Αλλάζει σταδιακά η εικόνα στη ναυπηγική βιομηχανία, αφού ο αριθμός των νέων παραγγελιών στα συμβατικά πλοία μειώνεται συνεχώς, αλλά νέου τύπου, περισσότερο σύνθετα στην κατασκευή τους πλοία, ενισχύουν το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Αλλάζει σταδιακά η εικόνα στη ναυπηγική βιομηχανία, αφού ο αριθμός των νέων παραγγελιών στα συμβατικά πλοία μειώνεται συνεχώς, αλλά νέου τύπου, περισσότερο σύνθετα στην κατασκευή τους πλοία, ενισχύουν το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών.
Η ψυχολογία στις μεγάλες γιάρδες, τόσο της Ασίας όσο και της Ευρώπης, είναι ανάμικτη. Το παγκόσμιο orderbook είναι στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2004 και μετά, δηλαδή στις αρχές της περιόδου της μεγάλης έκρηξης νέων ναυπηγήσεων. Αριθμεί μόλις 3.202 πλοία συνολικής χωρητικότητας 81,2 εκατ. gross tones, με αποτέλεσμα η βιωσιμότητα των ναυπηγείων να εξακολουθεί να είναι το μεγάλο ζητούμενο.
Στον αντίποδα, όμως, η σύνθεση των παραγγελιών αλλάζει, αφού υπογράφονται όλο και περισσότερα συμβόλαια για κατασκευές ακριβών πλοίων, όπως είναι τα LNG carriers και τα κρουαζιερόπλοια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons, πριν από μια δεκαετία τα bulk carriers και τα δεξαμενόπλοια δέσποζαν στις νέες παραγγελίες με μερίδια που ξεπερνούσαν το 66% του συνόλου των νέων παραγγελιών. Σήμερα, το ποσοστό αυτό έχει πέσει στο 42%.
Αντίθετα τα «μερίδια» των LNG carriers, που το κόστος κατασκευής τους φτάνει περίπου τα 200 εκατ. δολάρια το ένα, αυξάνεται διαρκώς. Σήμερα βρίσκονται υπό παραγγελία 141 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, συνολικής χωρητικότητας 10,8 εκατ. τόνους, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 13% του συνόλου των παραγγελιών, από 2% που ήταν πριν από 10 χρόνια. Τα επόμενα χρόνια οι παραγγελίες για νέα LNG carriers αναμένεται να αυξηθούν κατακόρυφα, αφού το φυσικό αέριο υπολογίζεται ότι θα κερδίζει συνεχώς μερίδια απέναντι στο πετρέλαιο.
Ήδη το Κατάρ ανακοίνωσε την πρόθεσή του να προχωρήσει σε ναυπήγηση μεγάλου αριθμού LNG carriers, που ίσως να ξεπεράσουν και τα 100, προκειμένου να εξυπηρετήσει τα σχέδιά του για επέκταση των εξαγωγών του.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας του Κατάρ, Σερίδα Αλ Καάμπι, η χώρα της Μέσης Ανατολής ενδιαφέρεται να προχωρήσει άμεσα σε νέες ναυπηγήσεις, που θα φτάσουν τις 60, ενώ σε ορίζοντα δεκαετίας μπορεί να ξεπεράσουν και τις 100.
Πιο συγκεκριμένα τα πλοία αυτά θα κατασκευαστούν προκειμένου να εξυπηρετήσουν την επέκταση του «North Field Project» στο Κατάρ, που θα αυξήσει την παραγωγική δυνατότητα από τα 77 εκατ. τόνους τον χρόνο, στα 110 εκατ. τόνους από το 2024 και μετά. Επίσης, ένας αριθμός των πλοίων αυτών θα εξυπηρετήσει την παραγωγή του project Golden Pass στις ΗΠΑ, που το διαχειρίζεται η εταιρεία Ocean LNG, η οποία αποτελεί κοινοπραξία μεταξύ της Qatar Petroleum και της ExxonMobil.
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019 έχουν προστεθεί στο βιβλίο παραγγελιών 13 νέα LNG carriers, ενώ σύμφωνα με υπολογισμούς της DNB markets ο αριθμός των νέων παραγγελιών φέτος θα ξεπεράσει τα 56. Το 2018 έφτασαν τα 66, ενώ το 2017 είχαν καταγραφεί μόλις 14 και το 2016 συνολικά οκτώ.
Κρουαζιερόπλοια
Παρόμοια είναι η τάση και στα κρουαζιερόπλοια, τα οποία αποτελούν και τα πιο ακριβά πλοία, αφού σήμερα υπάρχουν νέες κατασκευές που κοστίζουν περισσότερο από 1 δισ. δολάρια. Σήμερα είναι υπό κατασκευή 112 πλοία χωρητικότητας 10 εκατ. τόνων gross, που αντιστοιχούν στο 12% του συνόλου των νέων παραγγελιών, από 2% πριν από 10 χρόνια.
Ανά κατηγορία
Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια υπολογίζεται ότι στο πρώτο τρίμηνο υπογράφηκαν παραγγελίες που θα προσθέσουν στον παγκόσμιο στόλο 4,54 εκατ. dwt, από 5,13 εκατ. τόνους, το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Φέτος έχουν υπογραφεί συμβόλαια για 18 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων 12 VLCC, πέντε suezmax και ένα aframax.
Όσον αφορά τα bulk carriers, παρά το γεγονός ότι η αγορά βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ιδιαίτερα για τα μεγάλα πλοία του κλάδου (capesize), οι Κινέζοι τάραξαν χθες, για μια ακόμη φορά, τα νερά. Πιο συγκεκριμένα η Cosco Shipping Bulk υπέγραψε συμβόλαιο για τη ναυπήγηση οκτώ συν δύο νεότευκτα bulk carriers, χωρητικότητας 210.000 τόνων το καθένα.
Τα πλοία αυτά που έχουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά 45,3 τόνους την ημέρα, αναμένεται να χρησιμοποιηθούν από την Aluminum Corporation of China (Chalco) για να μεταφέρουν βωξίτη από τη Γουινέα. Από την επένδυση της Chalco στην Μπόφα της Γουινέας υπολογίζεται ότι θα εξάγονται περίπου 12 εκατ. τόνοι βωξίτη ετησίως.