα για την προστασία των δίκτυων IT της χώρας, που βάζει στο στόχαστρο τη Huawei. Παρόλα αυτά ειδικοί προειδοποιούν πως Βρυξέλλες και Τόκιο δεν πρέπει να εφησυχάζουν. Η αμερικανική «επίθεση» θα έρθει, έστω και με καθυστέρηση.
«Δεν μπορείς να πολεμάς σε πολλαπλά μέτωπα ταυτόχρονα. Πρέπει να διαλέξεις ποιος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός σου». Το σχόλιο αυτό πρώην εμπορικού αξιωματούχου στους Financial Times αποκαλύπτει ποια είναι η θέση στην οποία βρίσκεται αυτή τη στιγμή η αμερικανική κυβέρνηση. Έχοντας απέναντί της έναν πληγωμένο, αλλά ετοιμοπόλεμο «δράκο», που στέλνει το πρώτο μήνυμά του, μειώνοντας την έκθεση σε αμερικανικά κρατικά ομόλογα, αναγκάζεται σε «παύση πυρός» στα άλλα μέτωπα που έχει ανοίξει. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι τα ξεχνάει ή είτε είναι διατεθειμένη να τα εγκατελείψει.
Όπως έχει προειδοποιήσει η Bank of America Merrill Lynch, οι ΗΠΑ θα θελήσουν να παίξουν έως τέλους- έστω και με καθυστέρηση- το χαρτί των δασμών στα αυτοκίνητα, προκειμένου να υποχρεώσουν τους Ευρωπαίους σε διαπραγματεύσεις σε ένα άλλο καυτό μέτωπο: αυτό των αγροτικών προϊόντων. Η Ουάσιγκτον απαιτεί άμεση αύξηση των εισαγωγών αμερικανικών αγροτικών ειδών σε ευρωπαϊκό έδαφος. Ήδη οι εισαγωγές σόγιας έχουν αυξηθεί. Ωστόσο είναι αμφίβολο εάν μπορεί να γίνει κάτι παραπάνω, αφού πρόκειται για ένα εξαιρετικά ευαίσθητο πολιτικό ζήτημα, το οποίο θα μπορούσε να διχάσει τα 28 κράτη- μέλη ή εφόσον υπάρξει ενιαία υποχώρηση του μπλοκ να φέρει κυβερνήσεις σε δεινή θέση έναντι των ψηφοφόρων τους.
Ση σημερινό σημείωμά της και η Citigroup από την πλευρά της προβλέπει ότι οι δασμοί στα αυτοκίνητα τελικά θα επιβληθούν και θα πονέσουν αρκετά τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδεχομένως να θελήσουν να αυξήσουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ, προκειμένου να αποφύγουν τους δασμούς. Ανεξάρτητα, ωστόσο, από το πώς θα επιλέξει η κάθε εταιρεία να χειριστεί την κατάσταση, η Ε.Ε. έχει κάθε λόγο να διαπραγματευθεί. Ο κλάδος αυτοκινήτου έχει πολύ σημαντική συμβολή στο ΑΕΠ της και η ανάπτυξη θα μπορούσε να δεχθεί σημαντικό πλήγμα, όπως έχει συμβεί και στις περιπτώσεις άλλων προκλήσεων για την αυτοκινητοβιομηχανία στο πρόσφατο παρελθόν.
Οι πιέσεις θα είναι βεβαίως εντονότερες για τη Γερμανία, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα περιοριστούν εκεί. Ο ΟΟΣΑ έχει προειδοποιήσει πως ενδεχόμενη επιβολή δασμών στα αυτοκίνητα θα είχε ισχυρότερο ακόμη αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία από ό,τι η σινο-αμερικανική διαμάχη. Αν μάλιστα η Ε.Ε. προβεί σε αντίποινα, όπως έχει ξεκαθαρίσει ότι σχεδιάζει να κάνει, τότε οι συνέπειες θα ήταν σοβαρότατες όχι μόνο για την οικονομία, αλλά και για το πολυμερές εμπορικό σύστημα.
Τα δεδομένα
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν πέρυσι 8,72 εκατομμύρια αυτοκίνητα αξίας 191,7 δισ. δολαρίων. Επιβάλλουν σήμερα δασμούς μόλις 2,5% στα εισαγόμενα Ι.Χ., αλλά και 25% σε ελαφρά φορτηγά. Η Ε.Ε. την ίδια ώρα επιβάλλει δασμούς 10% σε όλα τα οχήματα. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επηρεάζονται όμως άμεσα και από τον σινο-αμερικανικό πόλεμο.
Εταιρείες της Ε.Ε. και της Ιαπωνίας επηρεάζονται και από τη σινο-αμερικανική διαμάχη, αφού περίπου 267.000 οχήματα, που κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ, πωλήθηκαν πέρυσι στην Κίνα, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών LMC Automotive. Η κινεζική αγορά απορροφά περίπου το 1/4 των πωλήσεων μοντέλων Mercedes Benz, με ένα μεγάλο μερίδιο των οχημάτων αυτών να εξάγονται από τα εργοστάσια της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Ανάλογη είναι η εικόνα και για τις πωλήσεις της BMW. Από τα 594.000 οχήματα, που πούλησε πέρυσι η BMW στην Κίνα, περίπου τα 194.000 εισήχθησαν στην ασιατική οικονομία (τα 100.000 εξ αυτών από τις ΗΠΑ).
Οι γερμανικές Daimler, ΒΜW και Volskwagen έχουν προσπαθήσει ακόμη και με επισκέψεις στο Λευκό Όικο να μεταπείσουν τον Ντόναλντ Τραμπ. Υπενθυμίζουν ότι διαχειρίζονται σήμερα τέσσερα εργοστάσια παραγωγής στις ΗΠΑ, που απασχολούν περισσότερους από 36.500 Αμερικανούς. Το 2017 παρήγαγαν 804.200 οχήματα στα αμερικανικά εργοστάσια, αλλά λιγότερο από τα μισά πουλήθηκαν στις ΗΠΑ. Περίπου 480.911 οχήματα τους κατευθύνθηκαν από τις ΗΠΑ στον Καναδά, το Μεξικό, την Ευρώπη και την Κίνα.
naftemporiki.gr