Πάνω από 2,24 δισ. δολ. σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων επένδυσαν οι Έλληνες εφοπλιστές το πρώτο τρίμηνο του 2019, ωστόσο ο συνολικός αριθμός νέων παραγγελιών, με εξαίρεση τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers), είναι μειωμένος σε σχέση με πέρυσι.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Πάνω από 2,24 δισ. δολ. σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων επένδυσαν οι Έλληνες εφοπλιστές το πρώτο τρίμηνο του 2019, ωστόσο ο συνολικός αριθμός νέων παραγγελιών, με εξαίρεση τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers), είναι μειωμένος σε σχέση με πέρυσι.
Ανάλογη είναι η εικόνα και για το σύνολο της παγκόσμιας ναυτιλίας, με τους Κινέζους να ακολουθούν όμως αντίθετη ρότα και να τοποθετούν φέτος περισσότερες παραγγελίες για νεότευκτα πλοία σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Αναλυτικότερα, το πρώτο τρίμηνο του 2019, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 257 πλοία, έναντι 289 πλοίων το αντίστοιχο περσινό διάστημα, σημειώνοντας πτώση κατά 11%. Οι επενδύσεις ξεπέρασαν τα 11,2 δισ. δολ., ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι για 128 πλοία δεν έγινε γνωστή η αξία της παραγγελίας.
Ανά κατηγορία
Το 23% των νέων παραγγελιών είναι σε bulk carriers, το 28% σε δεξαμενόπλοια, το 15% σε LPG-LNG Carriers, το 19% σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και το 12% σε ro-ro, κρουαζιερόπλοια και γενικού φορτίου. Ειδικότερα, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 59 bulk carriers, 73 δεξαμενόπλοια, 29 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers), εννέα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers), 19 γενικού φορτίου, 49 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έξι πλοία ψυγεία, εννέα επιβατηγά /κρουαζιερόπλοια. Τα συνολικά dwt υπολογίζονται σε 18,65 εκατ. Αξίζει πάντως να σημειωθεί, ότι σε σχέση με το περσινό τρίμηνο παρατηρείται μια διαφοροποίηση αναφορικά με τις νέες παραγγελίες. Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά τον αριθμό των παραγγελιών σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, καθώς παρατηρείται μια σημαντική μείωση των παραγγελιών φέτος (59) σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι (92).
Διαφοροποίηση
Η συνεχής παραμονή των ναύλων σε πολύ χαμηλά επίπεδα αποτρέπει τους πλοιοκτήτες να τοποθετούν παραγγελίες σε bulkers. Αντιθέτως παρατηρείται μια σημαντική αύξηση των παραγγελιών σε πλοία μεταφοράς LNG Carriers, καθώς ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2018 είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 10 LNG Carriers το φετινό οι παραγγελίες αυξήθηκαν σε 29 (+142%). Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει τις θετικές προσδοκίες για τη ναυλαγορά των LNG Carriers και την αναμενόμενη αύξηση ζήτησης σε πλοία αυτής της κατηγορίας, καθώς η κατανάλωση φυσικού αερίου αυξάνεται παγκοσμίως. Επίσης άνοδος σημειώθηκε στις παραγγελίες πλοίων γενικού φορτίου, καθώς τοποθετήθηκαν 19 παραγγελίες φέτος έναντι 10 πέρυσι.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων παρουσιάσθηκε πτώση των νέων παραγγελιών.
Η ελληνική παρουσία ήταν επίσης υποτονική, με εξαίρεση τις παραγγελίες σε LNG Carriers, όπου όπως προαναφέρθηκε οι Έλληνες ήταν οι μεγάλοι πρωταγωνιστές, καθώς από τις 29 συνολικά παραγγελίες σε διεθνές επίπεδο πραγματοποίησαν τις 13 και αντιστοιχούν στις μισές σε όλες τις κατηγορίες πλοίων. Συνολικά λοιπόν, οι Έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες για 26 πλοία, τα οποία εκτός των 13 LNG Carriers είναι 10 δεξαμενόπλοια και μόλις τρία bulk carriers. Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 2,24 δισ. δολ. Να σημειωθεί ότι πέρυσι είχαν τοποθετήσει παραγγελίες για 37 πλοία, παρατηρείται δηλαδή μια πτώση κατά 30%. Εξ αυτών έξι ήταν για LNG Carriers, 18 για δεξαμενόπλοια, εννέα για bulk carriers, δύο για LPG Carriers και για δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Πρωτιά των Κινέζων
Η κινεζική παρουσία στις νέες ναυπηγήσεις ήταν πολύ πιο έντονη, καθώς αφορούν 89 νεότευκτα, έναντι 79 πέρυσι (αύξηση 13%). Η συνολική κινεζική επένδυση σε νεότευκτα ανέρχεται στα 3,43 δισ. δολ. Οι παραγγελίες αφορούν 30 bulk carriers, έναντι οκτώ πέρυσι, 17 δεξαμενόπλοια (επτά πέρυσι), δύο LNG Carriers, οκτώ LPG Carriers, 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κ.λπ.
Η κινεζική παρουσία στις νέες ναυπηγήσεις εξακολουθεί να είναι έντονη και το πρώτο τρίμηνο του 2019 και αντικατοπτρίζει την τάση των Κινέζων να επεκταθούν περαιτέρω σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, αλλά και να ενισχύσουν τη ναυπηγική τους βιομηχανία, η οποία πλήττεται από τις μειωμένες παραγγελίες.