Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 15 Μαΐου 2019 12:47

ΗΠΑ- Ευρώπη: Οι δασμοί στα αυτοκίνητα ως Δούρειος Ίππος

Δεν είναι σαφές πότε ακριβώς θα λήξει ο πόλεμος ΗΠΑ- Κίνας. Αυτό, που ωστόσο, οι περισσότεροι περιμένουν είναι ότι το επόμενο μέτωπο του Ντόναλντ Τραμπ θα είναι απέναντι στην Ευρώπη και θα στοχεύει στα αυτοκίνητά της. H BofA Μerrill Lynch πιστεύει ωστόσο πως ο απώτερος στόχος  του Αμερικανού προέδρου δεν είναι να πλήξει την ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτου. Οι δασμοί στα οχήματα, όπως τονίζει, ενδεχομένως να αποδειχθούν «Δούρειος Ίππος». 

Δεν είναι σαφές πότε ακριβώς θα λήξει ο πόλεμος ΗΠΑ- Κίνας. Αυτό, που ωστόσο, οι περισσότεροι περιμένουν είναι ότι το επόμενο μέτωπο του Ντόναλντ Τραμπ θα είναι απέναντι στην Ευρώπη και θα στοχεύει στα αυτοκίνητά της. H BofA Μerrill Lynch πιστεύει ωστόσο πως ο απώτερος στόχος  του Αμερικανού προέδρου δεν είναι να πλήξει την ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτου. Οι δασμοί στα οχήματα, όπως τονίζει, ενδεχομένως να αποδειχθούν «Δούρειος Ίππος». 

Μιλώντας στο CNBC, ο Ντέιβιντ Χάουνερ, επικεφαλής στρατηγικής και οικονομικών για την Ευρώπη της Bofa Merrill Lynch, εκτιμάτα ότι οι δασμοί στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα έχουν ως στόχο να πιεστεί η γηραιά ήπειρος σε σημαντικές υποχωρήσεις σε έναν άλλο, πολύ πιο σημαντικό για την αμερικανική αγορά, τομέα: αυτόν των αγροτικών προϊόντων, για τα οποία δεν έχει καν ανοίξει ακόμη η συζήτηση μεταξύ των δύο πλευρών. 

«Πιστεύουμε ότι οι ΗΠΑ θα προσπαθήσουν να αποσπάσουν υποχωρήσεις από την Ευρώπη. Δεν θα είναι εύκολη υπόθεση» είπε, συμπληρώνοντας: «Αρκετοί πιστεύουν ότι οι δασμοί στα αυτοκίνητα μπορεί να είναι Δούρειος Ίππος προκειμένου να αρχίσουν επιτέλους οι διαπραγματεύσεις για τα αγροτικά προιόντα, όπου πραγματικά έχουμε τις μεγάλες business για ΗΠΑ και Ευρώπη». 

Εξήγησε δε πως για την Ευρώπη ο αγροτικός τομέας είναι ένα εξαιρετικά ευαίσθητο ζήτημα και οι πιέσεις για αύξηση των αμερικανικών εισαγωγών δεν θα περάσουν εύκολα. 

Αξίζε να θυμίσουμε ότι ο ΟΟΣΑ έχει διαμηνύσει πως ενδεχόμενοι αμερικανικοί δασμοί στις εισαγωγές αυτοκινήτων (που θα μπορούσαν να μην περιοριστούν στην Ευρώπη, αλλά να επεκταθούν σε Ιαπωνία και Νότια Κορέα), θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε πολύ ισχυρότερο πλήγμα για την παγκόσμια οικονομία από ό,τι ο σινο-αμερικανικός εμπορικός πόλεμος. 

Η Γερμανία θα είναι βεβαίως σε μία τέτοια περίπτωση μεταξύ των μεγάλων ηττημένων, αλλά οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες σπεύδουν να θυμίσουν ότι διατηρούν σημαντικά εργοστάσια και θέσεις εργασίας και στις ΗΠΑ. Θα πληγούν και αυτά, καθώς εισάγουν ανταλλακτικά από την Ευρώπη. 

Ο Κρίστοφ Σον, εκτελεστικός διευθυντής της Axioam, εταιρείας διαχείρισης ρίσκου, προβλέπει πως εάν τελικά ο Τραμπ επιβάλλει δασμούς στα ευρωπαϊκά οχήματα ο κλάδος αυτοκινήτου στο γερμανικό χρηματιστήριο θα κάνει βουτιά έως και 12% μέσα σε τρεις συνεδριάσεις από την απόφαση. Οι συνολικές απώλειες για τη γερμανική αγορά μετοχών θα είναι περίπου 6%, εκτιμά. 

Υπενθυμίζεται ότι ο γερμανικός δείκτης DAX καταγράφει κέρδη 14% φέτος, ενώ ο κλάδος αυτοκινήτου στον πανευρωπαϊκό δείκτη Stoxx 600 έχει ενισχυθεί περίπου 11%. Οι μετοχές των Volkswagen και Daimler εμφανίζουν άνοδο 7% και 15% αντίστοιχα από τις αρχές του έτους. 

Να σημειωθεί ότι η Ε.Ε. είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας οχημάτων στον κόσμο, ενώ οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας.

naftemporiki.gr