Ψηφίστηκε από το ελληνικό Κοινοβούλιο η τροπολογία για τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις που είχε κατατεθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος & Δημοσίων Έργων και Εμπορικής Ναυτιλίας στο πλαίσιο του Νομοσχεδίου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας «Αναβάθμιση και αναδιάρθρωση της ναυτικής εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις».
Η κατάρτιση και η κατάθεση της σχετικής τροπολογίας εντάσσεται στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει το υπουργείο Ανάπτυξης προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί σε βάρος των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων, εξαιτίας της αντικειμενικής αδυναμίας των περισσοτέρων από αυτές να εγγραφούν στο σχετικό Μητρώο και να λάβουν στη συνέχεια άδεια εκτέλεσης εργασιών επί των πλοίων.
Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, με την τροπολογία αυτή δίνεται η δυνατότητα:
Πρώτον: οι Ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες, τόσο της Αττικής όσο και της υπόλοιπης χώρας να εκμεταλλευθούν τις νέες δυνατότητες που τους δίνει ο νόμος 3325/2005 για νόμιμη λειτουργία και να νομιμοποιήσουν το μηχανολογικό εξοπλισμό τους όσες μονάδες λειτουργούν σε περιοχές, που προορίζονται για τη λειτουργία μονάδων υψηλής όχλησης και εμποδίζονται από τυχόν υπάρχοντες περιορισμούς,
Δεύτερον: οι νεοσύστατες Διευθύνσεις Ανάπτυξης στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις να δημιουργήσουν την απαραίτητη υποδομή (όπως η ηλεκτρονική βάση δεδομένων) και να μπορέσουν να προσαρμόσουν τη λειτουργία των Υπηρεσιών Μητρώου στα πλαίσια της νέας δομής και λειτουργίας που προβλέπεται γι’ αυτές από τον ανωτέρω νόμο και
Τρίτον: τα συναρμόδια υπουργεία να επεξεργασθούν και να θέσουν σε εφαρμογή συνολικό πρόγραμμα παρέμβασης στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, ώστε να αντιμετωπισθούν κατά τρόπο αποτελεσματικό και ολοκληρωμένο τα επί μεγάλο διάστημα χρονίζοντα προβλήματα της περιοχής αυτής που αφορούν σε θέματα Επενδύσεων, Αγοράς, Ανάπτυξης πωλήσεων, Χρηματοδοτήσεων, Χωροθεσίας, Κινήτρων, Ασφαλιστικών και Φορολογικών υποχρεώσεων κλπ.
Όπως επίσης αναφέρεται, η νομοθετική αυτή ρύθμιση υπαγορεύθηκε από τους εξής λόγους:
1. Τις λειτουργικές αδυναμίες του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται οι ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις να ικανοποιήσουν τις προϋποθέσεις εγγραφής στο Μητρώο. Ειδικότερα, οι συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εργασίας δυσχεραίνουν τις επιχειρήσεις αυτές να ανταποκριθούν στις οικονομικού χαρακτήρα απαιτήσεις του νόμου. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι στη Νομαρχία του Πειραιά, όπου βρίσκονται σημαντικές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες, εγγράφηκαν στο Μητρώο μόνον 155 επιχειρήσεις από τις 662 που εκδήλωσαν ενδιαφέρον μέχρι σήμερα.
2. Το γεγονός ότι πολλές νομαρχίες, στις οποίες υπάρχει ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα, δεν έχουν ολοκληρώσει την προβλεπόμενη διοικητική διαδικασία (έκδοση διαπιστωτικής πράξης). Αυτό δείχνει και το μέτρο της δυσκολίας της κεντρικής διοίκησης να ενεργοποιήσει το Μητρώο αν και έχουν περάσει οκτώ (8) χρόνια από τη ψήφιση του σχετικού νόμου 2642/1998, παρά τις διορθωτικές νομοθετικές παρεμβάσεις της με τα προεδρικά διατάγματα υπ’ αριθμόν 4/31-12-2003 και 50/31-12-2003.
3. Το γεγονός ότι πολλές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις δεν έχουν εφοδιασθεί με άδεια λειτουργίας, παρότι υπήρξε κατά το παρελθόν σχετική νομοθετική δυνατότητα (Κοινή Υπουργική Απόφαση 28311/22-11-2000) ώστε οι μονάδες τις Αττικής να νομιμοποιήσουν το μηχανολογικό εξοπλισμό τους, κατά παρέκκλιση των διατάξεων που ίσχυαν.
4. Το γεγονός ότι ο νέος νόμος 3325/2005 για την αδειοδότηση των μεταποιητικών επιχειρήσεων δίνει νέες δυνατότητες (προθεσμία για τεχνική ανασυγκρότηση ή μεταφορά της μονάδας) νόμιμης λειτουργίας και στις ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες που αδυνατούν να εφοδιασθούν με άδεια λειτουργίας και επομένως να εγγραφούν στο σχετικό Μητρώο, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι περιπτώσεις αυτές δεν καλύπτονται από τον ειδικό νόμο 2642/1998 που διέπει επίσης τη λειτουργία των μονάδων αυτών.