Με την τεχνολογία να αλλάζει τον παραδοσιακό τρόπο ζωής και ειδικότερα τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές κάνουν τις αγορές τους, η «επέλαση» του ηλεκτρονικού εμπορίου και οι αγορές με ένα απλό «click» απειλούν τον παραδοσιακό κλάδο λιανικής. Η Κίνα αναδεικνύεται φέτος στη μεγαλύτερη δύναμη στο ψηφιακό λιανεμπόριο, υποσκελίζοντας τις ΗΠΑ. Με ταχείς ρυθμούς καλπάζει και η παγκόσμια αγορά, βαδίζοντας ολοταχώς προς το ορόσημο των 5 τρισ. δολαρίων.
Από την έντυπη έκδοση
Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Με την τεχνολογία να αλλάζει τον παραδοσιακό τρόπο ζωής και ειδικότερα τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές κάνουν τις αγορές τους, η «επέλαση» του ηλεκτρονικού εμπορίου και οι αγορές με ένα απλό «click» απειλούν τον παραδοσιακό κλάδο λιανικής.
Η Κίνα αναδεικνύεται φέτος στη μεγαλύτερη δύναμη στο ψηφιακό λιανεμπόριο, υποσκελίζοντας τις ΗΠΑ. Με ταχείς ρυθμούς καλπάζει και η παγκόσμια αγορά, βαδίζοντας ολοταχώς προς το ορόσημο των 5 τρισ. δολαρίων.
Για πρώτη φορά στα χρονικά, οι Αμερικανοί πραγματοποιούν περισσότερες αγορές μέσω Διαδικτύου παρά στα φυσικά καταστήματα. Με βάση τα τελευταία απογραφικά στοιχεία για τη μεγαλύτερη αγορά λιανικής στον κόσμο, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ δαπάνησαν συνολικά 506 δισ. δολάρια για αγορές λιανικής, εκ των οποίων σχεδόν το 11,813% πραγματοποιήθηκε μέσω Διαδικτύου, ξεπερνώντας το αντίστοιχο ποσοστό 11,807% των αγορών που πραγματοποιήθηκαν σε φυσικά καταστήματα.
Τη δεκαετία του '90, προτού αρχίσει να «απογειώνεται» το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι online πωλήσεις αντιπροσώπευαν μόλις το 5% των συνολικών πωλήσεων λιανικής. Για το σύνολο του 2019, η eMarketer προβλέπει ότι οι πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου θα αναπτυχθούν με ρυθμούς 14,8%, έναντι αντίστοιχων ρυθμών μόλις 1,9% για τις πωλήσεις λιανικής σε φυσικά καταστήματα.
Μπορεί να ήλθε η στιγμή που οι αγορές με ένα «click» να ξεπερνούν τις αγορές με παραδοσιακό τρόπο, όμως οι αριθμοί δεν λένε όλη την αλήθεια, υπογραμμίζει η eMarketer στην έκθεσή της. Και σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών, δεν πρέπει κανείς να βιαστεί να βάλει τίτλους τέλους στο παραδοσιακό λιανεμπόριο.
Όπως διευκρινίζει η eMarketer, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι οnline πωλήσεις σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων λιανικής ανήλθαν τον Φεβρουάριο στο 11,813% των συνολικών δαπανών για αγορές, ενώ οι πωλήσεις από επιχειρήσεις γενικού εμπορίου μέσω των φυσικών τους καταστημάτων αντιπροσώπευαν το 11,807% του συνολικού ποσού των 506 δισ. δολαρίων. Και παρότι ο όρος «γενικού εμπορίου» φαίνεται ότι περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα, στην πραγματικότητα αντιπροσωπεύει ένα πολύ συγκεκριμένο τμήμα της ευρύτερης αγοράς λιανικής, εξαιρώντας αυτοκίνητα, τρόφιμα, αναψυκτικά, αξεσουάρ και είδη ένδυσης.
Η eMarketer προβλέπει ότι το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου στο σύνολο των δαπανών για αγορές λιανικής στις ΗΠΑ θα ανέλθει στο 10,9%, ποσοστό που αντιπροσωπεύει μόλις το ένα όγδοο του μεγέθους του συνόλου των λιανικών πωλήσεων που πραγματοποιούνται σε φυσικά καταστήματα - συμπεριλαμβανομένων και των παραπάνω κατηγοριών.
Από την άλλη πλευρά, οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων μέσω διαδικτύου συνεχίζουν να καλπάζουν και για φέτος αναμένεται να σημειώσουν αύξηση 14,8%, έναντι αναιμικής ανάπτυξης 1,9% για τις πωλήσεις μέσω καταστημάτων.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της eMarketer, οι πωλήσεις στις ΗΠΑ μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου προβλέπεται ότι θα ανέλθουν φέτος στα 600,63 δισ. δολάρια, ενώ για το 2020 αναμένει ανάπτυξη 14,3%, στα 686,52 δισ. δολάρια.
Η Κίνα αναμένεται να κλέψει φέτος τα σκήπτρα από τις ΗΠΑ και να αναδειχθεί στη μεγαλύτερη αγορά λιανικής στον κόσμο, καθώς οι πωλήσεις «τρέχουν» με ρυθμούς 7,5%, αγγίζοντας τα 5,636 τρισ. δολάρια. Η αμερικανική αγορά προβλέπεται να αναπτυχθεί 3,3% το 2019, στα 5,529 τρισ. δολάρια.
Η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου παραμένει η βασική κινητήριος δύναμη της ευρύτερης κινεζικής αγοράς λιανικής, με τις online πωλήσεις να αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 35% του συνολικού λιανεμπορίου στην Κίνα, το υψηλότερο ποσοστό παγκοσμίως. Οι δαπάνες των Κινέζων καταναλωτών για online αγορές αναμένεται φέτος να προσεγγίσουν το όριο των δύο τρισ. δολαρίων.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου ανήλθαν σε 2,8 τρισ. δολ. το 2018 και προβλέπεται έως το 2021 να ανέλθουν στα 4,8 τρισ. δολ. Στη διάρκεια του 2018, περίπου 1,8 δισ. καταναλωτές προτίμησαν να κάνουν τις αγορές τους μέσω Η/Υ και smartphones.
Μέσω κινητών
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλη άνοδος των αγορών μέσω έξυπνων κινητών. Τα smartphones αναδεικνύονται στη νούμερο ένα συσκευή για επισκέψεις σε ιστοσελίδες λιανικής. Σε δημοσκόπηση του 2017, σε ποσοστό 11% οι καταναλωτές που προτιμούν αγορές μέσω διαδικτύου παρά σε φυσικά καταστήματα δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν το smartphone για τις αγορές τους σε εβδομαδιαία βάση. Ιδιαίτερα σημαντικός και ο ρόλος των social media για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικά από τη στιγμή που, σε μηνιαία βάση, η επισκεψιμότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υπερβαίνει τα τρία δισεκατομμύρια χρήστες.
Το τοπ 5 εταιρειών e-commerce
Με τις ΗΠΑ και την Κίνα να κυριαρχούν στο e-commerce, η αμερικανική Amazon και η Alibaba Group της Κίνας βρίσκονται στις πρώτες θέσεις των κολοσσών του ηλεκτρονικού εμπορίου.
1. Αmazon: Ιδρύθηκε το 1994 στο Σιάτλ από τον Τζεφ Μπέζος. Ο Μπέζος αποτελεί τον πλουσιότερο επιχειρηματία στον κόσμο, ενώ η Amazon διεκδικεί από τη Microsoft τα σκήπτρα της εταιρείας με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση στον κόσμο.
2. Jingdong (JD.com): Η μεγαλύτερη εκ των τριών σημαντικότερων εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας. Ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Alibaba, η Jingdong είχε το 2018 περισσότερους από 250 εκατ. χρήστες. H εταιρεία ιδρύθηκε το 1998 και άρχισε να δραστηριοποιείται στο ηλεκτρονικό εμπόριο έξι χρόνια αργότερα. Βάσει κεφαλαιοποίησης, είναι μικρότερη από την Alibaba, τα έσοδά της όμως υπερβαίνουν εκείνα της Alibaba κατά 15 δισ. δολάρια.
3. Αlibaba Group: Το success story του Τζακ Μα είναι γνωστό σχεδόν τοις πάσι. Ο Μα ίδρυσε την Alibaba το 1999, για να τη δει να επεκτείνει την παρουσία της σε περισσότερες από 200 χώρες. Η Alibaba εισήχθη στο αμερικανικό χρηματιστήριο το 2014 στην έως τώρα μεγαλύτερη αρχική δημόσια εγγραφή, αντλώντας 28 δισ. δολάρια.
4. eBay: Το logo της εταιρείας ήταν για πολλούς σύμβολο της δεκαετίας του '90, καθώς αποτελούσε μια από τις πιο επιτυχημένες online εταιρείες κατά την εποχή της φούσκας dot.com και επιτομή του online shopping. Η eBay ιδρύθηκε το 1995 στην Καλιφόρνια και το βασικό της χαρακτηριστικό είναι οι online δημοπρασίες.
5. Rakuten: Ιαπωνική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου που ιδρύθηκε το 1997 και διαχειρίζεται τη μεγαλύτερη online τράπεζα της χώρας, πέραν των δραστηριοτήτων ηλεκτρονικού εμπορίου και διαχείρισης πληρωμών πιστωτικών καρτών.