Την ώρα που η αγορά αναζητά μια ανάσα στις ενδιάμεσες εκπτώσεις (2 έως 15 Μαΐου), σε συνέχεια της πασχαλινής αγοράς που δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των εμπόρων, η online αγορά μόδας συνεχίζει να κινείται με υψηλότερη ταχύτητα, με τις προβλέψεις να αναφέρουν ανάπτυξη 8% για φέτος τοποθετώντας την αξία της πάνω από τα 350 εκατ. ευρώ και με προοπτική να ξεπεράσει τα 410 εκατ. ευρώ σε μια τριετία.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Την ώρα που η αγορά αναζητά μια ανάσα στις ενδιάμεσες εκπτώσεις (2 έως 15 Μαΐου), σε συνέχεια της πασχαλινής αγοράς που δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των εμπόρων, η online αγορά μόδας συνεχίζει να κινείται με υψηλότερη ταχύτητα, με τις προβλέψεις να αναφέρουν ανάπτυξη 8% για φέτος τοποθετώντας την αξία της πάνω από τα 350 εκατ. ευρώ και με προοπτική να ξεπεράσει τα 410 εκατ. ευρώ σε μια τριετία.
Ουσιαστικά διαπιστώνεται ότι οι αγορές μέσω διαδικτύου αυξάνονται σημαντικά, σε αντίθεση με τις γενικές πωλήσεις στον κλάδο της μόδας, οι οποίες παραμένουν σχεδόν στάσιμες. Ο ρυθμός ανάπτυξης την περίοδο 2018 - 2019 προβλέπεται στο 8% και η πορεία αναμένεται ανοδική τα επόμενα χρόνια, ενώ με ορίζοντα το 2022 η αξία της αγοράς εκτιμάται ότι θα σπάσει το φράγμα των 400 εκατ. ευρώ. Στις εκτιμήσεις αυτές καταλήγει έρευνα με τη συμμετοχή 1.000 Ελλήνων καταναλωτών, που διεξήγαγε η Glami, μια online παγκόσμια πλατφόρμα πληροφόρησης γύρω από θέματα μόδας, μέλος του ομίλου Inspigroup - που δημιουργήθηκε το 2013 στην Τσεχία και πλέον δραστηριοποιείται σε 13 χώρες, μεταξύ των οποίων η Ελλάδα, όπου συνεργάζεται με περισσότερα από 250 e-shops.
Οι τάσεις που περιγράφει η Glami επιβεβαιώνονται από την ετήσια μελέτη του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που προβλέπει ότι το 2019 περίπου 4 εκατομμύρια Έλληνες θα αγοράσουν online προϊόντα/υπηρεσίες αξίας πάνω από 5 δισ. ευρώ, με τάση αυξητική τα επόμενα χρόνια και με την ένδυση/υπόδηση να ελκύει πάνω από 4 στους 10 καταναλωτές. Εξάλλου, οι κορυφαίες κατηγορίες online αγορών με βάση την έρευνα του ELTRUN είναι: διαμονή σε καταλύματα (με το 50% των απαντήσεων), ταξιδιωτικές υπηρεσίες (46%), έτοιμο φαγητό (43%), ένδυση/υπόδηση (42%), εξοπλισμός Η/Υ (41%), ηλεκτρονικές συσκευές (40%), εισιτήρια για εκδηλώσεις (39%), βιβλία (37%), οικιακά είδη (36%), είδη φαρμακείου (30%), προσωπική φροντίδα (30%) και ασφάλειες (26%).
Σύμφωνα με την έρευνα που έχει κάνει για την ελληνική αγορά το Glami, οι καταναλωτές εκτιμούν την ευκολία πρόσβασης στις online αγορές, την ποικιλία επιλογών και κυρίως τις προσφορές και τις συμφέρουσες τιμές - εξού και το γεγονός ότι η μία στις τρεις αγορές πραγματοποιείται πλέον online (35,56%).
Online vs Offline
Η έλλειψη ποικιλίας, η πολυκοσμία και οι υψηλές τιμές στα φυσικά καταστήματα στρέφουν τους καταναλωτές στη διαδικτυακή αναζήτηση. Ειδικότερα, στα online καταστήματα πιστώνονται οφέλη από: τις καλές τιμές (55%), την προσβασιμότητα (54%), τη μεγάλη ποικιλία (53%), την αποτελεσματικότητα (29%) και την ευκολία (13%). Μάλιστα ένα ποσοστό 5% αναφέρει ότι ψωνίζει πάντα online.
Αντίθετα, στα φυσικά καταστήματα η πολυκοσμία φαίνεται να είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως αναφέρει το 43%. Μειονεκτήματα εντοπίζουν επίσης οι καταναλωτές στο γεγονός ότι δεν βρίσκουν αρκετές επιλογές στα φυσικά καταστήματα όσο στα e-shop (37%), οι τιμές είναι υψηλές (26%), σπαταλούν άσκοπα χρόνο (15%) και εντοπίζουν ελλείψεις, όπως π.χ. σε νούμερα (6%).
Έτσι, μεγάλο ποσοστό καταναλωτών στρέφεται στις online αγορές. Μάλιστα, το 61% των ερωτώμενων προτιμά να ψωνίζει προϊόντα μόδας από ελληνικά e-shops. Στις γενικές επιλογές των Ελλήνων αγοραστών το 85% των online αγοραστών κάνει πλέον πάνω από το 80% των online αγορών του από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα. Το 40% του δείγματος ψωνίζει και από διεθνή e-shops τα οποία είναι στα ελληνικά. Σε ερώτημα προς το καταναλωτικό κοινό: τι σας εμποδίζει να ψωνίσετε από ξένα e-shops, το κόστος παράδοσης συγκέντρωσε σκορ 34% καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση της κατάταξης, ο χρόνος παράδοσης συγκέντρωσε 29%, όπως και η πολυπλοκότητα της διαδικασίας, η αβεβαιότητα για την ποιότητα 28%, οι μέθοδοι πληρωμής 23%, το κόστος πληρωμής 15% και οι επιλογές παράδοσης 6%.
Διαπιστώνεται δε ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία αγοραστές αποθαρρύνονται περισσότερο από τις πολύπλοκες διαδικασίες επιστροφών, το κόστος και τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων, όπως και από τις μεθόδους πληρωμής που δεν τους ικανοποιούν. Για αυτό και είναι λιγότερο πιθανό να κάνουν μία διασυνοριακή αγορά ρούχων και υποδημάτων.
Φυσικά ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών ψωνίζει στις εκπτώσεις, τόσο στα φυσικά όσο και στα online καταστήματα. Μόλις 22% των ερωτώμενων αναφέρει ότι δεν επηρεάζεται από τις εκπτώσεις με ένα ελάχιστο ποσοστό, της τάξης του 4%, να αναφέρει ότι σπανίως ψωνίζει στις εκπτώσεις. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις εκτοξεύονται την Back Friday, με ενδεικτικό ότι τα e-shops του Glami κατέγραψαν διπλάσιο αριθμό ανάπτυξης πωλήσεων κατά το τριήμερο 23-25 Νοεμβρίου 2018, σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη περίοδο.
Οι καταναλωτικές τάσεις
Αναφορικά με τις τάσεις, πρόσφατη έρευνα της PwC έδειξε ότι όσο πιο καλή είναι η εμπειρία του καταναλωτή τόσο μεγαλύτερη είναι η δαπάνη του. Μάλιστα, οι καταναλωτές οι οποίοι βομβαρδίζονται με μια σειρά από επιλογές αναζητούν τα εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να απλοποιήσουν τις αποφάσεις των αγορών τους. Οι αναλυτές αναδεικνύουν τρία χαρακτηριστικά που μπορούν να βελτιώσουν την εμπειρία: α) εύκολη πλοήγηση, β) καλά πληροφορημένo προσωπικό και γ) επιλογή εύκολης πληρωμής. Διαπιστώνουν ότι το 61% των καταναλωτών επηρεάζονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τις αγορές τους, καθώς είτε εμπνέονται από αυτά είτε ενθαρρύνονται από τα θετικά σχόλια. Κάτω από το 20% των καταναλωτών, αντιθέτως, δηλώνουν ότι είναι πιθανό να αγοράσουν ένα προϊόν επηρεασμένοι από κάποιον επώνυμο, ενώ σχεδόν το 50% των συμμετεχόντων παραδέχονται ότι επηρεάστηκαν από συγγενείς και φίλους κατά την επιλογή ταξιδιωτικού γραφείου για τις διακοπές τους.
Έμφαση σε ποιότητα, ελληνικότητα και άνεση
Tα ευρήματα της Glami δείχνουν, μεταξύ άλλων, τρεις επικρατέστερες τάσεις: έμφαση στην ποιότητα, ενδιαφέρον για προϊόντα Ελλήνων σχεδιαστών και τοπικών brands και αθλητικό στιλ.
Ειδικότερα, η προτεραιότητα σε προϊόντα μόδας με υψηλότερη διάρκεια ζωής καταγράφηκε από το γεγονός ότι 59% των καταναλωτών λέει ότι θα δαπανούσε περισσότερα χρήματα για ένα προϊόν μόδας με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, 41% θα έκανε το ίδιο για ένα προϊόν με καλύτερη εφαρμογή, 20% θα έδινε περισσότερα για μια μάρκα κύρους, 18% για μια αειφόρα μάρκα και 11% θα πλήρωνε περισσότερα για έναν Έλληνα σχεδιαστή. Επίσης δεδομένου ότι το 56% των καταναλωτών λέει ότι φοράει ένα ρούχο πάνω από 30 φορές η ανθεκτικότητα ανάγεται σε σημαντικό στοιχείο - ειδικά για πανωφόρια αφού το 62% των καταναλωτών απαιτεί υψηλή διάρκεια ζωής για παλτό και μπουφάν. Επίσης, το 41% απαιτεί υψηλή διάρκεια ζωής για παπούτσια και μόλις 10% των καταναλωτών απαιτεί υψηλή διάρκεια ζωής για φορέματα.
Η έρευνα καταγράφει επίσης υψηλό ενδιαφέρον για Έλληνες σχεδιαστές και τοπικές μάρκες, αν και οι καταναλωτές προτιμούν αυτά τα είδη σε προσιτές τιμές (σύμφωνα με το 91%). Η τάση προς το αθλητικό ντύσιμο καταγράφεται από το γεγονός ότι 78% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι φοράει αθλητικά ρούχα και εκτός αθλητικών δραστηριοτήτων και το 85% αξιολογεί τα αθλητικά ρούχα ως άνετα - αυτός άλλωστε είναι ο λόγος που τα επιλέγει ενώ ένα 27% πιστεύει ότι του ταιριάζουν.