Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) καλεί τα κράτη μέλη του IMO και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους ως καθοριστικής σημασίας συντελεστές στη χάραξη πολιτικής σε παγκόσμιο επίπεδο και να δεσμευτούν για την επίτευξη εφικτών, εφαρμόσιμων και βιώσιμων λύσεων για τα προβλήματα που σχετίζονται με το παγκόσμιο ανώτατο όριο θείου από το 2020 στα ναυτιλιακά καύσιμα καθώς και για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία.
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) καλεί τα κράτη μέλη του IMO και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους ως καθοριστικής σημασίας συντελεστές στη χάραξη πολιτικής σε παγκόσμιο επίπεδο και να δεσμευτούν για την επίτευξη εφικτών, εφαρμόσιμων και βιώσιμων λύσεων για τα προβλήματα που σχετίζονται με το παγκόσμιο ανώτατο όριο θείου από το 2020 στα ναυτιλιακά καύσιμα καθώς και για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία.
Με σημερινή της ανακοίνωση η ΕΕΕ ενόψει της κρίσιμης Συνόδου της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC 74) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (UN IMO) την ερχόμενη εβδομάδα, εκτιμά ότι δεν πρέπει να χαθεί η ευκαιρία και είναι απαραίτητο να ληφθούν αποφάσεις που δεν θα δημιουργήσουν πρόσθετα προβλήματα στο ναυτιλιακό κλάδο.
«Η MEPC74 είναι η τελευταία ευκαιρία για να διασφαλιστεί η ασφαλής, ομαλή και συνεπής εφαρμογή του παγκόσμιου κανονισμού για ναυτιλιακά καύσιμα 0,5% περιεκτικότητας σε θείο από το 2020 και να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι πολλές και σοβαρές προκλήσεις που προκύπτουν», δήλωσε ο Πρόεδρος της ΕΕΕ, κ. Θεόδωρος Βενιάμης. «Αυτή η τελευταία ευκαιρία δεν πρέπει να αποδειχθεί χαμένη ευκαιρία», τόνισε.
Όσον αφορά το θέμα του παγκόσμιου ανώτατου ορίου θείου από το 2020, υπάρχουν πολλά κενά στον κανονισμό, τα οποία έχει επισημάνει από την πρώτη στιγμή η ΕΕΕ με καίριες παρεμβάσεις της τα οποία όπως εκτιμά οδηγούν σε πρακτικά προβλήματα κατά την εφαρμογή και την επιβολή του κανονισμού, καθώς και σε στρέβλωση του ανταγωνισμού, στα οποία κανείς δεν μπορεί πλέον να κλείνει τα μάτια, όπως τονίζει η ΕΕΕ.
Τα ζητήματα της διαθεσιμότητας ασφαλών, συμμορφούμενων καυσίμων παγκοσμίως, η υιοθέτηση των Οδηγιών για συνεπή εφαρμογή με τη συμπερίληψη της ρήτρας περί «λειτουργικών κωλυμάτων» (operational constraints), η εφαρμογή ορθών και πρακτικών μέτρων για την ρεαλιστική αντιμετώπιση των περιπτώσεων μη συμμόρφωσης του πλοίου λόγω αιτιών εκτός ελέγχου του, οι περιβαλλοντικές, επιχειρησιακές, νομικές, καθώς και άλλες αβεβαιότητες του κανονισμού που σχετίζονται με τη χρήση συστημάτων έκπλυσης καυσαερίων, είναι όλα σημαντικά ζητήματα που ενέχουν τον κίνδυνο σοβαρής διατάραξης του διεθνούς εμπορίου, εάν δεν αντιμετωπιστούν κατάλληλα άμεσα, υπογραμμίζει η ΕΕΕ στην ανακοίνωση της.
Σχετικά με το ζήτημα της μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, το οποίο επίσης θα συζητηθεί στην MEPC, ο κ. Βενιάμης δήλωσε: «Υπάρχει αναγκαιότητα να διασφαλιστεί ότι τα μέτρα που θα υιοθετήσει ο ΙΜΟ είναι εφικτά για το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Κάθε τομέας θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να επιλέγει τα πιο κατάλληλα για το επιχειρησιακό του μοντέλο και αυτό θα πρέπει να είναι σεβαστό από όλους. Η bulk / tramp ναυτιλία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 84% του παγκόσμιου εμπορίου δια θαλάσσης και όποια μέτρα υιοθετηθούν δε θα πρέπει να βάζουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά της. Γι αυτόν τον τομέα συγκεκριμένα είναι απαραίτητο τα μέτρα στα οποία θα δεσμευτεί να αποτελέσουν δεσμεύσεις και για τους ναυλωτές.
«Είμαι βέβαιος ότι ο IMO θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και θα ανταποκριθεί στον αδιαμφισβήτητο ρόλο του ως παγκόσμιου ρυθμιστή της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Αυτό το παγκόσμιο κύρος συνεπάγεται μεγάλη ευθύνη και αυτό θα πρέπει να είναι στη σκέψη όλων των συμμετεχουσών αντιπροσωπειών στις επικείμενες διεργασίες του ΙΜΟ», κατέληξε ο κ. Βενιάμης.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν « η ελληνική πρόταση που έχει κατατεθεί στον ΙΜΟ για το θέμα της μείωσης των ρύπων προβλέπει εναλλακτικές λύσεις που περιλαμβάνουν και την μείωση της ταχύτητας του πλοίου και την μείωση της κατανάλωσης και κυρίως παρέχει μία ευελιξία έτσι ώστε ο κάθε πλοιοκτήτης να επιλέξει το μοντέλο που ταιριάζει στον στόλο του.