Εντός Μαΐου αναμένεται να ξεκινήσουν από την Gastrade οι δεσμευτικές φάσεις των δύο διαγωνισμών για την υλοποίηση ανοιχτά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης του πλωτού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου, όπως αναφέρει η GasLog στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της για το πρώτο τρίμηνο του 2019. Υπενθυμίζεται πως ο ένας διαγωνισμός αφορά την προμήθεια της πλωτής μονάδας, στη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του οποίου έδωσαν το «παρών» μερικές από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες που ειδικεύονται στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Από την έντυπη έκδοση
Των Κώστα Δεληγιάννη και Λάμπρου Καραγεώργου
Εντός Μαΐου αναμένεται να ξεκινήσουν από την Gastrade οι δεσμευτικές φάσεις των δύο διαγωνισμών για την υλοποίηση ανοιχτά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης του πλωτού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου, όπως αναφέρει η GasLog στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της για το πρώτο τρίμηνο του 2019. Υπενθυμίζεται πως ο ένας διαγωνισμός αφορά την προμήθεια της πλωτής μονάδας, στη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του οποίου έδωσαν το «παρών» μερικές από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες που ειδικεύονται στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Η δεύτερη διαγωνιστική διαδικασία αφορά την κατασκευή των υποδομών (όπως του θαλάσσιου και χερσαίου αγωγού) οι οποίες θα συνδέουν το πλωτό τέρμιναλ με το ελληνικό εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ. Με βάση την αξιολόγηση των εταιρειών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στη διαδικασία, τα προεπιλεγέντα σχήματα είναι 7, αποτελούμενα από κοινοπραξίες ελληνικών και διεθνών ομίλων.
Σύμφωνα με την GasLog, που συμμετέχει στη διαχείριση του έργου μέσω της Gastrade, κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου συνεχίστηκε παράλληλα η προετοιμασία για τη διενέργεια της δεσμευτικής φάσης του Market Test, για τη δέσμευση χωρητικότητας στον σταθμό.
Σε διαδικασία επισημοποίησης βρίσκεται επίσης η «είσοδος» στη μετοχική σύνθεση της Gastrade τόσο της ΔΕΠΑ όσο και της Bulgartransgaz, η οποία διαχειρίζεται το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου στη γειτονική χώρα. Όσον αφορά τον χρόνο λήψης της τελικής επενδυτικής απόφασης για το FSRU, τον οποίο η Gastrade έχει προσδιορίσει στα μέσα του 2019, αυτός υπόκειται στην επιτυχή αποπεράτωση των δύο διαγωνισμών και της δεσμευτικής φάσης του Market Test, στην επιτυχή ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων για τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ και τις σχετικές κρατικές ενισχύσεις, καθώς και σε αποφάσεις διάφορων ρυθμιστικών φορέων.
Αποτελέσματα
Η GasLog που δραστηριοποιείται στη μεταφορά διά θαλάσσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ανακοίνωσε για το πρώτο τρίμηνο του 2019 έσοδα ύψους 166,54 εκατ. δολ. έναντι 138,47 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα το 2018 και EBITDA 109,79 εκατ. δολ. έναντι 95,88 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν. Τα κέρδη περιόδου μειώθηκαν στα 5,89 εκατ. δολ. έναντι κερδών 42,54 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2018, ενώ οι ζημίες που αναλογούν στους μετόχους ανήλθαν στα 10,94 εκατ. δολ. καθώς η εταιρεία κατέγραψε έκτακτες ζημίες από παράγωγα ύψους 20 εκατ. δολ.
Η αύξηση των εσόδων οφείλεται πρωτίστως στην προσθήκη νέων πλοίων στον στόλο της, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2019 οι ημερήσιοι ναύλοι στη spot αγορά του LNG μειώθηκαν από τα ιστορικά υψηλά του τέταρτου τριμήνου του 2018 καθώς ο ήπιος χειμώνας μείωσε τις τιμές του LNG και περιόρισε το εμπόριο.
Σε κάθε περίπτωση, σημειώνει η GasLog, τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς του LNG παραμένουν ισχυρά και αναμένεται ότι οι ναύλοι θα βελτιωθούν στη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του τρέχοντος έτους. Να σημειωθεί ότι παρά την αρνητική επίπτωση στο εμπόριο LNG των ήπιων καιρικών συνθηκών στο βόρειο ημισφαίριο, η παγκόσμια ζήτηση LNG αυξήθηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2019 στους 88 εκατ. τόνους έναντι 79 εκατ. τόνων το αντίστοιχο διάστημα του 2018.Σημειώθηκε δηλαδή μία αύξηση 11%, ενώ ειδικά η Κίνα εισήγαγε πάνω από 15,3 εκατ. μετρικούς τόνους καταγράφοντας μία άνοδο κατά 24% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2018.
Επίσης η Ευρώπη διπλασίασε τις εισαγωγές της σε LNG σε 22 εκατ. μετρικούς τόνους από 10 εκατ. τόνους πέρυσι την ίδια περίοδο. Τέλος, η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι με βάση τις παραγγελίες νεότευκτων για τα επόμενα δύο χρόνια θα αποφευχθεί η υπερπροσφορά πλοίων την περίοδο 2021 και 2022, χρονιές που η προσφορά LNG αναμένεται να σταθεροποιηθεί πριν αρχίσει και πάλι να αυξάνεται από το 2023 και 2024. Η GasLog ελέγχει έναν στόλο από 34 LNG carriers (26 πλοία στο νερό και οκτώ υπό ναυπήγηση). Επίσης έχει και ένα πλοίο με συμφωνία sale and lease back.