Οι εμπορικοί πόλεμοι είναι καλοί και εύκολο να κερδηθούν. Με την πεποίθηση αυτή άνοιξε πέρυσι ο Ντόναλντ Τραμπ τον πρώτο γύρο των δασμών στις εισαγωγές από Κίνα και όχι μόνο. Τώρα απειλεί να κλιμακώσει τον πόλεμο, αλλά όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του το Bloomberg τα πράγματα δεν έχουν αποδειχθεί τόσο απλά, ούτε προσοδοφόρα. Αντιθέτως το πλήγμα θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο για την αμερικανική από ό,τι για την κινεζική οικονομία. To βάρος των δασμών- ήδη περίπου 1,4 δισ. δολ. το μήνα σήμερα- σηκώνουν οι Αμερικανοί καταναλωτές.
Οι εμπορικοί πόλεμοι είναι καλοί και εύκολο να κερδηθούν. Με την πεποίθηση αυτή άνοιξε πέρυσι ο Ντόναλντ Τραμπ τον πρώτο γύρο των δασμών στις εισαγωγές από Κίνα και όχι μόνο. Τώρα απειλεί να κλιμακώσει τον πόλεμο, αλλά όπως επισημαίνει σε ανάλυσή του το Bloomberg τα πράγματα δεν έχουν αποδειχθεί τόσο απλά, ούτε προσοδοφόρα. Αντιθέτως το πλήγμα θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο για την αμερικανική από ό,τι για την κινεζική οικονομία. To βάρος των δασμών- ήδη περίπου 1,4 δισ. δολ. το μήνα σήμερα- σηκώνουν οι Αμερικανοί καταναλωτές.
Ο Αμερικανός πρόεδρος ετοιμάζεται να αυξήσει τους δασμούς στο 25% από το 10%, έχοντας την πεποίθηση ότι οι Κινέζοι θα πληρώσουν το κόστος ούτως η άλλως. Εδώ όμως δεν έχουμε να κάνουμε με μία συζήτηση τύπου «Το Μεξικό θα πληρώσει για το τείχος», η οποία όλοι αντιλαμβάνονται ότι γίνεται μόνο για λόγους εσωτερικής κατανάλωσης.
Στη θεωρία το επιχείρημά του έχει βάση. Εάν οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμό 25% στα προϊόντα, που εισάγουν από την Κίνα, οι Αμερικανοί καταναλωτές θα στραφούν στην αγορά φθηνότερων προϊόντων από άλλες χώρες, που δεν επιβαρύνονται με δασμούς. Τα κινεζικά εργοστάσια στη συνέχεια θα μειώσουν τις τιμές, προκειμένου να ανακτήσουν το μερίδιο αγοράς και θα καταλήξουν να σηκώσουν εκείνα το μεγάλο βάρος των δασμών.
Όταν ωστόσο περνάς από τα οικονομικά μοντέλα στον πραγματικό κόσμο, η θεωρία διαψεύδεται, σχολιάζει το Bloomberg και δίνει ενδεικτικά παραδείγματα.
Η Ουάσιγκτον τον περσινό Σεπτέμβριο επέβαλε δασμό 10% στα έπιπλα. Οι ΗΠΑ αγοράζουν περύσι το ήμισυ των εισαγόμενων επίπλων από την Κίνα. Και τα αμερικανικά καταστήματα επίπλων διατηρούν τα αποθέματά τους στις αποθήκες για τρεις με τέσσερις μήνες πριν τα θέσουν προς πώληση. Ένας λογικός λιανοπωλητής θα προσπαθούσε να κάνει κάτι, πριν τεθούν ακόμη σε εφαρμογή οι νέοι δασμοί. Ωστόσο οι περισσότεροι επέλεξαν να αυξήσουν τις τιμές.
Ο εκπρόσωπος Εμπορίου των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Λάιτχαϊζερ, συνέταξε με μεγάλη προσοχή τη λίστα των προϊόντων, που μπήκαν στο στόχαστρο, ώστε να αποκλειστούν εκείνα στα οποία η εξάρτηση από την Κίνα είναι τόσο μεγάλη, ώστε το σοκ στην αγορά θα ήταν αναπόφευκτο και οι αντιδράσεις από αντιπολίτευση και καταναλωτές έντονη. Και τα καταστήματα επίπλου αυτό περίπου σκέφτηκαν. Προς το παρόν μπορούμε να αυξήσουμε τις τιμές σε προϊόντα που οι καταναλωτές αλλάζουν ανά δεκαετία, χωρίς να προκληθεί σοκ. Το πρόβλημα είναι ωστόσο πως εάν οι δασμοί ήρθαν για να μείνουν, αυτό δεν θα ισχύει για πολύ ακόμη.
Οικονομολόγοι της περιφερειακής Fed Νέας Υόρκης έγραφαν σε έκθεση, που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο, αναφέρουν ότι το σύνολο του βάρους των αμερικανικών δασμών, περίπου 1,4 δισ. δολ. το μήνα, πέφτει στους καταναλωτές των ΗΠΑ. Ξεχωριστή μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια κατέληξε στο ίδιο συνμπέρασμα.
Υπό αυτές τις συνθήκες όλοι ελπίζουν ότι τα tweet και οι απειλές του Τραμπ δεν θα γίνουν πράξη, αλλά αποτελούν απλώς μία διαπραγματευτική τακτική ή μία παρόρμηση της στιγμής, που θα περάσει.
Πηγή: Bloomberg