O εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνα μαίνεται γι' ακόμη μία φορά και οι επιχειρήσεις από συγκεκριμένους κλάδους της Ευρώπης, όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες μεταλλευμάτων και πολυτελών ειδών, βρίσκονται στο «μάτι του κυκλώνα». Ο δείκτης STOXX 600 Αυτοκινήτων και Ανταλλακτικών έχει απομακρυνθεί 12% από τα υψηλά που είχε αγγίξει τον Απρίλιο.
της Αγγελικής Κοτσοβού [email protected]
O εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνα μαίνεται γι' ακόμη μία φορά και οι επιχειρήσεις από συγκεκριμένους κλάδους της Ευρώπης, όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες μεταλλευμάτων και πολυτελών ειδών, βρίσκονται στο «μάτι του κυκλώνα». Ο δείκτης STOXX 600 Αυτοκινήτων και Ανταλλακτικών έχει απομακρυνθεί 12% από τα υψηλά που είχε αγγίξει τον Απρίλιο.
Στη δίνη του εμπορικού πολέμου παρασύρονται και οι μετοχές επιχειρήσεων του εξαγωγικού κλάδου, καθώς το ευρώ επιδίδεται σε ράλι έναντι του κινεζικού γιουάν, καθιστώντας λιγότερο ελκυστικά τα ευρωπαϊκά αγαθά για τους Κινέζους εισαγωγείς.
Οι ευρωπαϊκοί κλάδοι με σημαντική έκθεση στην κινεζική αγορά είναι εκείνοι που δέχονται στις ισχυρότερες πιέσεις λόγω του σινο-αμερικανικού εμπορικού πολέμου. Η κλιμάκωση της έντασης προοιωνίζεται ακόμη μεγαλύτερες απώλειες για τις μετοχές τους.
Χαλυβουργίες και εταιρείες μεταλλευμάτων: Η Κίνα αποτελεί παγκοσμίως τη σημαντικότερη αγορά ως προς τη ζήτηση βασικών μετάλλων. Η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας λόγω εμπορικού πολέμου και οι ανησυχίες για μειωμένη ζήτηση πρώτων υλών αναμένεται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις τιμές χάλκου, σιδηρομεταλλεύματος και χάλυβα, με αντίκτυπο και στις μετοχές εταιρειών του κλάδου εξόρυξης φυσικών πόρων.
Πολυτελή αγαθά: Οι ευκατάστατοι Κινέζοι καταναλωτές αποτελούν σημείο-κλειδί για τις εταιρείες πολυτελών ειδών όπως οι Kering, LVMH Moet Hennessy Loui Vuitton και Cie Financiere Richmont. Eιδικά η τελευταία, εξασφαλίζει περίπου το ένα-τέταρτο των εσόδων της από την Κίνα.
Αυτοκίνητα: Η ζήτηση για οχήματα στην Κίνα βαίνει μειούμενη, όχι μόνο λόγω εμπορικών εντάσεων, αλλά και λόγω της οικονομικής επιβράδυνσης. Οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζονται ολοένα και περισσότερο στην κινεζική αγορά, καθώς πατάει φρένο η ζήτηση σε Ευρώπη και Βόρειο Αμερική. Την ίδια στιγμή, οι απειλές των ΗΠΑ για δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα ρίχνουν βαριά σκιά στις μετοχές των εταιρειών του κλάδου.
Ημιαγωγοί: Η Κίνα αποτελεί σημαντικό κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις εταιρείες που κατασκευάζουν επεξεργαστές για έξυπνα κινητά και αυτοκίνητα, μεταξύ άλλων προϊόντων. Παράλληλα, εταιρείες όπως η Infineon Technologies -ο μεγαλύτερος κατασκευαστής επεξεργαστών στην Ευρώπη- εξασφαλίζει το 20% των εσόδων της από την κινεζική αγορά.
Φαρμακευτικές: Εταιρείες όπως η βρετανική AstraZeneca και η Novo Nordisk της Δανίας στρέφουν ολοένα και περισσότερο το βλέμμα τους προς την Κίνα, που αποτελεί μια αγορά με σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές για τη βιομηχανία φαρμάκων. Η AstraZeneca ήδη εξασφαλίζει το 18% των εσόδων της από τις δραστηριότητές της στην Κίνα, ενώ η Novo Nordisk περίπου το 10%.