Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 07 Μαΐου 2019 20:14

Τραπεζική αγορά: Αύξηση 40% στις νέες χορηγήσεις

Θετική δυναμική πρόκειται να διατηρήσει την προσεχή τριετία η τραπεζική αγορά, αυξάνοντας τις νέες χορηγήσεις από έτος σε έτος κατά 40%, σε συνδυασμό με την περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και ιδιαίτερα με την αναμενόμενη αύξηση της αγοράς αυτοκινήτων και λοιπών καταναλωτικών αγαθών. Η συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών των ακινήτων αποτελεί ένα στοιχείο το οποίο θα κινητοποιήσει τις αγορές.

Από την έντυπη έκδοση

Της Ειρήνης Σακελλάρη
[email protected] 

Θετική δυναμική πρόκειται να διατηρήσει την προσεχή τριετία η τραπεζική αγορά, αυξάνοντας τις νέες χορηγήσεις από έτος σε έτος κατά 40%, σε συνδυασμό με την περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και ιδιαίτερα με την αναμενόμενη αύξηση της αγοράς αυτοκινήτων και λοιπών καταναλωτικών αγαθών. Η συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών των ακινήτων αποτελεί ένα στοιχείο το οποίο θα κινητοποιήσει τις αγορές.

Οι νέες χορηγήσεις στο σύνολο της αγοράς κατά το 2018 ανήλθαν στα 400 εκατ. περίπου στα στεγαστικά δάνεια, σε περίπου 500 εκατ. ευρώ στα καταναλωτικά δάνεια και σε περίπου 650 εκατ. ευρώ στα δάνεια προς μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. 
Η αύξηση χορήγησης νέων δανείων της αγοράς το 2018 έναντι του 2017 για τα στεγαστικά (μαζί με το πρόγραμμα Εξοικονόμηση κατ' Οίκον») είναι περίπου 35%, για τα καταναλωτικά περίπου 40% και για τις μικρές και μεσαίες περίπου 50%.

Μολονότι η πιστωτική επέκταση δίνει μια στρεβλή εικόνα της τραπεζικής αγοράς, αναφέρει ο κ. Γιάννης Γραμματικός, αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς, κυρίως λόγω του πλήθους και των διαγραφών των «κόκκινων δανείων», είναι πιθανόν εάν η δυναμική διατηρηθεί να θετικοποιηθεί πλήρως τα προσεχή 3-4 χρόνια.

Βελτίωση συνθηκών
Οι ιδιώτες αυξάνουν τη ζήτηση δανείων κυρίως λόγω της βελτίωσης των οικονομικών συνθηκών αλλά και της ανάγκης για κάλυψη συσσωρευμένων καταναλωτικών και στεγαστικών αναγκών της τελευταίας 8ετίας. 

Σε ό,τι αφορά τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις υπάρχει σαφής βελτίωση των οικονομικών συνθήκων που αποτυπώνεται στην αύξηση του ΑΕΠ και την έντονη βελτίωση των προοπτικών για κλάδους όπως ο τουρισμός, ο πρωτογενής τομέας, η μεταποίηση, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι καινούργιες τεχνολογίες.

Σημαντική παράμετρος ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας είναι η ενεργοποίηση και η απορρόφηση πληθώρας ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Κατά το 2018 ανακοινώθηκαν και βγήκαν αποφάσεις υπαγωγής μέσω ΤΕΠΙΧ Ι (ενδιάμεσο) δράσεις προϋπολογισμού 384 εκατ., μέσω COSME 500 εκατ. και ΕΣΠΑ 700 εκατ. Κατά το 2019 έχουμε την έναρξη του ΤΕΠΙΧ ΙΙ με προϋπολογισμό 915 εκατ., συνέχιση του προγράμματος COSME και συνέχιση του ΕΣΠΑ με επιπλέον προϋπολογισμό 860 εκατ. Σημειώνεται ότι ειδικά για το ΕΣΠΑ ο συνολικός προϋπολογισμός περιόδου 2016-2019 ανέρχεται σε 2,64 δισ. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι περίπου 6 στα 10 δάνεια και πιστώσεις που χορηγούνται από τις τράπεζες εντάσσονται σε ένα από τα παραπάνω προγράμματα.

Στεγαστικά
Από το 2016 φαίνεται μια σαφής αλλαγή τάσης στην αγορά ακινήτων.

Από το 2008 έως το 2015 η αγορά χαρακτηρίζεται από μείωση επενδύσεων κατά 95%, μείωση αδειών κατά 83%, μείωση συναλλαγών κατά 89%, μείωση τιμών ακινήτων κατά 41%, μείωση ενοικίων κατά 22%, μείωση επενδύσεων ως προς το ΑΕΠ από 10% σε 0,6%, μείωση αποδόσεων ακινήτων (τιμή /ενοίκιο) από 97,9% σε 68,3% μεταξύ 2008 και 2016.

Η εικόνα μεταβλήθηκε τα δύο τελευταία χρόνια και παρουσιάζεται αυξημένη κινητικότητα στην αγορά ακινήτων, με αύξηση στις αγοραπωλησίες κατά 15,3% το 2017 έναντι του 2016 και 11% το 2016 έναντι του 2015. 

Επίσης, σημειώνεται αύξηση των τιμών των ακινήτων κατά 1,7% το 2018 έναντι του περασμένου έτους πανελλαδικά και 2,4% στην Αττική. Αντίστοιχα σημειώνεται 8,4% αύξηση στα ενοίκια. Οι οικοδομικές άδειες αυξήθηκαν κατά 16% πέρυσι. 

Έτσι παρατηρείται μια αύξηση των επενδύσεων στον κλάδο κατά 17,2% το 2018.  

Η νέα τάση εκμετάλλευσης κατοικιών μέσω AIRBNB δημιουργεί ευκαιρίες για χορήγηση στεγαστικών δανείων για την απόκτηση ή και την επισκευή κατοικιών. Πελάτες με αποταμιεύσεις φαίνεται να επιθυμούν να επενδύσουν σε κάποιο ακίνητο σε συνδυασμό με κάποιο δανεισμό. Έτσι είχαμε αύξηση 43% των στεγαστικών δανείων το 2018. 

Καταναλωτικά δάνεια
Σε ό,τι αφορά τα καταναλωτικά δάνεια, σήμερα περισσότερο από ποτέ οι καταναλωτές μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν ως μέσο για να καλύψουν τις ανάγκες τους αντί να ξοδέψουν τις αποταμιεύσεις τους, τις οποίες δύσκολα πλέον μπορούν να αντικαταστήσουν.

Η αγορά αυτοκινήτου αποτελεί σημαντικό κομμάτι των καταναλωτικών δανείων. 

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων το 2015 εμφανίζονταν μειωμένες κατά 46% έναντι του 2010. Το 2018 οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 31% έναντι του 2015. Είναι χαρακτηριστικό πως το α' τρίμηνο του 2019 η αύξηση των δανείων για αυτοκίνητα είναι 26% έναντι του α' τριμήνου του 2018. Με δεδομένο πως ο μέσος χρόνος αντικατάστασης ενός αυτοκινήτου είναι τα 14 χρόνια, η τάση αύξησης των δανείων αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω.

Συνολικά στην αγορά τα καταναλωτικά δάνεια φέρουν επιτόκια μεταξύ 12%-16%. 

Οι στόχοι της Τρ. Πειραιώς για τις δανειοδοτήσεις
Συνέντευξη Τύπου παραχώρησαν ο κ. Βασίλειος Κουτεντάκης, ανώτερος γενικός διευθυντής και επικεφαλής του τομέα λιανικής τραπεζικής της Πειραιώς, ο senior director σε προϊόντα δανείων  και ιδιωτών της τράπεζας κ. Γρηγόρης Τζανέτος, ο κ. Γιάννης Ρόκκας, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, υπεύθυνος για το Marketing, όπως και ο κ. Γιάννης Γραμματικός.

Η τράπεζα προτίθεται να δώσει ένα δυναμικό παρών στις νέες  εκταμιεύσεις με στόχο να χορηγεί 1 στα 3 νέα δάνεια της αγοράς μέσω των προγραμμάτων ΤΕΠΙΧ και COSME.

Επίσης, έχει διαθέσει την τελευταία διετία άνω των 50 εκατ. νέες πιστώσεις. Συνολικά για το ίδιο διάστημα έχει χορηγήσει πιστώσεις άνω των 250 εκατ. σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. 

Το 2019 θα χορηγήσει προς τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις νέα δάνεια άνω των 300 εκατ. 

Όπως ανέφεραν τα στελέχη της Πειραιώς, η αναφορά ενός πελάτη στον Τειρεσία και ανάλογα με το είδος της αναφοράς, δεν είναι αποτρεπτική για δανειοδότηση. Τόσο για τα καταναλωτικά όσο και για τα στεγαστικά δάνεια, η Τράπεζα Πειραιώς, αναγνωρίζοντας ότι κάθε πελάτης είναι διαφορετικός, υιοθετεί ένα νέο μοντέλο τιμολόγησης, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους πιστωτικής συμπεριφοράς του πελάτη καθώς και παράγοντες διαμόρφωσης του κόστους, ενώ προωθεί το e loan.