Σε απώλεια εσόδων ύψους 80 εκατ. ευρώ για τους εγχώριους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς «μεταφράζεται» η καθυστέρηση έναρξης του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, το οποίο κανονικά ήταν προγραμματισμένο να ξεκινήσει τον επόμενο μήνα. Αυτό υποστηρίζουν κύκλοι των ιδιωτικών εταιρειών παραγωγής ρεύματος, σύμφωνα με τους οποίους η απώλεια οφείλεται στο γεγονός ότι η καθυστέρηση είχε ως αποτέλεσμα οι Βρυξέλλες να «μπλοκάρουν» τη δεύτερη φάση του Μηχανισμού Αποζημίωσης Ευελιξίας, στερώντας επομένως τις ευέλικτες ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες για όλο το δεύτερο εξάμηνο του 2019, από αποζημιώσεις για την παροχή ευελιξίας στο ηλεκτρικό σύστημα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Σε απώλεια εσόδων ύψους 80 εκατ. ευρώ για τους εγχώριους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς «μεταφράζεται» η καθυστέρηση έναρξης του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, το οποίο κανονικά ήταν προγραμματισμένο να ξεκινήσει τον επόμενο μήνα. Αυτό υποστηρίζουν κύκλοι των ιδιωτικών εταιρειών παραγωγής ρεύματος, σύμφωνα με τους οποίους η απώλεια οφείλεται στο γεγονός ότι η καθυστέρηση είχε ως αποτέλεσμα οι Βρυξέλλες να «μπλοκάρουν» τη δεύτερη φάση του Μηχανισμού Αποζημίωσης Ευελιξίας, στερώντας επομένως τις ευέλικτες ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες για όλο το δεύτερο εξάμηνο του 2019, από αποζημιώσεις για την παροχή ευελιξίας στο ηλεκτρικό σύστημα.
Ο Μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας πήρε το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Ιούλιο, με διάρκεια ισχύος το αργότερο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019. Έτσι, άνοιξε τον δρόμο για τη διενέργεια δημοπρασιών παροχής ευελιξίας, στους οποίους έχουν τη δυνατότητα να λάβουν μέρος και να διεκδικήσουν αμοιβή ηλεκτροπαραγωγικά εργοστάσια φυσικού αερίου καθώς και υδροηλεκτρικοί σταθμοί. Η πρώτη δημοπρασία, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018, δηλαδή λιγότερο από δύο μήνες μετά την έγκριση της Κομισιόν.
Το ελληνικό σχέδιο που ενέκρινε η Κομισιόν προέβλεπε, ωστόσο, δύο φάσεις εφαρμογής του, με τη δεύτερη φάση να ξεκινά τον Ιούνιο του 2019 και να «τρέχει» παράλληλα με την εκκίνηση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και των τεσσάρων νέων χονδρεμπορικών αγορών, οι οποίες προβλεπόταν να ξεκινήσουν να λειτουργούν τότε. Επομένως, με δεδομένο ότι στο διάστημα που μεσολάβησε η έναρξη του Χρηματιστηρίου Ενέργειας μετατέθηκε για αρκετούς μήνες αργότερα, οι Βρυξέλλες «πάγωσαν» τη δεύτερη φάση και, κατά συνέπεια, τις αποζημιώσεις των ηλεκτροπαραγωγών. Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, θα πρέπει να θεωρείται απίθανο να δεχθεί στην πορεία η Κομισιόν την επανεκκίνηση του Μηχανισμού, χωρίς την παράλληλη λειτουργία του νέων αγορών. Επομένως, με δεδομένο ότι ακόμη και η δοκιμαστική λειτουργία (dry run) του Χρηματιστήριου Ενέργειας δεν πρόκειται στην καλύτερη περίπτωση να ξεκινήσει νωρίτερα από το προσεχές φθινόπωρο, και άρα η κανονική του λειτουργία πριν από το τέλος του 2019 με αρχές του 2020, είναι οριστικά χαμένη η δεύτερη φάση των δημοπρασιών.
Αποζημίωση για υπηρεσίες ευελιξίας λαμβάνει και η ΔΕΗ, συμμετέχοντας στις δημοπρασίες με τις μονάδες φυσικού αερίου και τους υδροηλεκτρικούς σταθμούς που διαθέτει. Με δεδομένο, ωστόσο, ότι τα έσοδα του Μηχανισμού προέρχονται από τους προμηθευτές και η ΔΕΗ έχει πολύ μεγαλύτερο ποσοστό στην προμήθεια απ’ ό,τι στην ηλεκτροπαραγωγή, το καθαρό οικονομικό αποτέλεσμα από την εφαρμογή του Μηχανισμού είναι αρνητικό για την επιχείρηση. Από την άλλη πλευρά, από τις αρχές της επόμενης χρονιάς, και με την προϋπόθεση ότι θα ξεκινήσει να λειτουργεί το Χρηματιστήριο Ενέργειας, τη θέση του -«παγωμένου», όπως όλα δείχνουν- Μηχανισμού Αποζημίωσης Ευελιξίας θα πάρει ο Μόνιμος Μηχανισμός Επάρκειας Ισχύος, που βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση και στο πλαίσιο του οποίου θα μπορούν να αποζημιωθούν και οι λιγνιτικές μονάδες έως το 2025.