Στην πάταξη της γραφειοκρατίας και τη βελτίωση της εποπτείας των εταιρειών θα συμβάλει το νέο Γενικό Εμπορικό Μητρώο(ΓΕΜΗ). Το νέο ΓΕΜΗ υπόσχεται πιο γρήγορες διαδικασίες, ειδικά για τις ανώνυμες εταιρείες, όπως προκύπτει από το σχέδιο νόμου που έθεσαν σε δημόσια διαβούλευση ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ιωάννης Δραγασάκης, και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας. Η διαβούλευση διαρκεί έως την Παρασκευή, 10 Μαΐου.
Στην πάταξη της γραφειοκρατίας και τη βελτίωση της εποπτείας των εταιρειών θα συμβάλει το νέο Γενικό Εμπορικό Μητρώο(ΓΕΜΗ). Το νέο ΓΕΜΗ υπόσχεται πιο γρήγορες διαδικασίες, ειδικά για τις ανώνυμες εταιρείες, όπως προκύπτει από το σχέδιο νόμου που έθεσαν σε δημόσια διαβούλευση ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ιωάννης Δραγασάκης, και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας.
Η διαβούλευση διαρκεί έως την Παρασκευή, 10 Μαΐου. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση, καταθέτοντας τις προτάσεις του για την όποια βελτίωση των διατάξεων του σχεδίου νόμου.
Ο περιορισμός της γραφειοκρατίας και η εποπτεία των εταιρειών αποτελούν τις βασικές καινοτομίες του νομοσχεδίου για το νέο ΓΕΜΗ.
Περιορισμός γραφειοκρατίας
Α. Η παροχή όλων των υπηρεσιών που συνδέονται με το ΓΕΜΗ συγκεντρώνεται σε ένα σημείο, στα Επιμελητήρια. Στόχος είναι η μείωση της γραφειοκρατίας με την ενοποίηση της διαδικασίας ελέγχου των δημοσιευτέων πράξεων σε ένα σημείο της διοίκησης.
Β. Επέκταση ηλεκτρονικοποίησης διαδικασιών. Σειρά πράξεων θα καταχωρίζεται με απλό και αυτοματοποιημένο έλεγχο πληρότητας ενώ για ορισμένες εταιρικές πράξεις θα αρκεί η με ευθύνη της εταιρείας ηλεκτρονική υποβολή στοιχείων που θα δημοσιοποιούνται, χωρίς την απαίτηση για υποβολή εγγράφων.
Γ. Δημιουργία Επιτροπών ΓΕΜΗ αποτελούμενων από εκπροσώπους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, δικηγόρους και υπηρεσιακούς παράγοντες για εξέταση υποθέσεων που αφορούν στην έκταση του ελέγχου και την καταχώριση πράξεων και στοιχείων στο ΓΕΜΗ ή εξέταση προσφυγών σε περίπτωση επιβολής προστίμων από τις ΥΓΕΜΗ, ούτως ώστε να επιλύονται ταχύτερα, ευχερέστερα και με ασφάλεια δικαίου σύνθετες περιπτώσεις.
Δ. Θέσπιση υποχρέωσης διαλειτουργικότητας με άλλα εθνικά μητρώα, με ιδιαίτερη έμφαση στην διασύνδεση με το TAXIS, προκειμένου να απαλλαγούν οι επιχειρήσεις από την υποχρέωση υποβολής παρεμφερών δηλώσεων με τα ίδια ή παρεμφερή στοιχεία σε περισσότερες κρατικές υπηρεσίες.
Ε. Καταγραφή όλων των πράξεων και στοιχείων που καταχωρίζονται στο ΓΕΜΗ, για τους κυριότερους νομικούς τύπους, καθώς και των νομικών προσώπων ή ατομικών επιχειρήσεων που πρέπει να εγγράφονται στο ΓΕΜΗ προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι υποχρεώσεις των εταιρειών.
ΣΤ. Πρόβλεψη αυστηρού χρονικού πλαισίου εντός του οποίου θα πρέπει να γίνεται ο έλεγχος πληρότητας και νομιμότητας και η υλοποίηση της εμπορικής δημοσιότητας από τις Υπηρεσίες ΓΕΜΗ. Στόχος η επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών.
Εποπτεία εταιρειών
Α. Θεσμοθέτηση πιστοποιητικού καλής λειτουργίας για όλες τις εταιρείες (με τον ν. 4548/2018 είχε καθιερωθεί μόνο για τις Α.Ε.). Προστίθεται ένα εργαλείο διαφάνειας και αξιόπιστης ενημέρωσης όλων των ενδιαφερόμενων (συναλλασσόμενων με μια εταιρεία, δημόσιων αρχών κτλ) σχετικά με την τήρηση βασικών υποχρεώσεων που απορρέουν από την εταιρική νομοθεσία.
Β. Πρόβλεψη συνεπειών για υπόχρεους έγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ που δεν εκτελούν την εμπορική δημοσιότητα. Τα πρόστιμα αυστηροποιούνται, ενώ με πράξη της αρμόδιας Υπηρεσίας Γ.Ε.ΜΗ., τίθενται σε κατάσταση αναστολής καταχωρίσεων, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αίτησης τρίτου που έχει έννομο συμφέρον, όσες εταιρείες:
α) για δύο συνεχή έτη δεν τηρούν τις υποχρεώσεις δημοσίευσης πράξεων στο Γ.Ε.ΜΗ.
β) δύο έτη μετά την θέση για οποιονδήποτε λόγο σε διαδικασία εκκαθάρισης δεν έχουν προβεί σε δημοσίευση ισολογισμού έναρξης εκκαθάρισης
γ) έχουν αναστολή ΑΦΜ.
Με αυτό τον τρόπο, δεν επιτρέπεται σε εταιρείες που δεν τηρούν βασικούς κανόνες διαφάνειας να συνεχίσουν να αναπτύσσουν δραστηριότητα με έννομες συνέπειες (και να καταχωρούν τις σχετικές πράξεις στο ΓΕΜΗ). Κατ’ επέκταση, αποτρέπεται ο κίνδυνος διόγκωσης προβλημάτων που οφείλονται σε αθέμιτες επιχειρηματικές πρακτικές.
Γ. Σύσταση μητρώου πιστοποιημένων χρηστών ΓΕΜΗ και θέσπιση κανόνων οργάνωσης και λειτουργίας των Υπηρεσιών προκειμένου οι εποπτικού τύπου αρμοδιότητες να ασκούνται όσο το δυνατό πιο αποτελεσματικά.