Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 22 Απριλίου 2019 17:50

Deloitte: Γιατί η κοινωνική επιχειρηματικότητα και το ανθρώπινο δυναμικό είναι πιο σημαντικά από ποτέ

Σε μία εποχή ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να τοποθετήσουν τον άνθρωπο στο επίκεντρο της στρατηγικής τους. Αυτό προκύπτει από έκθεση της Deloitte, η οποία εξετάζει τρόπους με τους οποίους οι οργανισμοί μπορούν να επανασχεδιαστούν σε ευρεία κλίμακα, συμπεριλαμβάνοντας κίνητρα και προσωποποιημένες εμπειρίες για το εργατικό τους δυναμικό, προκειμένου να βοηθήσουν να χτιστεί μία σχέση αλληλεπίδρασης με βαθύτερο νόημα για τους εργαζομένους.

Σε μία εποχή ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να τοποθετήσουν τον άνθρωπο στο επίκεντρο της στρατηγικής τους. Αυτό προκύπτει από έκθεση της Deloitte, η οποία εξετάζει τρόπους με τους οποίους οι οργανισμοί μπορούν να επανασχεδιαστούν σε ευρεία κλίμακα, συμπεριλαμβάνοντας κίνητρα και προσωποποιημένες εμπειρίες για το εργατικό τους δυναμικό, προκειμένου να βοηθήσουν να χτιστεί μία σχέση αλληλεπίδρασης με βαθύτερο νόημα για τους εργαζομένους.

Η 9η ετήσια έκθεση με τίτλο «Leading the social enterprise: Reinvent with a human focus» σχετικά με τις τάσεις του παγκόσμιου ανθρώπινου κεφαλαίου αποτελεί τη μεγαλύτερη έρευνα του είδους της, καθώς έγινε με τη συμμετοχή 10.000 ερωτηθέντων από 119 χώρες. Στην έκθεση, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι ο ρόλος της κοινωνικής επιχειρηματικότητας είναι πιο σημαντικός από ποτέ και σημείωσαν ότι υπάρχει έντονος συσχετισμός μεταξύ της ηγετικής θέσης ενός οργανισμού σε αυτόν τον τομέα και της οικονομικής του απόδοσης.

Στην πραγματικότητα, το 73% των κορυφαίων κοινωνικών επιχειρήσεων αναμένουν ισχυρότερη επιχειρηματική ανάπτυξη το 2019 από ό,τι το 2018, σε σύγκριση με μόνο το 55% εκείνων όπου η κοινωνική επιχείρηση δεν είναι «προτεραιότητα». Ωστόσο, μόνο το 19% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι είναι «ηγέτες της βιομηχανίας» σχολιάζοντας την ωριμότητα του οργανισμού τους ως κοινωνική επιχείρηση.

Σήμερα, πάνω από 4 στους 10 (44%) ερωτηθέντες δηλώνουν ότι τα ζητήματα κοινωνικής επιχειρηματικότητας είναι πιο σημαντικά για τον οργανισμό τους από ό,τι ήταν πριν από τρία χρόνια, ενώ το 56% αναμένει ότι θα είναι ακόμα πιο σημαντικά σε τρία χρόνια από τώρα.

Το μέλλον του εργασιακού χώρου

Το 86% των ερωτηθέντων τόνισαν ότι ο επαναπροσδιορισμός του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν και εκπαιδεύονται είναι σημαντικός ή πολύ σημαντικός, διαμορφώνοντάς τον σε νούμερο 1 τάση για το 2019. Οι κορυφαίοι οργανισμοί ενισχύουν την ανάγκη των ατόμων να αναπτύσσουν συνεχώς δεξιότητες επενδύοντας σε νέα εργαλεία ώστε να ενσωματώσουν τη μάθηση όχι μόνο στη ροή της εργασίας, αλλά στη ροή της ζωής.

Με την ανάγκη να διατηρηθεί μια σταδιοδρομία 50-60 ετών στο πλαίσιο μιας ζωής 100 χρόνων, η δια βίου μάθηση εξελίχθηκε από ζήτημα εξέλιξης στο χώρο εργασίας, σε μέσο επιβίωσης στο εργασιακό περιβάλλον. Ωστόσο, ακόμη και εάν δίνεται έμφαση στη μάθηση, μόνο το 10% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι οι οργανισμοί τους είναι «πολύ έτοιμοι» για να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα.

Παράλληλα, το 64% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η τεχνολογία και ο αυτοματισμός είναι σημαντικά ή πολύ σημαντικά για την εξέλιξή τους στον εργασιακό χώρο. Ωστόσο, ακόμη και με αυτές τις τεχνολογικές εξελίξεις, οι ανθρώπινες δεξιότητες παραμένουν κρίσιμες. Σύμφωνα με την έρευνα, οι οργανισμοί θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο επανασχεδιασμού της εργασίας σε μια νέα κατηγορία "superjobs", που θα συνδυάζει εργασία και σύνολα δεξιοτήτων σε πολλούς τομείς, ανοίγοντας ευκαιρίες για κινητικότητα, πρόοδο και ταχεία υιοθέτηση των νέων δεξιοτήτων που είναι φοβερά αναγκαίες σήμερα.

Το μέλλον των οργανισμών

Τη στιγμή που το 49% των ερωτηθέντων δηλώνει ικανοποιημένο ή πολύ ικανοποιημένο από τη δομή και τον σχεδιασμό της δουλειάς, μόλις το 42% θεωρεί ότι οι εργαζόμενοι στην εταιρεία του είναι ικανοποιημένοι ή πολύ ικανοποιημένοι με τις καθημερινές πρακτικές στο χώρο εργασίας.

Παρόλο που οι οργανισμοί φροντίζουν να παρέχουν τεχνολογία που να υποστηρίζει τη δουλειά των εργαζομένων, μόνο το 38% των ερωτηθέντων δήλωσε ικανοποιημένο ή πολύ ικανοποιημένο με τα εργαλεία και την τεχνολογία που διατίθενται από την εκάστοτε οργάνωση. Τέλος, μόλις το 38% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι έχει αρκετή αυτονομία στο χώρο εργασίας στα πλαίσια της δουλειάς του για να λαμβάνει καλές αποφάσεις, παρέχοντας έτσι στοιχεία που επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα επανασχεδιασμού.

«Τα τελευταία πέντε χρόνια, έχουν αυξηθεί τα προβλήματα που σχετίζονται με την παραγωγικότητα, την ευημερία, την υπερβολική εργασία και την υπερκόπωση», δήλωσε ο Jeff Schwartz, επικεφαλής της Deloitte Consulting LLP στην Αμερική για το μέλλον των ηγετών της εργασίας. «Ως αποτέλεσμα, οι οργανισμοί πρέπει να στραφούν από την παραδοσιακή εμπειρία των εργαζομένων σε μια νέα κατηγορία που ονομάζουμε «ανθρώπινη εμπειρία», όπου οι σχέσεις διαρκούν, η μάθηση είναι συνεχής και η δουλειά είναι επικεντρωμένη στην ανθρώπινη ταυτότητα».

Την ίδια στιγμή, αναφορικά με την ομαδικότητα στην εργασία τους, το ένα τρίτο (31%) των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι οργανισμοί τους λειτουργούν σήμερα κυρίως σε ομάδες, εντός ενός ιεραρχικού πλαισίου, ενώ το 46% χαρακτήρισε ομαδική την κουλτούρα του οργανισμού τους.

Το μέλλον του ανθρώπινου δυναμικού

H σημασία της εσωτερικής κινητικότητας των ταλέντων σε όλο τον κόσμο έχει καταστεί πρωταρχικής σημασίας. Το 2019, τα τρία τέταρτα (76%) των ερωτηθέντων θεώρησαν ότι τα νέα εργαλεία και μοντέλα σταδιοδρομίας και η εσωτερική κινητικότητα είναι σημαντική ή πολύ σημαντική. Πέρα από την κινητικότητα, οι οργανισμοί διαπιστώνουν ότι πρέπει να εξετάσουν την τεχνολογία που παρέχεται από το cloud ως εκκίνηση και όχι ως τελικό προορισμό. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι επενδύονται δισεκατομμύρια σε τεχνολογία HR, το 65% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι η τεχνολογία αυτή είναι ανεπαρκής ή δίκαιη μόνο στην επίτευξη των γενικών στόχων της.

Με δεδομένες τις νέες προσεγγίσεις ταλέντων, ο τρόπος με τον οποίο πολλοί οργανισμοί αποζημιώνουν και επιβραβεύουν τους εργαζόμενους είναι αναχρονιστικός. Σήμερα, μόνο το 11% των ερωτηθέντων θεώρησε ότι τα συστήματα ανταμοιβής τους είναι πολύ ευθυγραμμισμένα με τους οργανωτικούς τους στόχους και σχεδόν το ένα τέταρτο (23%) δεν αισθάνεται ότι ξέρει ποιες ανταμοιβές έχουν αξία για τους υπαλλήλους τους.

 

«Η 4η βιομηχανική επανάσταση είναι εδώ και η ανάγκη να ανταποκριθούμε στις αλλαγές που επιφέρει είναι επιτακτική», δήλωσε ο Γιώργος Φράγκος, Human Capital Consulting Leader της Deloitte Ελλάδος. «Με την ώθηση της ηγεσίας, οι οργανισμοί τόσο στην Ελλάδα όσο στο εξωτερικό πρέπει να αναλογιστούν πως το επιχειρηματικό τοπίο με την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας αλλάζει και θα αλλάξει σημαντικά. Επομένως, καλούμαστε να υιοθετήσουμε μια νέα προσέγγιση στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την ίδια την εργασία, που εκπαιδεύουμε και εξελίσσουμε τους εργαζόμενους, που ορίζουμε τις επιχειρηματικές δομές, τα εργαλεία της δουλειάς μας αλλά και την εκπαίδευση που λαμβάνουμε. Παράλληλα, βάσει του μοντέλου κοινωνικής επιχειρηματικότητας, πρέπει να είμαστε σε θέση να φέρουμε θετικό αντίκτυπο στις νέες ανάγκες των εργαζομένων, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, η Deloitte ασχολείται ενεργά με προσαρμοσμένες λύσεις τεχνολογίας και οργανωσιακού μετασχηματισμού για να βοηθήσει τους πελάτες της να προσαρμοστούν στις αλλαγές της νέας επιχειρηματικής εποχής».